Vandaag na enkele maanden wachten kon ik eindelijk m'n Zeiss Distagon 21/2.8 ophalen. M'n eerste indrukken zijn erg positief. De kleurweergave en het contrast vind ik erg mooi, maar is volgens mij niet helemaal hetzelfde als bij de andere Zeiss-objectieven. De foto's komen namelijk een tikkeltje warmer en iets meer contrastrijk over dan bij de andere objectieven (maar het weer van vandaag zal ook een rol gespeeld hebben). Ikzelf vind dat mooi, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daarvan gecharmeerd is. Als je van wat koelere kleuren houdt, dan is deze Zeiss wellicht iets teveel van het goede.
De scherpte is prima in orde. Daarbij is de assistentie met de groene stip in de zoeker overigens beperkt, omdat je nogal wat aan de scherpstelring kunt draaien waarbij de groene stip gewoon blijft branden. Je moet dus zeker nog zelf controleren of alles goed in focus is.
Met m'n D200 heb ik geen last van de moustache-vertekening, dus daar kan ik verder nog niets over zeggen.
Tussen de bedrijven door heb ik snel nog wat test-fotootjes kunnen maken. Ik had echter niet veel tijd, waardoor ik hier en daar nogal wat haast moest maken. Enkele resultaten zie je hieronder. Zodra ik wat betere voorbeelden heb zal ik die ook plaatsen, maar dat kan best nog enkele weken duren. Let wel op dat deze foto's gemaakt zijn met een DX-camera. De foto's zijn onbewerkt, maar hier en daar heb ik wel wat gecropt.