Dieren fotograferen
- Schoonderbeek
- Forumlid
Dieren fotograferen
Hallo forumleden,
Ik heb een vraag aan jullie, morgen ga ik naar de dierentuin om onderandere mijn fotocamera een D60 18-55mm te testen.
Nu wil ik de dieren scherp op de voorgrond hebben en een vagen achtergrond.
Met kleine voorwerpen van dichtbij lukt dit mij prima, maar kan dit ook met de 18-55mm lens of heb je daar een 70-200/300 voor nodig om dit mooi vast te leggen. Een voorbeeld van dat hert op het forum, deze is dan zeer ver ingezoomd.
Ik hoor het wel van jullie.
Groeten Marco
Ik heb een vraag aan jullie, morgen ga ik naar de dierentuin om onderandere mijn fotocamera een D60 18-55mm te testen.
Met kleine voorwerpen van dichtbij lukt dit mij prima, maar kan dit ook met de 18-55mm lens of heb je daar een 70-200/300 voor nodig om dit mooi vast te leggen. Een voorbeeld van dat hert op het forum, deze is dan zeer ver ingezoomd.
Groeten Marco
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Re: Dieren fotograferen
Voor dierentuinfotografie heb je echt wel tele-objectieven nodig. Een 70-300 zou mooi zijn. Dat bereik heb je echt wel nodig om de afstand tot de dieren te overbruggen.
Een 18-55 objectief is wel leuk voor wat overzichtsplaatjes, maar verder niet.
Een 18-55 objectief is wel leuk voor wat overzichtsplaatjes, maar verder niet.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dierentuinen zijn inderdaad meer het terrein voor het telebereik, hoewel je ook met een standaardzoom natuurlijk leuke plaatjes kan schieten.
Met een teleobjectief kan je beter (delen van) dieren isoleren, zowel van de omgeving als van de achtergrond. Kies in ieder geval een zo groot mogelijk diafragma (zo klein mogelijke waarde!) als je een vage achtergrond wilt hebben, en zoom zo veel mogelijk in.
Algemene tip: het verschil tussen een leuk plaatje en een topper is vaak een stuk timing. Het is een heel verschil als een beest de "goede kant" op kijkt! Dat betekent dat je soms even de tijd moet nemen. Zorg ook voor een rustige danwel interessante achtergrond. Soms is een paar stappen opzij ineens veel beter.
Met een teleobjectief kan je beter (delen van) dieren isoleren, zowel van de omgeving als van de achtergrond. Kies in ieder geval een zo groot mogelijk diafragma (zo klein mogelijke waarde!) als je een vage achtergrond wilt hebben, en zoom zo veel mogelijk in.
Algemene tip: het verschil tussen een leuk plaatje en een topper is vaak een stuk timing. Het is een heel verschil als een beest de "goede kant" op kijkt! Dat betekent dat je soms even de tijd moet nemen. Zorg ook voor een rustige danwel interessante achtergrond. Soms is een paar stappen opzij ineens veel beter.
Hallo Marco,Schoonderbeek schreef:Hallo forumleden,
Groeten Marco
Het genoemde effect bereik je door een groot diafragma te kiezen ( zo klein mogelijk getal). Dat gezegd te hebben zijn de effecten sterker als het brandpuntafstand groter is. Dus een op 200mm op F2.8 creëert het genoemde effect beter dan een 55 mm op F2.8. En het effect wordt nog minder als het diafragma bij de 55mmm kleiner wordt (groter getal bv F3.5).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet Patrick
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Dierentuindieren zijn op zich heel apart. Het is ook echt de kunst om hun "gezichtsuitdrukkingen"te vangen. Ze zijn meester in het wegkijken en natuurlijk net als jij op de ontspanknop wil drukken. Geduld is dus een schone zaak. Een paar jaar geleden heb ik een keer een workshop gedaan bij Germ Wind, in dierenpark Amersfoort. Op zijn site staan nog diverse foto's van deze wokshops en ook zijn eigen gallerij. Vooral de serie "Apenkoppen"is heel leuk. Kijk maar eens op www.dierfoto.nl
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Schoonderbeek
- Forumlid
Ik ga het proberen met de 17-55mm.
