Welke lens 18-55 of 55-200 op trouwfeest

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Ronnie

Welke lens 18-55 of 55-200 op trouwfeest

Bericht door Ronnie » wo apr 29 2009 8:27 am

Hallo
Welke lens 18-55 vr of 55-200 vr kan ik het beste op een trouwfeest gebruiken Voor buiten en binnen??

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Welke lens 18-55 of 55-200 op trouwfeest

Bericht door M.Oorthuis » wo apr 29 2009 8:46 am

Geen van beide :p

Als je alleen deze 2 ter beschikking hebt zou ik binnen die 55-200 zoiezo niet gebruiken dat is teveel tele en krijg je geen een onbewogen foto. Voor buiten is het maar net wat voor foto's je wilt maken dus kan je ze beide gebruiken door een ander beeld te creeren.

Maar ik zeg dat deze 2 objectieven niet geschikt zijn voor bruiloftsfotografie. Als het hier om een echte shoot zou gaan waarbij jij de hele dag de fotograaf bent, kom je daar tekort aan en moet je lichtsterke objectieven hebben om een beetje leuke foto's (niet amateur zijnde) te schieten. Iets in mij zegt dat je ook niet echt veel ervaring hierin hebt gezien je vraag.

Gaat het hier om gewoon als gast wat leuke plaatjes schieten zou ik zeggen dat je dat alleen maar zelf kan bepalen welk objectief je het beste kan gebruiken voor een bepaald resultaat dat jij wilt bereiken.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo apr 29 2009 9:35 am

Als jij de fotograaf bent voor deze dag, zou ik voor die dag een objectief huren, bijvoorbeeld de 17-55 2.8 of de 24-70 2.8.
De 55-200 zou ik zeker niet voor binnen gebruiken, buiten met mooi weer is misschien nog wel een optie.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

The_Groninger

Bericht door The_Groninger » wo apr 29 2009 9:53 am

Ik ben vorig jaar zelf in het huwelijksbootje gestapt en de fotograaf had een D200 en de 17-55/2.8 bij zich en ook nog een SB-800. Ondanks dat hij meerdere objectieven bij zich had is de 17-55 er de hele dag op blijven zitten.

gr.
Peter

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo apr 29 2009 9:58 am

The_Groninger schreef:Ik ben vorig jaar zelf in het huwelijksbootje gestapt en de fotograaf had een D200 en de 17-55/2.8 bij zich en ook nog een SB-800. Ondanks dat hij meerdere objectieven bij zich had is de 17-55 er de hele dag op blijven zitten.

gr.
Peter
Dat kan wel zo zijn, maar een telelens kan wel weer wat afwisseling geven in beeld. Bij een bruiloft gebruik ik bijna al mijn objectieven.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » wo apr 29 2009 10:06 am

The_Groninger schreef:Ik ben vorig jaar zelf in het huwelijksbootje gestapt en de fotograaf had een D200 en de 17-55/2.8 bij zich en ook nog een SB-800. Ondanks dat hij meerdere objectieven bij zich had is de 17-55 er de hele dag op blijven zitten.

gr.
Peter
Gefeliciteerd Peter dat je vorig jaar in het huwelijksbootje bent gestapt :P
Maar waarom zijn wij niet uitgenodigd, hadden we ook hele mooie foto's kunnen maken :wink: grapje.

Het is waar lichtsterk glas in onontbeerlijk en een goede bruidsreportage maken is vreselijk moeilijk.
Je werkt onder hoogspanning, moet snel inspringen op snel wisselende situaties en je hebt een behoorlijke dosis fotografische kennis nodig.
En wat misschien wel een van de belangrijkste dingen is: Je moet de sfeer heel goed kunnen pakken (en dat zijn er maar weinigen die dat kunnen).

Maar loop je als fotograaf mee met een hoofdfotograaf, kan je hele mooie aanvullende foto's maken waar de hoofdfotograaf zelf niet aan toe komt.

Kan je aan lichtsterk glas komen zou ik dat altijd doen, zou je een lichtsterk objectief willen aanschaffen is de Tamron 17-50mm 2.8 een fantastisch objectief waar je geen spijt van zal krijgen.

Er zijn ook een aantal draadjes over bruidsfotografie, ik zou zeggen lees die aandachtig door, daar zal je heel veel voordeel mee opdoen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo apr 29 2009 10:37 am

Ronnie, gezien de vragen die je tot nu hebt gesteld op het forum waag ik te betwijfelen of je in staat bent om een goede reportage te maken van een bruiloft. Als jij en/of het bruidspaar denkt dat jij met je mooie nieuwe camera wel even een paar prachtige platen schiet lopen jullie het risico dat het allemaal niet zo best lukt. Het is echt een heel lastige tak van sport. Denk dus goed na of je die verantwoordelijkheid aan wilt; het kan nooit meer opnieuw...
Misschien lullig dat ik het zo zeg, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Als er ook een pro rondloopt en jij loop er gewoon lekker naast is er natuurlijk niets aan de hand. Dan kun je je juist heel veel leren.

Dat je lichtsterkere objectieven nodig hebt om binnen te fotograferen staat wel vast. Ga voor de gein maar eens wat foto's maken in een kerk of in een warenhuis ofzo; dan zie je vanzelf dat je teveel beweging in de foto's krijgt. De gesuggereerde Tamron 17-50 zou je een heel eind uit de brand moeten kunnen helpen.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » wo apr 29 2009 12:07 pm

joepert schreef:Als jij en/of het bruidspaar denkt dat jij met je mooie nieuwe camera wel even een paar prachtige platen schiet lopen jullie het risico dat het allemaal niet zo best lukt. Het is echt een heel lastige tak van sport. Denk dus goed na of je die verantwoordelijkheid aan wilt; het kan nooit meer opnieuw...
Helemaal mee eens! Er zijn natuurlijk altijd een paar goede Doe Het Zelfers en slechte "professionele" bruidsfotografen, maar in de regel zijn het vaak slechte Doe Het Zelfers en goede Professionals.

