focus en belichting D300: Iemand tips?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
paparazzo

focus en belichting D300: Iemand tips?

Bericht door paparazzo » zo mei 03 2009 12:53 pm

Ik heb sinds kort een D300 en vind het hem helemaal fantastisch. Hiervoor fotografeerde ik met de EOS 350D, dus das wel een verschil.

Op de 350D koos ik voor het middelste scherpstelpunt en dan focus-recompose, en dan doorklikken om de foto te maken. Bij mij stond m'n camera zo dat belichting en focus werd gelockt als je de ontspanknop half indrukt, dus eigenlijk zoals bij een point and shoot camera. Dit werkte in de meeste situaties wel goed.
Maar wat ik nu steeds merkte als ik foto's maakte met de D300, en er was een erg heldere lucht in beeld, dan was m'n landschap of onderwerp, onderbelicht. Dus dan moest ik m'n AE-L knop gebruiken die ik op AE-L (reset on release) heb staan. Nu zag ik dat je je D300 ook wel kon instellen dat ie de belichting lockt als je de ontspanknop half indrukt, maar ik denk nu ook: focus en belichting zijn twee verschillende dingen, dus waarom zou ik me niet de nieuwe manier aanleren!

Maar dan is de vraag, waar moet ik op letten, bij deze voor mij nieuwe manier van fotograferen? Ik merk wel dat het iets meer denkwerk vereist als ik een foto wil maken, en soms (bij trouwerijen) is het belangrijk dat je snel kunt klikken. Dus heeft er iemand tips! Ik heb nog veel te leren, dus het is altijd welkom!

(Ik kies trouwens handmatig m'n scherpstelpunt of gebruik focus-recompose en stel scherp met AF-ON, zoals beschreven in Thom Hogan's Guide. Dan hoef ik me niet te bekommeren om het C-S-M knopje voorop de camera. en kan ik zowel onderwerpen volgen, als focus-recompose gebruiken! Erg handig merk ik tot nu toe! En ik ben het ook al aardig gewend. Vind het heerlijk).

a3sfoto

Re: focus en belichting D300: Iemand tips?

Bericht door a3sfoto » zo mei 03 2009 2:19 pm

Ok de Nikons kan je zo instellen dat je de ontspanknop kan instellen als AE-lock.
De nikons hebben ook een AE/AF-lock knop die in de meeste gevallen naast de AF-ON knop zitten.
Ik zelf heb mijn D200 ingesteld dat de ontspan niet de AE locked maar dat ik daar de AE/AF-Lock voor gebruik zonder dat het de AF beinvloed.
De belichtingsmodus heeft ook aardig wat invloed, een duidelijk verschil dus of dat je centrumgericht, matrix of spot gebruikt.
Succes

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”