glasnegatieven digitaliseren

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

glasnegatieven digitaliseren

Bericht door Henk » za apr 25 2009 9:27 pm

Geen idee of deze vraag in de coffeecorner hoort of elders, maar ik doe gewoon een poging. Ik zou graag willen weten of iemand ervaring heeft met het digitaliseren van glasnegatieven. Een kennis beschikt over glasnegatieven met foto's van familieleden van mij. Hij heeft zelf al een keer geprobeerd ze te scannen, maar dat is niet gelukt. Ik weet dat je bij oudere scanners voor het scannen van negatieven een apart meegeleverd spiegeltje moest gebruiken (zelf geen ervaring mee). Volgens mij is dat bij de nieuwere scanners niet meer nodig.

Maar hoe zit dat met glasnegatieven. Ik heb ze nog niet gezien, maar mijn kennis heeft uitgelegd hoe ze er uitzien. Vraag is of iemand mij kan uitleggen of ze te scannen zijn en zo ja hoe. Heb op Internet gezien dat er bedrijven zijn die dit voor je kunnen doen, maar wil graag weten of ik het ook zelf kan met een (moderne) scanner.

Henk
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: glasnegatieven digitaliseren

Bericht door ArjanL » za apr 25 2009 10:10 pm

Glasnegatief in cassette.
Afbeelding

Het negatief (als positief).
Afbeelding

Ik heb dit uit het losse handje op een lichtbak met een macrolens gefotografeerd.
Je hebt in ieder geval een scanner met een doorzichtmodule nodig. Moderne flatbedscanners zijn hiermee wel te krijgen. Je moet alleen zorgen dat je voldoende grote negatieven kan scannen omdat glasnegatieven al snel de afmetingen van rolfilm hebben. Vraag bij die kennis even de maten na.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Frederix

Bericht door Frederix » za apr 25 2009 11:11 pm

ArjanL schreef:Glasnegatief in cassette.
== snip ====================
Je moet alleen zorgen dat je voldoende grote negatieven kan scannen omdat glasnegatieven al snel de afmetingen van rolfilm hebben. Vraag bij die kennis even de maten na.
Met mijn Epson V500 kan ik een gebied van ca 65x150 mm scannen, dat zou ook de maximale grootte van een glasnegatief zijn.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 26 2009 2:04 am

henkm schreef:Geen idee of deze vraag in de coffeecorner hoort of elders, maar ik doe gewoon een poging.
Ik heb 'm maar even in 'Overig fotografie' gezet. Dat lijkt me een mooi plekje.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Henk » wo apr 29 2009 10:46 pm

Patrick, dank voor het verplaatsen (ik was het bericht al even kwijt :lol: ). Denk dat dit inderdaad een betere plaats is. :)

Arjan en Frederik, dank voor het antwoord. :D Heb gegoogled op scanner+doorzichtmodule. Kwam op een site terecht waar een Epson V700 te huur is waarmee ik de glasnegatieven kan scannen. Heb met de eigenaar van de glasnegatieven (124 stuks) daarover al een afspraak gemaakt dus ik kan binnenkort flink aan de slag.
Heb ook even overwogen, Arjan, om ze te fotograferen, maar zo'n scanner leek me voor 6 tientjes (huurbedrag voor één week) geen slecht idee. Bovendien hoef ik alleen maar te scannen; de eigenaar betaalt de huur :mryellow:

hartelijke groeten
Henk
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 29 2009 11:22 pm

henkm schreef:Patrick, dank voor het verplaatsen (ik was het bericht al even kwijt :lol: ). Denk dat dit inderdaad een betere plaats is. :)
Je kan je eigen berichten altijd vinden via je gebruikerspaneel. Zie bovenaan net onder het NCN logo...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”