Laatst tijdens een studio shoot had ik last van sensor flare (
uitvoerig eerder door Leon beschreven). Ik had het zowel met de Nikon 50 F/1.8, Tamron 90 F/2.8 Di en de Tamron 17-50 F/2.8 Di. allen op een D300. De laatste had er aanzienlijk minder last van. Ik weet inmiddels dat door mijn setup de lampen voor de achtergrond eigenlijk te hard stonden (maar ivm vouwen in het achtergronddoek had ik wat moeite ook die oneffenheden te laten clippen) en dat de lampen waarschijnlijk wat verder van de achtergrond af hadden moeten staan om de hotspot wat minder geconcentreerd te hebben. De Tamron objectieven zijn 'geoptimaliseerd' voor digitaal (Di), wat juist deze sensor flare zou moeten tegengaan. De 90 mm had er nog wel zichtbaar last van (ondanks gebruik barndoors op achtergrondlampen en zonnekap op objectief); op de 17-50 was het vrijwel niet zichtbaar.
Voor een volgende keer zal ik proberen mijn achtergrond set zo te zetten dat de mate van overbelichting niet te veel zal zijn.
Mijn vraag: welk objectief zal dit effect het minste vertonen? (Hoe goed zal bijvoorbeeld een 85 F/1.4 of 1.8 hierin presteren? Zijn er andere objectieven die dit beter doen?)
En: hoe zal dit effect zich op FX manifesteren?
En een voorbeeld voor de liefhebbers van plaatjes (de blauwe vlek is dus sensor flare, oftewel reflectie van de sensor op de achterkant van het objectief en deze crop komt ongeveer uit het midden van het origineel):