Flitser werkt niet op A stand D60

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Ronnie

Flitser werkt niet op A stand D60

Bericht door Ronnie » ma apr 27 2009 6:07 pm

Hallo
Ik heb sinds kort een D60 en ik ben hem aan het uitproberen want ik moet binnenkort op een feest wat foto's maken
Als ik hem op de A stand zet kan ik zelf het diafragma instellen maar dan werkt de flitser die open moet klappen niet, hoort dat zo of heb ik dan een instelling verkeert staan ?

Wie kan mij hier uitleg over geven

Mvg
Ronnie

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Flitser werkt niet op A stand D60

Bericht door Cees » ma apr 27 2009 6:11 pm

Werkt 'ie niet of kun je 'm niet openklappen?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Ronnie

Bericht door Ronnie » ma apr 27 2009 6:53 pm

Hij hoort bij de A stand toch automatisch open te klappen
Als ik op het flits knopje druk dan gaat hij open
voor een paar weken geleden heb ik foto's gemaakt op de A stand en toen ging hij volgens mij tijdens het fotograveren automatisch open.

FritsBee
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door FritsBee » ma apr 27 2009 6:57 pm

Ronnie,
De A stand staat voor Aperture en dat betekend diafragma voor keuze.
Aangezien standaard is dat de sync van de flitser en de camera bij een 60ste (sluitersnelheid) zit wordt het lastig wanneer je een voorkeuze hebt voor een bepaalde diafragma.
Je kan het wel doen maar het zal niet automatisch gaan. Je moet dan op het knopje links van je camera drukken er staat een flits tekentje op.
Want bij "Automatisch" gaat alles Automatisch. Dus ook je flitser.
Let er dus op wanneer je een bepaalde diafragma voorkeuze maakt de camera daar een snelheid bij rekent.
Ik neem aan dat je dat niet wilt op je feestje.
Dus zet hem dan maar op Automatisch. (Bij mijn D80 is het groen met de tekst "Auto")

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes Frits

Ronnie

Bericht door Ronnie » ma apr 27 2009 7:53 pm

Oke

Maar als ik hem op automatisch zet zijn de achtergronden bij heel veel foto's wazig , en dat wil ik nou ook weer niet bij somige foto's vind ik dat mooi maar niet bij allemaal

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma apr 27 2009 8:08 pm

Tja, dan moet je dus de A-stand gebruiken, dan kun je zelf de scherptediepte beinvloeden: wel of geen wazige achtergrond.
Als de camera vindt dat je de flits nodig hebt gaat er wel een icoontje knipperen op je scherm; kun je zelf beslissen of je er wat mee doet. Moet je hem dus desgewenst zelf even aanklikken. Als dat te veel moeite is had je misschien beter moeten nadenken voordat je aan een DSLR begon. Het is juist de grap dat je zélf bepaalt wat er gebeurt en niet de camera...

FritsBee
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door FritsBee » ma apr 27 2009 9:14 pm

Ronnie,

Ik begrijp dat je betere achtergronden wilt hebben.
Let dan wel op dat dat niet gaat met de ingebouwde flitser.
Deze is daar niet sterk genoeg voor. Maar goed als je je diafragma getal gaat vergroten (Kleiner gaatje) dan wordt daarbij je sluiter snelheid ook langzamer.
Oftewel de flitser flitst en doet dit op 1/60ste en dan blijft de sluiter nog open. Wanneer je weinig omgeving licht zal er weinig gebeuren want de flitser bevriest het beeld.
Let wel de achtergrond zal nooit scherp zijn. Dit omdat de flitser daar niet komt. En dan de omgevings licht gebruikt de rest op te vullen. En die zijn op een langzamer sluitertijd genomen.
Wil je dat dan zal je met meerdere flitsers moeten gaan werken. En je moet ZELF kiezen dat je wilt flitsen. Want jij bepaalt wat er gebeurt. Daar kies je voor door aftewijken van de Auto. De camera kan niet weten of jij wel wilt flitsen. Voor het zelfde geld heb jij je camera op een statief staan en wil je zo lang de sluiter open hebben.
Dus nogmaals als je afwijkt van de Auto dan bepaal jij wat de camera moet doen. Dus ook flitsen.

Ik hoop dat ik je hiermee een kleinbeetje hebt toegelicht waarom de camera niet automatisch flitst.

Groetjes Frits

Ronnie

Bericht door Ronnie » ma apr 27 2009 9:21 pm

Frits

Hier heb ik zeker wat aan,als ik het goed begrijp leer je meer op de A stand dan op de auto stand

FritsBee
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door FritsBee » ma apr 27 2009 9:42 pm

Ronnie

Dat is zeker.
De 'S' Stand daar in tegen daar bepaal jij welke snelheid de sluiter moet maken.
Dit gebruik je voor bijvoorbeeld sport wedstrijden. Zodat je het beeld meer bevriest en geen waas krijgt.
Maar goed ik wens je sterkte en ik hoop dat je er wat van opgestoken hebt.

Groetjes Frits

Haket
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Haket » di apr 28 2009 9:15 pm

Hallo Ronnie,
Met een D40x flits ik op Manual sluitertijd 125 en diafragma 9. Dat gaat prima met de flitser van de camera en met de SB-400.
Op manual kun je alles zelf instellen en ook mooi mee uitzoeken wat jij het beste vind.
Succes!

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”