Fotolab

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Fotolab

Bericht door soulpic » vr mei 01 2009 8:10 pm

Beste leden,

Afgelopen week een opdracht gehad in de studio.
Vandaag heb ik een proefafdruk laten maken op A4 formaat bij de fotozaak waar ik altijd kom.

Het resultaat:
De helderheid / belichting zoals ik die op 't scherm zie, komt totaal niet overeen met de afdruk.
De witheid van 't papier is ook niet zoals ik 't graag zou willen zien. Het wit is veel "geler" en naar mijn gevoel hoort dat niet zo te zijn bij portretfotografie in de studio.
Graag zou ik ook nog wellicht ook nog een andere grammassa willen hebben.
Ben ook tot de conclusie gekomen dat ze ander papier gebruiken dan voorheen. Eerst was het Kodak Professional Endura, en nu weet ik niet. Staat niet vermeld.
Als ik ze met elkaar vergelijk, dan zie je ook dat de witheid van 't ene papier verschilt met de witheid van 't andere papier.

Ik vind het een vreemd gegeven dat de helderheid / belichting van mijn scherm niet overeenkomt met dat van de afdruk. (in alle "standen" niet)
Heb een 24 i-Mac, dat zou toch een redelijk scherm moeten zijn. Op 't scherm geeft ie precies weer hoe ik 't wil zien.
Maar de afdruk is niet zoals ik die wil zien, en ook niet vergelijkbaar met het scherm.
Misschien een idee om toch m'n scherm maar te kalibreren.
Zou eigenlijk wel eens willen zien hoe deze eruit zien op een gekalibreerd scherm.

Hebben jullie tips / aanraders van een fotolab, waaruit je de keuze uit verschillende papiersoorten hebt?

Alvast bedankt!
"Imagination is far more important than knowledge"

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Fotolab

Bericht door gijs sandberg » vr mei 01 2009 8:40 pm

Beste SP,

Zonder kalibratie van jouw beeldscherm is er niets zeker (en kan je het lab ook niets verwijten).
Vraag indoen nodig het door het lab gebruikte profiel aan (specifiek voor de combinatie printer-inkt-papier).
Verdiep je eerst eens in kleurbeheer en kalibratie.

Groeten, GIjs

Tip: als het lab jouw vraag niet direct begrijpt weet je dat je elders moet gaan zoeken.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op za mei 02 2009 1:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr mei 01 2009 8:46 pm

Ga eerst je scherm maar calibreren!!!
Met een colorimeter, en niet met een software-programmaatje 'op het oog'.

Kort gezegd: alles valt of staat met kleurmanagement en kleurprofielen.
Op een goed afgesteld (= gecalibreerd) beeldscherm maak je de foto zoals je 'm wilt hebben, zet het kleurprofiel om naar het profiel van het papier wat het lab gebruikt en stuurt het fotobestand op.
Er zal altijd een verschil blijven bestaan tussen scherm-kleurevenaring en afdruk-kleurevenaring.

Er moet voldoende info hierover te vinden zijn op het forum.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » vr mei 01 2009 10:56 pm

Bedankt voor de reactie's.

Wil me ook verder gaan verdiepen in colormanagement e.d.
Heb er nu ook meer tijd voor, en sluit me waarschijnlijk aan bij een fotoclub.

Ben zelf i.o als drukker, dus een heel klein beetje weet ik er wel van maar lang niet genoeg om een perfecte afdruk te krijgen.

Maar ik ben er 100 % zeker van, dat de achtergronden toch echt wit zijn.
Daar heb ik bij de shoot constant op gelet, en tijdens de nabewerkingen ook.
Dan ligt het dus wel aan 't papier dat de achtergrond niet wit is.

Over 't algemeen komen de kleuren goed over, alleen de helderheid / contrast / "belichting" niet.

Frederix

Bericht door Frederix » za mei 02 2009 12:23 am

soulpic schreef:Bedankt voor de reactie's.

Over 't algemeen komen de kleuren goed over, alleen de helderheid / contrast / "belichting" niet.
Dus komen de kleuren niet goed over, toch . . . . ?

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » za mei 02 2009 1:12 pm

Frederix schreef:
soulpic schreef:Bedankt voor de reactie's.

Dus komen de kleuren niet goed over, toch . . . . ?
Jep, nu je het zegt valt het me ook op. De kleuren zijn te fel, beetje overgesatureerd.
Heb het "probleem" besproken met een fotograaf die daar zijn foto's ook altijd laat afdrukken.

