Baby op de foto met flitsen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
mari81

Baby op de foto met flitsen

Bericht door mari81 » wo feb 25 2009 11:51 am

Hallo,

Ik heb ergens gelezen dat je een baby tot ongeveer 1 jaar niet met direct flitslicht mag belichten,
Ik kan het bericht niet meer terug vinden.
Wie kan me daar wat meer over vertellen?
Ik wil namelijk foto's maken van de baby van m'n nichtje's kindje, met misschien de flitser of de D90 als invulflits.
Alvast erg bedankt voor jullie reacties.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Baby op de foto met flitsen

Bericht door ALE » wo feb 25 2009 2:37 pm

Ik ben van mening dat flitslicht nooit goed is voor de mens en dan wel te verstaan de ogen. Vandaar moet je ook indirect flitsen of met een grote diffuser (Softbox) waardoor je ook nog eens mooiere foto's krijgt. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je binnenopnamen gaat maken en SB-x00 in je bezit hebt. Dit schrijf je welliswaar niet. Probeer dan eens de volgende tip in de praktijk uit:

Gebruik maken van je omgevinglicht
1) Schiet je foto’s te allen tijde in NEF (RAW). Dit maakt eventuele bewerking later makkelijker
2) ISO400 of hoger
3) Diafragma f2,8 tot max f4
4) Sluitersnelheid 1/40e
5) Center-metering
6) SB-600 of SB-800 op TTL (niet TTL BL), EV 0,0 tot +0,3, omnibounce niet gebruiken
7) De kop van de SB-600 of SB-800 135 tot 180 graden draaien zodat deze naar achter flitst en weerkaatst via de muur achter je. Mocht die muur niet wit zijn, dan flitser 135 - 180 graden draaien en opklappen zodat de hoek 115 graden t.o.v. je onderwerp en weerkaatst via het plafon

Afhankelijk van je omgevingverlichting en de weerkaatsing van de muren / plafon kan het heel goed zijn dat je Flits EV op -0,3 tot -0,7 moet instellen. Overtuig jezelf eveneens dat je een setje reserve batterijen bij je hebt.

De combinatie ISO en diafragma zijn bepalend voor de hoeveelheid licht die een flitser zal/mag afgeven in TTL stand. En dat licht wil je zo min mogelijk hebben. Daarom draai je je ISO waarde op en open je je diafragma. In principe fake je hiermee je flitser. M.a.w. je kunt je omgevinglicht alleen maar beheersen (sturen) d.m.v. je sluitersnelheid. En dat licht wil je juist hebben vandaar dat je de lens langer open laat staan.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo feb 25 2009 3:56 pm

Er zijn, cq waren, zelfs mensen bij wie het verboden was direct te flitsen. In aanwezigheid van Koningin Juliana mocht geflitst worden zolang de flits niet in haar richting gericht was. Moest dus altijd via het plafond. Heb eind jaren '70 van de vorige eeuw( :roll: ) een keer een reportage gemaakt van haar bij een uitvoering van het Koninklijk Utrechtsch Studenten Tooneel.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo feb 25 2009 4:23 pm

Probeer indien mogelijk overdag met bestaand licht te fotograferen. Ik heb zelf onlangs een reportage gemaakt van een baby. Foto's waren bestemd voor het geboortekaartje. In eerste instantie heb ik gebruik gemaakt van invallend daglicht bij de schuifpui. De mensen hadden van die inbetween gordijnen wat zorgde voor mooi zacht licht. In een later stadium heb ik wel geflitst maar draadloos. De flitser stond zodanig dat het kindje er geen last van had. Gebruik anders even de zoekfunctie voor het topic: "Tijn, een nieuwe wereldburger" De Exifgegevens staan in de foto's, dan kun je bij m'n instellingen kijken :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

mari81

Bericht door mari81 » za feb 28 2009 12:42 pm

Helaas ben ik nog niet in het bezit van een SB-900 flitser,
ik hoop deze volgende maand te kunnen aanschaffen.
Moet de baby nog maar een maandje wachten.
wel is het een probleem met de muren en het plafond, de muren zijn bruin en het plafond is licht bruin, dus daar zal ik wel een probleem mee gaan hebben.
De foto's van Riemke, zijn prachtig, misschien door veel te oefenen zou ik dat ook kunnen.

In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties, zal het zeker gaan proberen.

Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Duuuv » do mar 05 2009 9:28 pm

Dat ventje van ons is nu 10 maanden en heeft al een paar duizend flitsen gezien. Met de reflex meestal indirect, maar aangezien hij stopt met spontaan zijn als hij die camera ziet hebben we ook veel foto's met compacts gemaakt.

Nooit over nagedacht of het wel of niet schadelijk zou zijn. Nooit iets over gehoord ook eigenlijk. We hebben in ieder geval nu wel veel plaatjes van zijn eerste maanden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mar 05 2009 9:43 pm

Ik heb heel wat kinderen met schoolfotografie voor mijn lens gehad voor wie het meer zacht verspreide licht van een softbox toch een zodanig effect had dat ze erna betraande ogen kregen. Dat zou een aanwijzing kunnen zijn dat het een nadelig effect heeft op de ogen. Hoeveel? Tja, er zijn ook mensen die betraande ogen krijgen als ze vanuit een relatief donkere ruimte binnen (bijv. een kerk), naar een zon overgoten plein lopen. Na gewenning of gebruik van een zonnebril gaat het weer over. Moet je niet honderd keer per dag doen. Dan heb je wellicht zeer vermoeide ogen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

mari81

Bericht door mari81 » di apr 21 2009 9:44 pm

Na wat vertraging heb ik dan de eerste foto kunnen maken.
Nu zie ik zelf al dat de achtergrond absoluut verkeerd is, Ik had misschien nog meer door m'n knieën moeten gaan.
De SB900 heb ik draadloos 45 graden rechts neer gezet en gefiltst door zo'n transparant witte paraplu.

Heeft iemand nog tips.
Ik kom net om de hoek kijken, en beschik alleen over de standaard kitlens 18-105.
Alle tips zijn welkom

Afbeelding
50mm, f5, 1/60s, ISO 200

GdP

Bericht door GdP » di apr 21 2009 9:48 pm

De kleur van de achtergrond is wat dominant. Maar voor de rest is het een leuke familiefoto.

Mama zal trots zijn. :)

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di apr 21 2009 10:04 pm

Wat een opgewekt kind!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Christiaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Christiaan » wo apr 22 2009 5:38 pm

Mooie foto!
Goed contact met je model :D

Als je de baby iets naar boven kan laten kijken (naar persoon die achter je staat evt op krukje) krijg je meer wit in het oog en spreekt het nog meer.

Je kunt ook nog wel iets meer onscherpte hebben, probeer eens F3.5 of gewoon een aantal foto's terwijl je het diafragma terug brengt.

Je lijkt twee lichtjes in ieder oog te hebben .... er is toch maar 1 zon :?:

Mooi gedaan,
Christiaan

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”