Verschil D60 en D80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
walterlangen

Verschil D60 en D80

Bericht door walterlangen » za apr 18 2009 9:59 pm

Hallo beste mensen, ik denk er over om mijn D60 in te ruilen voor een D80 o.a. omdat ik niet helemaal tevreden ben over de ruis bij hogere isowaarden, aantal scherpstelpunten en nog wat kleine dingetjes. Maar belangrijker: de D60 heeft geen autofocusmechanisme (dat zit in het objectief begrijp ik) Nu vraag ik mij af of de D80 het dat mechanisme wel heeft en - ook belangrijk - kan ik dan mijn oude AF objectieven uit het analoge tijdperk gebruiken (Nikkor AF 70-210 1:4-5.6). Ik weet dat er een verschil is omdat de sensor in de D60 een afwijkende maat heeft t.o.v. het kleinbeeldformaat.Is dat in de praktijk een probleem? Ik struikel nogal eens over alle aanduidingen op de objectieven en ik meen op het forum eens een overzichtje gezien te hebben waar e.e.a. uitgelegd wordt. Dat zijn een hoop vragen en ik waardeer ieder antwoord dan ook erg.
Groeten Walter

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Verschil D60 en D80

Bericht door ArendV » zo apr 19 2009 9:45 am

walterlangen schreef:Hallo beste mensen, ik denk er over om mijn D60 in te ruilen voor een D80 o.a. omdat ik niet helemaal tevreden ben over de ruis bij hogere isowaarden, aantal scherpstelpunten en nog wat kleine dingetjes.
Beste Walter, ik denk dat je D60 zelfs beter presteert op hoge ISO dan de D80, dus dat is geen reden om over te stappen. En waarom ben je niet tevreden over het aantal scherpstelpunten? In veel situaties zal het autofocussysteem van de D60 voldoen en als je echt een stap hoger wilt zul je naar de D300 moeten kijken.
walterlangen schreef:Maar belangrijker: de D60 heeft geen autofocusmechanisme (dat zit in het objectief begrijp ik) Nu vraag ik mij af of de D80 het dat mechanisme wel heeft en - ook belangrijk - kan ik dan mijn oude AF objectieven uit het analoge tijdperk gebruiken (Nikkor AF 70-210 1:4-5.6). Ik weet dat er een verschil is omdat de sensor in de D60 een afwijkende maat heeft t.o.v. het kleinbeeldformaat.Is dat in de praktijk een probleem?

Alle camera's hebben een autofocussysteem, maar de D40(x) en D60 hebben geen autofocusmotor in de camerabody en heb je dus geen autofocus in combinatie met lenzen die geen ingebouwde autofocusmotor hebben (lenzen die wel een motor hebben zijn b.v. Nikkor AF-S en Sigma HSM). De beeldkwaliteit van oude lenzen op DX camera's als de D60 is vaak beter dan op FX camera's, maar dit kun je niet generaliseren (een lens presteert meestal het best in het midden en bij een oude lens gemaakt voor kleinbeeldfilm gebruik je alleen het middengebied op een DX camera).
Lees dit verhaaltje over DX eens door en ook de vele topics op dit forum.
walterlangen schreef:Ik struikel nogal eens over alle aanduidingen op de objectieven en ik meen op het forum eens een overzichtje gezien te hebben waar e.e.a. uitgelegd wordt. Dat zijn een hoop vragen en ik waardeer ieder antwoord dan ook erg.
Kijk hier en hier eens, met dank aan Ken Rockwell (zijn meningen deel ik zeker niet altijd, maar hij weet waarover hij praat).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

walterlangen

Re: Verschil D60 en D80

Bericht door walterlangen » zo apr 19 2009 8:35 pm

Dank je wel voor snelle en uitgebreide reactie; ik ga er eens voor zitten om dit allemaal te lezen.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”