Hij vertelde me dat ze problemen hebben met het Kodak Endura papier, vooral met mat om deze krijtwit te laten afdrukken.
De kennis (fotograaf) werkt met een Canon Mark 5D en een gekalibreerd scherm, en had ook een afdruk laten maken op 20x30 zelfde papier.
Deze kwam er ook behoorlijk creme uit. Mijn foto's zien er op zijn scherm ook perfect uit, dus veel verschil zit er niet in.

Volgende week laat ik 't afdrukken op ilford gallery papier, misschien dat deze niet het probleem geeft.
Een creme achtergrond kan natuurlijk niet bij high key foto's met een witte achtergrond, ziet vies uit.

De oorzaak dat het wit niet wit is, daar ben ik nu achter.
Ben bang dat het niet zo heel zeer aan 't papier ligt, maar meer aan de printers. Dit omdat de helderheid ook niet klopt, en dat zal wel met de inkt / vochtgeving van de
printers te maken hebben.

Wordt vervolgd.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za mei 02 2009 3:42 pm

over welk fotolab praten we ??
misschien wel handig om te vermelden zodat iedereen er wat aan heeft ?

laat zelf alles afdrukken bij profotonet

Arend

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » za mei 02 2009 4:19 pm

Kleurervaring in een notendop:

Kleursysteem:
Additief:
RGB; hoe meer kleur je toevoegt, des te witter wordt het beeld (beeldschermen, camera)
Subtractief:
CMY; hoe meer kleur je weghaalt, des te witter wordt het beeld. Maximaal CMY geeft nooit diepzwart. Daarom wordt zwart (Key) toegevoegd. CMY wordt dan CMYK (printers, drukpersen).

RGB (wit) vs CMYK (gekleurd):
Afbeelding

Een print of afdruk kan dus nooit de kleuren weergeven zoals een monitor dat kan doen, omdat de CMYK-kleurruimte (= maximum aantal kleuren) kleiner is dan RGB.

Kleurprofielen:
Een kleurprofiel is apparaatspecifiek en omvat de kleurwaarden zoals een apparaat die weergeeft. Denk hierbij aan de kleurweergave van een camera, scherm of printer/foto(papier).
Een calibratie-apparaat meet de uitgestuurde kleuren en vergelijkt deze met in de software ingesloten, genormeerde kleurstalen. De verschillen worden ingesloten in het nieuw aangemaakte kleurprofiel voor dat specifieke apparaat. Het Kleurmanagementsysteem of Colorengine van het besturingssysteem gebruikt deze profielen om tot een genormeerde kleurweergave te komen. Apple's hebben hier een absolute voorsprong omdat ColorSync zo goed als systeembreed werkt.
Een afdruk werkt niet met uitsturing van licht, zoals een beeldscherm dat doet. Hier moeten densiteiten (dichtheid) van kleuren gemeten worden. Dit wordt met een densitometer (erg duur) gedaan. Deze meter meet in heel veel kleurvlakken hoe de printer de kleuren optekent op dat specifieke papier. Dat profiel is dan niet bruikbaar voor een andere soort papier.

Kleurruimte in werkomgeving:
Ik gebruik Photoshop CS4. Bij Color Settings gebruik ik als werkruimte Adobe RGB. Ik heb dit ook in mijn camera ingesteld. Adobe RGB is een ruimte met een behoorlijk groot kleurbereik.
Ik laat Photoshop de in beelden ingesloten kleurprofielen gebruiken. Er wordt dus niets omgezet. Op deze manier gebruik ik de kleuren zoals de maker van het beeld ze bedoeld heeft (bewust of onbewust).

Rendering intent:
Zodra je een beeld naar een ander profiel om gaat zetten gebeurt er wat met de kleuren. Het veelgebruikte en veel krappere sRGB kan niet alle kleuren van Adobe RGB weergeven. Er zal kleurverlies gaan optreden. Photoshop kent vier verschillende methodes om kleurprofielen om te zetten. Sommige zijn specifiek voor fotografische afdrukken; andere specifief voor drukwerk of grafieken, waarbij bij het laatse nauwkeurigheid van kleuren minder belangrijk is.
Standaard instelling voor fotografiche afdrukken is Relatief colorimetrisch.

