D80 met Metz 44 AF-4i N inschakelprobleem?
D80 met Metz 44 AF-4i N inschakelprobleem?
Vandaag de eerste foto's gemaakt met de D80: prima. Omdat ik altijd met een 8800 gefotografeerd heb en daar voor nog een externe metz flitser had, deze ook op de D80 geprobeerd. Doet het op zich prima, maar er is een probleem: als ik de flitser er opzet dan flitst ie wel, maar de opname is onderbelicht en in de opname gegevens staat de flitser ook niet genoemd; maak ik direct daarna nog een foto dan is alles OK. Het lijkt erop dat ie de flister niet vanzelf ziet, terwijl alles wel werkt (zoomkop varieert etc; zoeker geeft juiste gegevens weer). het probleem is weg als ik voordat ik een foto maak een van de knoppen van de flitser indruk waardoor de flitser en de camera geactiveerd worden (display verlichting op camera en flister gaan aan). Maar vanzelf werkt het niet; ook niet als ik de ontspanknop half ingedrukt houdt. wat doe ik fout, welke instelling ben ik vergeten; of hoort het er gewoon bij? 

- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D80 met Metz 44 AF-4i N inschakelprobleem?
Waarschijnlijk een probleem met de sca schoen en/of een softwarematig probleem.
Neem eens kontakt op met Metz.de die weten meer
Groet Ed
Neem eens kontakt op met Metz.de die weten meer
Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers
Ik heb een reactie van Metz Duitsland. Ondanks dat hun site aangeeft dat softwareversie 3 noodzakelijk is, blijk ik versie 5 nodig te hebben. Ga nog wel even met ze in discussie, want je begrijpt het: ik heb een flitser met softwareversie 3. 

- Cees
- Forumlid
Kun je versie 5 dan niet gewoon downloaden?
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Nee, ik ben doorverwezen naar Metz Nederland in Nieuw-Vennep. Gelukkig is dat hier vlakbij; ik wacht nog even op een reactie, want ik begreep dat een firmware-update ruim 60 Euro moet kosten. Terwijl volgens hun site de flitser geschikt zou moeten zijn met mijn firmware versie. Eens kijken hoe ze zich daar uit redden.
Ben doorverwezen naar Camtech in Waddinxveen; voor 25 Euro passen ze de flitser aan.
- Cookie1397
- Clublid
Camtech heeft mijn flitser ook een softwarematige upgrade gegeven. Duurde een klein uurtje (moest ff tussendoor) Werkt sindsdien probleemloos.
Happy upgrading
Groet Ed
Happy upgrading

Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Hoe kun je zien welke software-versie de flitser is? Zag een 44 AF-4i N bij de plaatselijke Office Center liggen voor - schrik niet - € 39 dus die heb ik maar meegenomen.
Wil hem natuurlijk wel graag werkend op mijn D90 hebben
Nu mag ik hem van Office Center binnen 14 dagen retourneren, mocht het niet werken. Maar € 39 + de eventuele € 25 voor een update, indien nodig, is natuurlijk een dusdanig koopje dat ik 'm liever laat updaten dan dat ik 'm retourneer
Voor de goede orde: ik ken de beperkingen van niet-Nikon flitsers (o.a. externe aansturing door camera) en heb een SB-900 op mijn wensenlijstje staan. Maar voordat ik daar budget voor heb..... Er staan namelijk ook nog de nodige qua objectieven op dat lijstje en die hebben meer prioriteit. De fotostudio waar ik heel soms gebruik van maak, heeft de nodige (professionele) apparatuur waar ik gebruik van mag maken. Een externe flitser is voor mij dus voorlopig nog bijzaak. Maar het is toch wel zo handig om een eigen externe flitser achter de hand te hebben.
Wil hem natuurlijk wel graag werkend op mijn D90 hebben

