De beste manier om scherpe foto's te maken.....

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

De beste manier om scherpe foto's te maken.....

Bericht door Schoonderbeek » wo apr 22 2009 6:33 pm

Wie weet wat nou de beste manier is om scherpe foto's te maken, ( Landschappen e.d ) maar dan ook alles scherp ( voor/achtergrond )
Op welke stand zouden jullie de camera zetten en met welke waarden? Het heeft ook veel te maken met wat je fotografeert, het licht, afstand enz.

Op de A stand lukt het mij aardig om leuke/mooie foto's te maken, maar als beginner kan ik daar nog een boel aan verbeteren natuurlijk.

Alvast bedankt.

Hier wat beginnersfoto's :

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

joepert
Forumlid
Forumlid

Re: De beste manier om.....

Bericht door joepert » wo apr 22 2009 6:39 pm

Dat doe je echt niet slecht!

Een foto krijgt een grote scherptediepte door een kleine diafragmaopening te gebruiken (hoog getal). Je hebt dus veel licht nodig. Maar als je van zo dichtbij fotografeert als bij foto 1 bijvoorbeeld, krijg je nooit een volledige scherptediepte.

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo apr 22 2009 6:52 pm

De meeste camera's, ik geloof alleen de D40(X), D60 en de D5000 niet, hebben een knop naast het objectief zitten waarmee je de scherpte(on)diepte kunt controleren.

groeten, Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » wo apr 22 2009 7:22 pm

Een grote scherptediepte is afhankelijk van twee dingen. Hoe dichtbij je fotografeert en wat voor een brandpunt de lens heeft. Hoe dichterbij hoe minder scherptediepte en hoe korter het brandpunt van de lens hoe meer scherptediepte. Bij macrofotografie is de scherptediepte nihil of hooguit een paar millimeter. Compactcamera's hebben vaak (zoom)lenzen met ultrakorte brandpunten. Daarom is bijna alles scherp met dergelijke camera's. Een 50mm lens op een DX-camera is een supertelekanon op een compactcamera. Heel veel scherptediepte is dus alleen mogelijk met een flinke groothoeklens op een spiegelreflexcamera. Of met speciale tilt- en shiftlenzen, maar die zijn heel erg duur. Zelf vind ik weinig scherptediepte juist prettig, want op die manier kun je de focus wel op het onderwerp leggen als er meer op het beeld staat dan alleen het onderwerp. Door een klein diafragma te kiezen (groot getal bv. 16) kun je de scherptediepte ook nog vergroten. In vergelijking met de afstand en het brandpunt is dit echter marginaal.

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Weef

Bericht door Weef » wo apr 22 2009 7:30 pm

Schoonderbeek, versta je onder de "A"- stand. De automaat of de aperture-stand?

Groet,

Marcel

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » wo apr 22 2009 8:13 pm

De aperture-stand uiteraard. Sorry voor de onduidelijkheid.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: De beste manier om scherpe foto's te maken.....

Bericht door soulpic » vr apr 24 2009 11:12 am

Hoe lager het diafragma getal, hoe minder de scherpe is buiten het scherpstel veld.
Op de A stand kun je niet je diafragma instellen, dus ook niet je scherpte.

Bijv:
Je gaat een groep fotograferen van 50 mensen.
Als je hier een diafragma waarde van 5.6 gaat gebruiken, zul je zien dat alles wat zich in het scherpstel veld bevind en een beetje daar buiten scherp is.
Al het andere zal dan onscherp zijn. Wil je alle 50 personen scherp hebben? Kies dan voor een diafragma van bijv F 11.

TIP
zet je camera op een statief, en zet hem op de M stand.
Leg ergens een liniaal neer, zodat de linaal zichtbaar in beeld is.
Maak verschillende opnames met verschillende diafragma waardes.

Je zult zien dat hoe hoger het diafragma getal, hoe meer scherpte je hebt.
"Imagination is far more important than knowledge"

jpauwels

Bericht door jpauwels » vr apr 24 2009 11:33 am

soulpic schreef:Op de A stand kun je niet je diafragma instellen, dus ook niet je scherpte.
Ik moet je even corrigeren, op de A stand kun je juist wel je diafragma instelllen, de benodigde sluitertijd word dan door de camera berekend.

Dus in de A-stand kun je juist je scherptediepte beinvloeden

Nikonijn
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Nikonijn » vr apr 24 2009 11:58 am

Mijnheer Soulpic, kan het nog moeilijker ? :lol:
www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB

Frank K
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Frank K » vr apr 24 2009 12:28 pm

Volgens mij krijg je de grootste scherptediepte als je gebruik maakt van de hyperfocale afstand. Hier zijn lijstjes voor te vinden op internet of geef anders maar even een berichtje voor een tabel.
Je moet dan wel in de m-stand werken maar de tabel geeft aan op welke afstand je moet scherpstellen om maximaal scherptediepte te bereiken.

Gr. Frank

PS: dit staat natuurlijk los van statief, sluitertijd etc. etc.
NCN 3881

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr apr 24 2009 3:57 pm

Frank K schreef:Volgens mij krijg je de grootste scherptediepte als je gebruik maakt van de hyperfocale afstand.
De scherptediepte vergroten doe je door een kleiner diafragma te kiezen. De hyperfocale afstand is slechts een hulpmiddel om de focus afstelling zo optimaal mogelijk in te stellen in het bereik tussen oneindig en een afstand dichterbij.
Wil je een optimale afregeling van twee punten anders dan een oneindig punt en een punt dichterbij, heb je een andere focus-instelling nodig. Dus die hyperfocale afstand alleen is erg beperkt.

Lees ook een uitgebreide uitleg van de hyperfocale afstand en het gebruik van de scherptediepteschaal:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 78#p234078
en
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 68#p234168

Overigens is af te raden het meest kleine diafragma te gebruiken voor de "grootste scherptediepte".
De scherptediepte neemt dan wel toe, maar de algemene scherpte gaat door buigingsverschijnselen langs de randen van het diafragma (diffractie) zodanig ver omlaag, dat je weinig meer kwaliteit overhoudt.
Niet verder diafragmeren dan pakweg f 11
Vriendelijke groet, Léon Obers

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » vr apr 24 2009 7:52 pm

Hallo allemaal,

Bedankt voor de uitleg, ik merk wel dat jullie veeeel meer ervaring in fotografie hebben dan ik. Er komen termen voorbij die ik nog niet ken. :D
Ik ga er van 't weekend mee aan de slag. Even oefenen voor mij vakantie in Alaska van de zomer :D

Groeten Marco

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”