voor het eerst portret-achtig

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
JJG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

voor het eerst portret-achtig

Bericht door JJG » wo apr 08 2009 12:40 am

Onlangs fietste ik langs een vervallen gebouw vol met graffiti. Ik kwam op het idee om daar wat mee te gaan doen. En kwam op het idee om iemand die daarvoor staat te fotograferen. Ik heb een vriendin al gevraagt en zij wilde wel.

Ik wil graag een ' rebelse' foto maken. Dus een stoer gezicht trekkend, stoere kleding etc icm met dat gebouw en de graffiti. Ik heb hier dus nog geen ervaring mee, dus graag tips hoe ik dit aan kan pakken. Het is ook meer een experiment, zeg maar.

Ik heb geen portretlens oid. Maar wil em maken met een 16-85 vr.

Hoor het graag!

Groeten.

Ree
Forumlid
Forumlid

Re: voor het eerst portret-achtig

Bericht door Ree » wo apr 08 2009 10:10 am

even een paar tips:

- probeer alles rustig te doen... rust slaat dan over op je model waardoor die natuurlijker overkomt
- zorg dat het model niet tegen het licht inkijkt, i.v.m. knijpen van de ogen
- stel iig scherp op de ogen!
- schiet op 85 mm, geen vertekening en zo sta je zelf op een mooie afstand van je model ..... (ook weer voor de rust)

Aangezien het je eerste keer is, niet verwachten dat je gelijk met topplaten thuiskomt... proberen, proberen en uhh had ik al proberen gezegd?
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » wo apr 08 2009 8:41 pm

hey dank voor de tips ! allerlei dingen waar ik wat aan heb!

Ik neem ze mee in het hele gebeuren.

En idd, proberen, proberen etc etc...

Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Duuuv » ma apr 13 2009 2:03 pm

Let op het licht! Ga niet in de felle zon werken. HEt model gaat dan knijpen met de ogen en het harde licht accentueert elke rimpeltje. Bovendien zal het contrast veel te groot worden om alles mooi uitgelicht te krijgen.
Als de lokatie op de zon is kun je beter rond zonsondergang gaan werken (op tijd aanwezig zijn, het moment duurt maar kort) Kun je geheel in indirect licht werken, dan heb je meer vrijheid. Ook als het wat bewolkt is is het makkelijker.

De 16-85 lens biedt voldoende mogelijkheden. Zelf prefereer ik vaste brandpunten aangezien ik bij mezelf merk dat ik dan zorgvuldiger componeer. Om die reden zou ik ook een statief gebruiken.

En als laatste.... wees niet bang voor een tegenvallend resultaat. Bij geënsceneerde foto's valt ieder detail op.... en er zijn nogal wat details...... Maar aldoende is het wel te leren!

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » wo apr 15 2009 11:27 pm

thx !

nee, ik verwacht zeker geen spetterende fotos! :)

MarcoJ

Bericht door MarcoJ » do apr 16 2009 4:19 pm

zorg dat je alle instellingen blindelings kunt vinden en weet wat ze doen. Daarmee creeer je de eerder aangehaalde rust. Als jij loopt te stunten met je settings ga je minder nauwkeurig werken, raakt geirriteerd etc. je snapt het wel...

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » do apr 16 2009 4:33 pm

Bijgaand een link van iemand op Flickr wie hier veel van heeft staan:

http://www.flickr.com/photos/tjf_photography/

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » vr apr 17 2009 4:14 pm

Veneboer schreef:Bijgaand een link van iemand op Flickr wie hier veel van heeft staan:

http://www.flickr.com/photos/tjf_photography/
dat zijn inderdaad gave foto's en mooie voorbeelden!

Dank!

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » vr apr 17 2009 5:08 pm

Waarom een portret maken voor graffiti,lijkt me een onrustige achtergrond die het oorspronkelijke portret niet uit laat komen van wat je er van zou verwachten m.i.z. :roll:Het is maar een opmerking hoor als jij het leuk vindt moet je het gewoon doen het is jouw ding.,Post eens een paar foto's die je daar maakt ik kijk er naar uit Suc6.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » za apr 18 2009 10:20 am

Germay schreef:Waarom een portret maken voor graffiti,lijkt me een onrustige achtergrond die het oorspronkelijke portret niet uit laat komen van wat je er van zou verwachten m.i.z. :roll:Het is maar een opmerking hoor als jij het leuk vindt moet je het gewoon doen het is jouw ding.,Post eens een paar foto's die je daar maakt ik kijk er naar uit Suc6.
Waarom? Zie de link in een vorige reactie van iemand. Zulk soort fotos vind ik wel stoer. Lekker rebels zeg maar. Normaal gesproken schiet ik alleen maar 'rustige' plaatjes en dit lijkt mij leuk om eens te doen.

Et zal denk ik helaas nog wel ff duren voordat ik daadwerkelijk dit zal gaan doen...

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”