Vuil op de lens

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Vuil op de lens

Bericht door Schoonderbeek » za apr 25 2009 7:09 pm

Hallo iedereen,

Vandaag ben ik op stap geweest naar Kootwijkerzand, daar wat foto's gemaakt, leuk en aardig, kom ik thuis, blijkt er vuil op mijn lens te zitten ! :(
Ik zag het niet direct op de lens zitten, pas bij thuiskomst.
Nu aan jullie de vraag hoe kan ik zien dat er vuil op de lens zit ? bv tegen een blauwe hemel fotograferen wat bij mij duidelijk zichtbaar is.
En het schoonmaken van de lens, ( buitenkant ) waar kun je dat het beste mee doen ?
Hier een mislukte foto.

Afbeelding

Linksboven twee zwarte punten en linksmidden één wit vlekje.
Alvast bedankt.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Vuil op de lens

Bericht door Riemke » za apr 25 2009 7:24 pm

Om je objectief schoon te maken zou ik eerst een flinke blaaskwast gebruiken, dan ben je het ergste al kwijt. Daarna met een zachte doek, bijv. een fleece glasdoekje voorzichtig verder schoonmaken. Wat je op de foto ziet (de donkere vlekjes) is stof dat op je sensor zit. Ook dit kun je met je blaaskwast wel wegblazen (spiegel opklappen, camera met de opening naar beneden houden en in het camerahuis blazen met de blaaskwast) in de meeste gevallen is zo'n stofje dan weer weg.
Op je "mislukte" foto kun je met een bewerkingsprogramma de stofjes wegstempelen. :D

Schoon! :D
Afbeelding
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 26 2009 2:12 am

Schoonderbeek schreef:Hier een mislukte foto.

[PLAATJE]

Linksboven twee zwarte punten en linksmidden één wit vlekje.
Die vlekjes zitten ongetwijfeld niet op je objectief; dan zou je ze waarschijnlijk niet eens zien! Deze zitten op je sensor... Daar is al veel over geschreven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » ma apr 27 2009 5:21 pm

Kan iemand mij vertellen wat het witte stipje linksmidden is ?
Links boven zit stof !

Groeten
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

GdP

Bericht door GdP » di apr 28 2009 12:32 am

Schoonderbeek schreef:Kan iemand mij vertellen wat het witte stipje linksmidden is ?
Links boven zit stof !

Groeten
Zeker geen stof!
Misschien een dode pixel? Probeer nog maar eens wat foto's te maken, en kijk of het er dan nog zit.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”