Adobe RGB (wit) vs sRGB (gekleurd):
Afbeelding

Het verdient aanbeveling om als allerlaatste handeling het kleurprofiel om te zetten voordat je een bestand opstuurt of afdrukt. Je kunt eventueel daarna je kleuren nog bijregelen.
Naar aanleiding van je opmerking over het vermeende probleem van de printers lijkt mij dat het probleem schuilt in het niet gebruiken van een kleurprofiel of een onjuist profiel voor dat papier. Kennelijk gaat er met de vertaalslag iets niet goed. Wit is een deel waarbij geen inkt is geprint (of niet belicht). Als het papier gelig is moet dat ook gelig in de doos zitten. Een ander oorzaak zou kunnen zijn dat je de afdrukken bekijkt bij gelig (kunst)licht.
Profotonet had ook Endura papier en dat gaf bij mij altijd perfecte afdrukken; ik gebruikte wel altijd het kleurprofiel wat zij beschikbaar hadden.

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » za mei 02 2009 4:44 pm

Ik heb voor het eerst wat laten afdrukken. www.fotoafdrukken.nl. Ben benieuwd, zal wel laten weten of het wat geworden is.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » za mei 02 2009 8:44 pm

Arend-ho schreef:over welk fotolab praten we ??

Arend
Waar ik mijn proefafdruk heb gemaakt is een foto speciaal zaak in Limburg (Venlo)
Geen fotolab dus.

@ Arjan:

Helder en duidelijk, dit omdat ik al een aantal dingen weet die bij het drukproces horen.
Krijg op school ook les over kleurenleer e.d, maar niet specifiek op fotopapier natuurlijk.
Waarschijnlijk ben ik van plan om tussen nu en een jaar een cursus colormanagement te gaan volgen.

Als ik het allemaal super perfect wil hebben, zou ik de afdruk vd foto kunnen meten. Moeten ze wel de strip meeprinten.
Op mijn stage zijn we in het bezit van densiteitmeters / kleurenmeters en spectraalmeters.
Deze meters zijn inderdaad ontiegelijk duur, maar zijn aardig in het meten van densiteit / delta e waarde / puntverbreding enz. Echter, deze apparaten hebben het niet altijd juist.
Elk papier heeft ander eigenschappen, en daarom kun je ook niet met hetzelfde profiel elke papiersoort meten op densiteitwaarden e.d.
Wat je dan moet doen is het juiste profiel / programma kiezen in de meter, en elke keer als je een andere papiersoort gebruikt opnieuw inmeten.

Ik denk dat ik weet waar 't probleem zit.
De fotozaak waar ik mijn foto's afdruk, maakt geen gebruik van kleurprofielen. Heb 't al eens eerder meegemaakt met een foto.
Ik had foto's gemaakt in de studio, en achteraf heb ik de kleurtemperatuur / witbalans BEWUST veranderd omdat dit bij het beeld hoorde zoals ik dat wilde.

Dit was de foto, toen ik deze afgedrukt zag waren de kleuren niet "blauw" maar bruin.
Dat is het bewijs dat ze geen kleurprofielen gebruiken.
Wat ik ga doen is precies dezelfde afdruk doorsturen naar profotonet en dan kijken hoe deze eruit komt.

Afbeelding

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » za mei 02 2009 9:27 pm

Download dan even hun profiel en gebruik dit (zit je alleen nog met een niet gecalibreerde monitor...) (Een Spyder hoeft niet zo duur te zijn...)

Hetgeen jij zegt over papiersoorten en profielen is precies wat ik duidelijk wilde maken :)

Gabees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Gabees » za mei 02 2009 11:02 pm

Mijn tweedaagse cursus colormanagement heeft een hoop duidelijk gemaakt.

En het is ook wel een belangrijk aspect om je monitor goed gecalibreert te hebben. Met de spyder gaat het wel maar een eye1 is toch wel een fantastisch apparaat. (die waar je ook printerprofielen mee kan maken)

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za mei 02 2009 11:59 pm

soulpic schreef:
Arend-ho schreef:over welk fotolab praten we ??

Arend
Waar ik mijn proefafdruk heb gemaakt is een foto speciaal zaak in Limburg (Venlo)
Geen fotolab dus.
nee duidelijk ! :roll:
ik zou je laatste eigen voorstel maar doorvoeren.
wel profiel downloaden zoals arjan al aangeeft.
de spider is een must [ of ander calibreerapparaat ]
zonder dit geen knappe afdrukken zou ik zeggen

profotonet dus

Arend

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”