Is het verstandig om als je een vage achtergrond wilt creëren eerst te focussen op het dier en dan in te zoomen of eerst zoomen en dan focussen ??
Alvast bedankt.
Is het verstandig om als je een vage achtergrond wilt creëren eerst te focussen op het dier en dan in te zoomen of eerst zoomen en dan focussen ??
Alvast bedankt.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
Zou niet uit moeten maken.
Kijk ook 's goed om je heen naar de andere mensen daar, wil ook nog wel 's een leuke foto inzitten
Kijk ook 's goed om je heen naar de andere mensen daar, wil ook nog wel 's een leuke foto inzitten
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Met de vaagheid van de achtergrond heeft de volgorde niets van doen.Schoonderbeek schreef:Is het verstandig om als je een vage achtergrond wilt creëren eerst te focussen op het dier en dan in te zoomen of eerst zoomen en dan focussen ??
De normale manier is eerst in of uitzoomen, en dan pas te focussen. Ik zou er niet eens op rekenen dat als je in- of uitzoomt, dat het scherpstelpunt hetzelfde blijft!
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Tsja wat al gezegd is, om dieren mooi te isoleren van de achtergrond is toch echt een tele nodig. Een korter objectief kan ook maar dan moet je er wel dicht bij kunnen komen.
Dit is wel een mooi voorbeeld van een leeuw die met een tele is geschoten (niet door mij overigens, ik kwam hem tegen op een ander forum)
Als je op de bovenste 2 foto's klikt dan krijg je een vergroting.
http://www.nikoncafe.com/vforums/showpo ... ostcount=4
Dit is wel een mooi voorbeeld van een leeuw die met een tele is geschoten (niet door mij overigens, ik kwam hem tegen op een ander forum)
Als je op de bovenste 2 foto's klikt dan krijg je een vergroting.
http://www.nikoncafe.com/vforums/showpo ... ostcount=4
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Schoonderbeek
- Forumlid
Vandaag dus naar de dierentuin geweest, het resultaat viel me nog niks tegen.
Er zitten erg mooie foto's tussen vind ikzelf. En dat met mijn 18-55mm lens.
Kwam er al wel snel achter dat een telelens wel noodzaak is, nu nog even opzoek. Ik zit te twijfelen tussen de 70-200 of de 70-300.
Wat zou jullie keus zijn, ook qua kosten.
Groeten Marco
Hier wat test foto's graag jullie oordeel.
http://picasaweb.google.nl/MarcoNikonD6 ... 3064511650
Er zitten erg mooie foto's tussen vind ikzelf. En dat met mijn 18-55mm lens.
Kwam er al wel snel achter dat een telelens wel noodzaak is, nu nog even opzoek. Ik zit te twijfelen tussen de 70-200 of de 70-300.
Wat zou jullie keus zijn, ook qua kosten.
Groeten Marco
Hier wat test foto's graag jullie oordeel.
http://picasaweb.google.nl/MarcoNikonD6 ... 3064511650
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Qua kosten de 70-300; als je voor kwaliteit gaat, de 70-200. Prijsverschil € 1200,--...................................
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Als je het geld er voor overhebt 70-200. Toen ik weer met fotografie begon heb ik de 70-300 een week in bezit gehad maar snel ingeruild voor de 70-200. Vooral op volle opening viel de 70-300 tegen. Eerlijk gezegd is het geen eerlijke vergelijking en is de 70-300 een goed objectief in zijn prijsklasse.
70-200 2.8 is waanzinnig! 70-300VR is een goede allrounder voor een veel prettigere prijs. Zelf zou ik niet snel achter de beestjes aan gaan met een 70-200, da's gewoon te kort. Voor datzelfde geld zou ik 's serieus naar een sigma 150-500 of een 2e hands nikon 80-400 kijken.