Indien het voor het bruidspaar niet zoveel uitmaakt kun je natuurlijk lekker je gang gaan die dag, laat de resultaten eens zien! (als dat mag van het bruidspaar) Ik ben er wel benieuwd naar! (hoewel ik dit laatste wel eens vaker op het forum heb gevraagd, en eigenlijk is er nooit iemand die ze uiteindelijk ook laat zien, daar kun je wellicht ook iets uit opmaken :-))

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo apr 29 2009 12:16 pm

noogle schreef:
joepert schreef:Als jij en/of het bruidspaar denkt dat jij met je mooie nieuwe camera wel even een paar prachtige platen schiet lopen jullie het risico dat het allemaal niet zo best lukt. Het is echt een heel lastige tak van sport. Denk dus goed na of je die verantwoordelijkheid aan wilt; het kan nooit meer opnieuw...
Helemaal mee eens! Er zijn natuurlijk altijd een paar goede Doe Het Zelfers en slechte "professionele" bruidsfotografen, maar in de regel zijn het vaak slechte Doe Het Zelfers en goede Professionals.

Indien het voor het bruidspaar niet zoveel uitmaakt kun je natuurlijk lekker je gang gaan die dag, laat de resultaten eens zien! (als dat mag van het bruidspaar) Ik ben er wel benieuwd naar! (hoewel ik dit laatste wel eens vaker op het forum heb gevraagd, en eigenlijk is er nooit iemand die ze uiteindelijk ook laat zien, daar kun je wellicht ook iets uit opmaken :-))

Michael
Dan ben jij waarschijnlijk nog niet zo lang actief hier, want ik toch wel eens wat laten zien.
Als de TS het toestaat hierbij wat voorbeelden van de spreads voor het album wat ik vorig jaar voor dit stel heb gemaakt. Het album was ca. 300,- maar dan heb je ook een echt perfect album met 3mm dikke bladzijden die naadloos openslaan.

1.:
Afbeelding
2.:
Afbeelding
3.:
Afbeelding
4.:
Afbeelding
5.:
Afbeelding

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » wo apr 29 2009 12:29 pm

M.Oorthuis schreef: Dan ben jij waarschijnlijk nog niet zo lang actief hier, want ik toch wel eens wat laten zien.
[OFFTOPIC MODE] Die opmerking snap ik niet, je kunt precies zien hoe actief ik hier ben als je op mijn nickname klikt.

Ik heb jou ook nooit gevraagd om iets te laten zien, je zet het er altijd vanzelf wel op, en ik zie je foto's graag! :-) Ik heb overigens toen ook gereageerd op de foto's die je hier nu post. Het gaat in mijn bovenstaande opmerking om de personen die ik wel heb gevraagd iets te laten zien :-) Daar hoor je meestal niets meer van, en daar zal een reden voor zijn. Wellicht omdat het bruidspaar het niet wil, maar ik denk dat het een andere reden heeft. Hoe vaak zie je bruidsfoto's voorbij komen op het forum? Heel weinig....

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo apr 29 2009 12:45 pm

Was ook niet zo bedoeld tegen jou hoor ;) no hard feelings :)

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » wo apr 29 2009 12:50 pm

noogle schreef:
M.Oorthuis schreef: Dan ben jij waarschijnlijk nog niet zo lang actief hier, want ik toch wel eens wat laten zien.
[OFFTOPIC MODE] Die opmerking snap ik niet, je kunt precies zien hoe actief ik hier ben als je op mijn nickname klikt.

Ik heb jou ook nooit gevraagd om iets te laten zien, je zet het er altijd vanzelf wel op, en ik zie je foto's graag! :-) Ik heb overigens toen ook gereageerd op de foto's die je hier nu post. Het gaat in mijn bovenstaande opmerking om de personen die ik wel heb gevraagd iets te laten zien :-) Daar hoor je meestal niets meer van, en daar zal een reden voor zijn. Wellicht omdat het bruidspaar het niet wil, maar ik denk dat het een andere reden heeft. Hoe vaak zie je bruidsfoto's voorbij komen op het forum? Heel weinig....

Michael
Ik denk dat velen dat niet durven omdat de kritiek vaak genadeloos is.
Terecht of niet, maar goede bruidsfotografie is maar aan weinigen voorbehouden :wink:
Technisch een perfecte foto neerzetten is nog niet zo moeilijk als de sfeer goed weten te pakken.
Voor aankomende amateurs zal dat nog veel moeilijker zijn.
Ik heb een kennis, die heeft er zijn beroep van gemaakt om huwelijksreportages te doen, maar daar mis ik ook de sfeer.
Die fotograaf zou ik voor bruidswerk niet graag bij anderen aanbevelen.
Maar zo heeft iedereen zijn specialiteit :wink: gewoon doen waar je goed in bent.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

foto-ed
Forumlid
Forumlid

Bericht door foto-ed » wo apr 29 2009 7:00 pm

Nou Martijn, de trouwfoto's die je hier laat zien zien er heel wat beter uit dan je nu op je site hebt staan (http://www.oorthuisfotografie.nl/). Wordt tijd dat je hem eens update ;-)
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”