iso d90
iso d90
Waarom begint de isowaarde bij de d-90 op 200 en niet lager?
Als ik vanaf de 200 terug draai komt er L7 en lager in het display te staan?
Als ik vanaf de 200 terug draai komt er L7 en lager in het display te staan?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: iso d90
Wil,
ISO 200 is jarenlang de standaardwaarde geweest voor alle consumenten-films.
Voor vele sensoren is het ook de optimale ISO waarde, vandaar.
Groeten, GIjs
ISO 200 is jarenlang de standaardwaarde geweest voor alle consumenten-films.
Voor vele sensoren is het ook de optimale ISO waarde, vandaar.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Dank je voor de snelle reactie.
Betekent dat dan ook dat instellen op iso 100 niet nodig cq mogelijk is?
Betekent dat dan ook dat instellen op iso 100 niet nodig cq mogelijk is?
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Lees dit topic eens door (en daar staan ook weer links naar twee andere topics waar dit al eerder is besproken).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
ISO 100 is wel mogelijk en kan ook weleens nodig zijn (bijv. bij teveel licht en je wil toch een groot diafragma gebruiken zonder een grijsfilter), maar ik denk dat het "L 1.0" heet bij Nikon omdat de D90 zelf standaard op ISO 200 fotografeert, en bij ISO 100 niet beter presteert dan ISO 200. Normaal gesproken verkleint je dynamisch bereik bij iedere stop omhoog in lichtgevoeligheid, en komt er ook steeds meer ruis in je plaatje.
Tussen ISO 100 en 200 zie ik bij een D90 geen verschil, ISO 400 in een kiekje ook niet.
Durf wel te zeggen dat die D90 tot ISO 1600 eigenlijk héél goed presteert.
Tussen ISO 100 en 200 zie ik bij een D90 geen verschil, ISO 400 in een kiekje ook niet.
Durf wel te zeggen dat die D90 tot ISO 1600 eigenlijk héél goed presteert.
dank jullie ben er inmiddels idd achter wat l1 e.d. betekent en wanneer te gebruiken.
de hoge iso waarde zonder ruis was een koop argument.
de hoge iso waarde zonder ruis was een koop argument.
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
ben het hier niet mee eens Braided,
foto's met iso 100 zijn beter dan 200 bij mijn d90
heb foto's vergeleken, en ik ben zo'n idioot die foto's 100% inzoomd, en zie toch echt duidelijk verschil.
Dit vind ik heel storend. had een d80 en ben vanwege de iso overgestapt naar de d90, en wat schept mijn verbazing: de d80 presteerd dus beter met iso 100 dan de d90 op iso 200.
en allebei op iso 100 zie je ook een heel klein beetje verschil in voordeel voor d80. zowel in ruis, maar ook de bokeh op de d80 met dezelfde instellingen is beter dan de d90?!...
zou dat komen door dezelfde grootte in sensor maar met meer pixels?
ga je hoger dan troeft de d90 de d80 af.
heb foto's vergeleken, en ik ben zo'n idioot die foto's 100% inzoomd, en zie toch echt duidelijk verschil.
Dit vind ik heel storend. had een d80 en ben vanwege de iso overgestapt naar de d90, en wat schept mijn verbazing: de d80 presteerd dus beter met iso 100 dan de d90 op iso 200.
en allebei op iso 100 zie je ook een heel klein beetje verschil in voordeel voor d80. zowel in ruis, maar ook de bokeh op de d80 met dezelfde instellingen is beter dan de d90?!...
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat zou ik vreemd vinden. Maar houdt jezelf wel genoeg rekening dat elke camera / sensor zijn eigen instellingen heeft voor verscherping e.d. om het meest optimale aan beeld eruit te halen?iefie schreef:ben het hier niet mee eens Braided,
De instellingen die gelden voor een D80 hoeven niet te gelden voor een D90 en andersom.
Vriendelijke groet, Léon Obers
ben benieuwd, zou je me eens een voorbeeld kunnen laten zien?iefie schreef:ben het hier niet mee eens Braided,