Het ging mij hoofdzakelijk om het effect van het grad filter bij tegenlicht.
Luc
Goeie vragen Luc..Skippy schreef:Ziet er goed uit. Ben je zelf tevreden? Welk type ND?
Dat zal inderdaad wennen zijn Luc. Wellicht even een tikkie terug met scherpte én contrast?luc schreef:Nee ik ben zelf niet echt tevreden maar als ik eerlijk ben is dat maar zelden het geval.Waar ik het meeste ruzie mee heb is op het moment de verscherping van de D700 nef's in LR. Op een of ander manier werkt dat niet lekker of missen mijn ogen de ruis die ze al vanaf het prille begin gewend zijn om te zien in foto's waardoor ik te veel verscherp.
Bij nummer 3 zou ik zeggen ja maar de rest stoort het absoluut niet, vind ze erg mooi. Zeker nummer 1!!Skippy schreef:Dat zal inderdaad wennen zijn Luc. Wellicht even een tikkie terug met scherpte én contrast?luc schreef:Nee ik ben zelf niet echt tevreden maar als ik eerlijk ben is dat maar zelden het geval.Waar ik het meeste ruzie mee heb is op het moment de verscherping van de D700 nef's in LR. Op een of ander manier werkt dat niet lekker of missen mijn ogen de ruis die ze al vanaf het prille begin gewend zijn om te zien in foto's waardoor ik te veel verscherp.
Ja ik denk daar inderdaad wel over na maar schrik nogal eens van de prijzen. Als ik dan bijvoorbeeld kijk naar de sing-ray filters met een omgekeerde grad en zie prijzen van 180 dollar per stuk voorbijkomen dan doe ik het voorlopig nog wel even met mijn tian-ya van 14 euro.emiel schreef:inderdaad is LR slecht in verscherpen en PS veel beter.
Als je nadenkt over een setje (van bv Lee) dan moet je jezelf nog even een paar vragen stellen
- Soft of harde overgang? procentueel gezien gebruik je vaker een softe overgang. Maar hard is af en toe ook handig met name als je een duidelijke overgang hebt in de compositie.
- 0.6, 0.9 ? ook hier geldt dat je 0.6 het meest gebruikt, maar vaak is het ook handig om een 0.9 te hebben.
- hoe ga je om met je pola filter? er is op Lee een verloopring te schroeven naar een 105mm filter. Het goede nieuws is, is dat die verloopring slecht 25 eur kost![]()
ajuus
emiel
check vooral ook even de prijzen in Engeland, was een paar maanden geleden een behoorlijk verschil met hier.luc schreef: Ja ik denk daar inderdaad wel over na maar schrik nogal eens van de prijzen. Als ik dan bijvoorbeeld kijk naar de sing-ray filters met een omgekeerde grad en zie prijzen van 180 dollar per stuk voorbijkomen dan doe ik het voorlopig nog wel even met mijn tian-ya van 14 euro.
Luc