Voor de goede orde: ik ken de beperkingen van niet-Nikon flitsers (o.a. externe aansturing door camera) en heb een SB-900 op mijn wensenlijstje staan. Maar voordat ik daar budget voor heb..... Er staan namelijk ook nog de nodige qua objectieven op dat lijstje en die hebben meer prioriteit. De fotostudio waar ik heel soms gebruik van maak, heeft de nodige (professionele) apparatuur waar ik gebruik van mag maken. Een externe flitser is voor mij dus voorlopig nog bijzaak. Maar het is toch wel zo handig om een eigen externe flitser achter de hand te hebben.
Softwareversie kun je zien door mode knop ingedrukt te houden terwijl je de flitser aanzet.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Dank je. Versie 4.1. Zit ik dan goed, i.c.m. de D90?
- Léon Obers
- Forumlid
Hiervoor werd al aangegeven dat versie 5 voor de D80 nodig is. Een D90 is een nieuwer toestel, dus ik neem aan dat je daar ook al gauw dezelfde latere versie 5 voor nodig hebt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Zoals ik het lees, was versie 3 niet geschikt, i.t.t. de informatie op de site van Metz. Dat de flitsers van Martin en Cookie naar versie 5 zijn bijgewerkt, is natuurlijk logisch. Want dat is de meest recente versie. Maar ik zal er wel een telefoontje naar Metz / Camtech aan wagen, dan weet ik het zeker.Léon Obers schreef:Hiervoor werd al aangegeven dat versie 5 voor de D80 nodig is. Een D90 is een nieuwer toestel, dus ik neem aan dat je daar ook al gauw dezelfde latere versie 5 voor nodig hebt.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Update: Transcontinenta (importeur) gebeld, men verwees mij naar Camtech. Daar iemand gesproken die mij het volgende heeft uitgelegd:
V3 zou goed moeten werken met de D80 maar soms gaat het toch niet goed. In principe zou deze flitser op een D90 ook goed moeten werken, maar dat wordt niet gegarandeerd. Aangeraden wordt om V3 altijd te updaten.
V4.x moet in principe met de D80 geen problemen geven. Ook hier geldt dat de werking met de D90 niet gegarandeerd kan worden. Maar: naar verwachting zou het met een D90 wel moeten werken.
Camtech adviseerde om eerst even met de huidige firmware te proberen of alles überhaupt werkt. Immers: mocht de flitser helemaal niet werken met mijn D90, dan kan ik 'm nog kosteloos terugbrengen naar Office Center. Maar: daarnaast het advies om de flitser naar de meest recente versie te laten bijwerken, als hij het nu met mijn camera wel doet. Dat kan natuurlijk geen kwaad, dus als alles werkt dan laat ik 'm updaten.
Dus volgende week ofzo - in principe - richting Waddinxveen. Kan er op wachten, mits vantevoren even gebeld. Maar dat is geloof ik al eerder gezegd in dit draadje.
V3 zou goed moeten werken met de D80 maar soms gaat het toch niet goed. In principe zou deze flitser op een D90 ook goed moeten werken, maar dat wordt niet gegarandeerd. Aangeraden wordt om V3 altijd te updaten.
V4.x moet in principe met de D80 geen problemen geven. Ook hier geldt dat de werking met de D90 niet gegarandeerd kan worden. Maar: naar verwachting zou het met een D90 wel moeten werken.
Camtech adviseerde om eerst even met de huidige firmware te proberen of alles überhaupt werkt. Immers: mocht de flitser helemaal niet werken met mijn D90, dan kan ik 'm nog kosteloos terugbrengen naar Office Center. Maar: daarnaast het advies om de flitser naar de meest recente versie te laten bijwerken, als hij het nu met mijn camera wel doet. Dat kan natuurlijk geen kwaad, dus als alles werkt dan laat ik 'm updaten.
Dus volgende week ofzo - in principe - richting Waddinxveen. Kan er op wachten, mits vantevoren even gebeld. Maar dat is geloof ik al eerder gezegd in dit draadje.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Vandaag de software laten bijwerken tot versie 5.0. De flitser leek het goed te doen met 4.1 maar voor de zekerheid toch maar de update laten uitvoeren, gelet op de opmerkingen hier en het advies van Camtech. De kosten waren € 26, dat is te overzien.