Mijn eerste portrait

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Frans Hofstede
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Mijn eerste portrait

Bericht door Frans Hofstede » do apr 23 2009 7:15 pm

Ik wil me verder verdiepen in portrait foto's. Een tijdje geleden alweer, een portrait gemaakt van een dochter van een goede kennis. Graag commentaar wat ik kan verbeteren.
Foto genomen met natuurlijk licht, wat van buiten in de kamer scheen.

Afbeelding
Niet zoveel te zien, totdat je het ziet.

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Mijn eerste portrait

Bericht door Arabia » do apr 23 2009 7:44 pm

Hallo Rush, wat vind jezelf van de foto?

Persoonlijk heeft de foto geen spanning. Model kijkt weg van de camera en de foto heeft geen portretscherpte.

Daarmee wil ik zeggen dat of de foto is niet goed voor internet geschikt gemaakt of de foto is in zijn geheel niet scherp.
De kwaliteit van de hier getoonde foto is sterk verslechterd door de jpg verkleining.

De foto is in mijn beleving geen portret omdat het model niet "model" zit.
Misschien heb je meer portretten gemaakt. Laat deze dan als beoordeling zien.

Groet'n
Lawrence
Laatst gewijzigd door Arabia op do apr 23 2009 8:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » do apr 23 2009 7:46 pm

Mooie meid allereerst!

Ik vind de nek achterin nog wat donker voor echt portret maar vind de foto echt niet slecht.
De achtergrond wat te korrelig maar dat is persoonlijk denk ik, zou strakkere achtergrond gebruiken

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Boldey » vr apr 24 2009 1:31 am

Kun je iets vertellen over je camera instellingen en de manier waarop je verkleind hebt? Wat arabia zegt, de kwaliteit is erg slecht waardoor het moeilijk beoordelen is. De achtergrond vind ik niet zo mooi, maar dat kun je achteraf nog makkelijk vlakker maken als je dat wil. Ik had haar meer rechtop laten zitten, of je hebt de foto wat gedraaid als ik naar haar oorbel kijk.
Verder een mooi model met een mooie lach en het licht heb je ook goed gebruikt, mooi zacht. Je kan bij dit soort licht een reflectorscherm overwegen om wat meer licht in de hals te krijgen.

Frans Hofstede
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Frans Hofstede » vr apr 24 2009 10:08 am

Bedankt voor de reacties tot zover.
Met betrekking tot de kwaliteit van de foto ben ik het geheel met jullie eens. Niet best. Het is een foto die ik heb genomen in 2000. "Model" is er wel voor gaan zitten en dit is mijn eerste experiment met portret. Ik houd persoonlijk niet zo van "model" zitten. Ik heb dan ook geprobeerd om haar zo ontspannen mogelijk op de foto te zetten, waardoor de uitstraling en expressie zo natuurlijk mogelijk is. Heb tot nu toe niet veel gedaan op dit gebied. Heb de foto 45 graden gedraaid, Diagonaal leek me leuker om naar te kijken. (Scherp gezien van die oorbel Boldey). Opmerkingen over belichting en achtergrond neem ik mee voor een volgende keer.
De commentaren tot nu toe vormen voor mij een aanmoediging om door te gaan met experimenteren en wat gerichter met portret bezig te gaan. Met de D90 zal pixeltechnische kwaliteit geen probleem hoeven te zijn :mryellow:

Dit is de meest onbewerkte versie die ik nog heb.
Afbeelding
Niet zoveel te zien, totdat je het ziet.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”