Hoi,
Was benieuwd of er nou sprake is van ruis, wanneer Active D-lighting wordt gebruikt? En ook wanneer dmv Capture NX de schaduwen worden opgelicht. Graag zou ik hierover worden geïnformeerd. Ben eigenlijk benieuwd welke bewerkingen middels software ruis veroorzaken?
Alvast bedankt voor het beantwoorden.
Ruis bij Active D-lighting Nikon D90?
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Ruis bij Active D-lighting Nikon D90?
Er is altijd meer ruis zichtbaar als je een onderbelichte foto ophaalt.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb jij die ervaring dat jij meer ruis hebt als actieve D-lighting aan hebt staan??
groeten Harry
groeten Harry
Ik heb af en toe wel ruis, maar weet niet of de oorzaak Active D-ligthing/ Schaduwen oplichten is. Wel las ik in de boek van Pieter Dhaeze, dat oplichten van schaduw en gebruik van Active D-ligthing altijd ruis veroorzaakt, wat met name belangrijk is wanneer je op grote formaat wil afdrukken. Vandaar dat ik eigenlijk was benieuwd naar de ervaringen van Senior amateur-fotografen..
Zijn er nog mensen die ruis ervaren bij de "Actieve D-Lighting" op een D90 ?
Wat is de beste standaard instelling ? Automatisch of gewoonweg Uit ?
Mvg
Wat is de beste standaard instelling ? Automatisch of gewoonweg Uit ?
Mvg
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wij hebben het eigenlijk op de camera altijd uitstaan, mochten we D-lighting nodig hebben dan passen wij dit pas toe in NX2.
Maar goed wat Martijn al aangaf, de basis begint bij een goed belichte foto.
Na de D-80 te hebben gebruikt vinden wij dat de beeldverwerking in de D-90 aanmerkelijk is verbeterd.
Als je dan ook nog in NEF schiet dan zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt.
Jij drukt op de ontspanknop, en hebt het resultaat helemaal zelf in handen.
Succes..
Groeten Eelco & Monique
Maar goed wat Martijn al aangaf, de basis begint bij een goed belichte foto.

Na de D-80 te hebben gebruikt vinden wij dat de beeldverwerking in de D-90 aanmerkelijk is verbeterd.
Als je dan ook nog in NEF schiet dan zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt.
Jij drukt op de ontspanknop, en hebt het resultaat helemaal zelf in handen.
Succes..
Groeten Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Elke bewerking waarbij donkere delen worden opgehelderd, of het nu is via D-lighting, het ophelderen van de schaduwen, of het omhoogtrekken van een curve wordt beelddata versterkt, ook de aanwezige ruis.Fotogenie schreef:Wel las ik in de boek van Pieter Dhaeze, dat oplichten van schaduw en gebruik van Active D-ligthing altijd ruis veroorzaakt, wat met name belangrijk is wanneer je op grote formaat wil afdrukken. Vandaar dat ik eigenlijk was benieuwd naar de ervaringen van Senior amateur-fotografen..
Bij de ene camera valt dat meer op als met de andere camera. Vroeger (en nog) gebruikte ik een D80. Daar was het effect vrij sterk aanwezig, bij specifiek die donkere partijen. Bij de middentonen en hoge lichten was dan naar verhouding veel minder ruis aanwezig. Ik had er een speciale action voor gemaakt in Photoshop om ruisonderdrukking toe te passen hoofdzakelijk in de donkere partijen en minder en zelfs helemaal niet, in respectievelijk de middentonen en de heldere delen.
De D700 heeft veel meer reserves, en een meer evenwichtig beeld in de ruis van donker naar licht dan een D80.
Meer erover in een eerder bericht: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 53#p250753
Lees dan ook de specifieke uitleg van die methode in detail wat je kunt doen bij de link helemaal onderaan van dat bericht.
( Of hier: http://groups.google.nl/group/alt.graph ... aa88?hl=nl& )
Vriendelijke groet, Léon Obers