[D90] Ontelbaar hoeveelheid Hot/Death Pixels

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Kathmandu

[Hot Pixels] Opgelost. Niets aan de hand

Bericht door Kathmandu » ma mei 04 2009 4:03 pm

joepert schreef:
Kathmandu schreef:Erg vreemd. Ik heb nu een aantal foto's gemaakt met sluitertijd van 15 - 30 sec met f8.0 en ISO 320

Er is totaal niets te zien wanneer de foto is ontwikkeld. Wanneer ik echter de camera uit zet wanneer hij nog niet klaar is met belichten krijg ik een enorme hot/death pixel bom.

KLIK
http://img19.imageshack.us/img19/9118/dsc0001zhz.jpg

Kan een van jullie deze test misschien kunnen doen?
Camera op sluitertijd van 30sec zetten met lensdop en koekertje afdekken (of cam onder je dekbed leggen) en dan op zegmaar 20sec afbreken door de camera uit te zetten.
Krijg jij dan ook zoveel hot pixels?
Sorry, wat is dat voor idiote test. Wie gaat nou zijn camera uitzetten tijdens het belichten? Laat je niet gek maken door de pixeln*****s!
Verder: als je je camera aan dit soort extremiteiten blootstelt zul je tot op zekere hoogte hot pixels krijgen. Dat is iets anders dan death pixels. Enfin: lees dit draadje anders eens:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=12804

PS: rapidshare is heel tijdrovend om te gebruiken als je niet betaalt, dus graag andere methode zoeken om plaatjes te delen.
Ja het is idd idioot.. Maar het is dus wel "normaal" dat hij zoveel gekleurde pixels toont als je hem tijdens het belichten uit zet?
Ik zou eens doen met de cam van mijn vader. Ik ben wel nieuwsgierig.
Laatst gewijzigd door Kathmandu op di feb 15 2011 12:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

CuttingStorm

Re: [D90] Ontelbaar hoeveelheid Hot/Death Pixels

Bericht door CuttingStorm » ma mei 04 2009 4:04 pm

Ik snap die actie ook niet helemaal.. heb je zo ook de foto van het water genomen?

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma mei 04 2009 4:13 pm

Kathmandu; ik zou beginnen met de gebruiksaanwijzing van je camera te lezen. Daar staat ongetwijfeld nergens in dat het uitschakelen van de camera tijdens het fotograferen een verstandig idee is... Zoals vrijwel iedereen in dit draadje je ook al heeft verteld.
Dus i.p.v. dingen doen waar een camera of geheugenkaart uieindelijk alleen maar kapot van kunnen gaan, zou ik proberen erachter te komen hoe je met lange sluitertijden moet fotograferen op een manier die wel past bij de manier waarop de camera moet worden bediend. De suggestie van een afstandsbediening is al gedaan.

Kathmandu

Bericht door Kathmandu » ma mei 04 2009 4:27 pm

Dat is dus het vreemde. Ik weet (bijna) zeker dat ik mijn camera niet heb uit gezet tijdens de belichting toen ik die foto bij het water maakte...

Dat doe ik überhaupt nooit want ik weet dat dat niet de bedoeling is. En ik doe het dus niet om de sluitertijd korter te maken want ik kan de tijd gewoon instellen dus waarom zou ik?

Alleen met een afstandsbediening kan je een sluitertijd van langer dan 30sec maken volgens mij.

Wanneer ik mijn camera op BULB zet en de ontspanknop net zo lang ingedrukt houd tot ik de belichting lang genoeg vind krijg ik ook al die hot pixels... Want BULB is bedoeld voor een handmatige sluitertijd, bijvoorbeeld 1 minuut. Dan moet je de ontspanknop dus 1min ingedrukt houden of een afstandsbediening kopen die je kan locken.. Maar wanneer ik dan de onstpanknop los laat krijg ik dus allemaal hot pixels als resultaat...

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » ma mei 04 2009 4:34 pm

Kathmandu schreef:Dat is dus het vreemde. Ik weet (bijna) zeker dat ik mijn camera niet heb uit gezet tijdens de belichting toen ik die foto bij het water maakte...

Dat doe ik überhaupt nooit want ik weet dat dat niet de bedoeling is. En ik doe het dus niet om de sluitertijd korter te maken want ik kan de tijd gewoon instellen dus waarom zou ik?

Alleen met een afstandsbediening kan je een sluitertijd van langer dan 30sec maken volgens mij.

Wanneer ik mijn camera op BULB zet en de ontspanknop net zo lang ingedrukt houd tot ik de belichting lang genoeg vind krijg ik ook al die hot pixels... Want BULB is bedoeld voor een handmatige sluitertijd, bijvoorbeeld 1 minuut. Dan moet je de ontspanknop dus 1min ingedrukt houden of een afstandsbediening kopen die je kan locken.. Maar wanneer ik dan de onstpanknop los laat krijg ik dus allemaal hot pixels als resultaat...

Je zegt wel steeds andere dingen, eerst zei je dat je de camera uit zet tijdens het belichten en nu zeg je weer dat je de camera niet uit gezet hebt tijdens de belichting. Mij lijkt het niet goed dat je de camera uitzet terwijl hij nog bezig is met een bewerking. Je moet je camera ook niet uitzetten als het groene lampje nog brand (ik bedoel het lampje wat brand als je camera bezig is de foto op te slaan).
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma mei 04 2009 4:37 pm

Ik zou als ik jou was beginnen met het proberen te fotograferen in de P, A, of S-stand. Deze is denk ik in de volautomatische stand genomen? Verder zou ik het eens proberen met een wat groter diafragma en wat hogere ISO. Je krijgt dan een belichtingstijd die een stuk korter is. Als je dan geen pixelfouten ziet; heeft je camera in ieder geval geen dode pixels. Verder misschien je geheugenkaartje formatteren (zodat er het wegschrijven zo soepel mogelijk gaat. Testen met je lensdop erop zou ik niet doen, want dat simuleert gewoon geen reële werksituatie. De foto die jij hebt gemaakt zou op zich zonder pixelfouten moeten lukken. Ik zou zeggen: batterij goed opladen; geformatteerde geheugenkaart erin en probeer het nog eens.

Kathmandu

Bericht door Kathmandu » ma mei 04 2009 4:44 pm

gongon schreef:
Kathmandu schreef:Dat is dus het vreemde. Ik weet (bijna) zeker dat ik mijn camera niet heb uit gezet tijdens de belichting toen ik die foto bij het water maakte...

Je zegt wel steeds andere dingen, eerst zei je dat je de camera uit zet tijdens het belichten en nu zeg je weer dat je de camera niet uit gezet hebt tijdens de belichting. Mij lijkt het niet goed dat je de camera uitzet terwijl hij nog bezig is met een bewerking. Je moet je camera ook niet uitzetten als het groene lampje nog brand (ik bedoel het lampje wat brand als je camera bezig is de foto op te slaan).

Er is een bulb functie op je Nikon. Dat houdt in dat je zelf de ontspanknop moet ingedrukt houden totdat jij denkt dat de belichting goeg is (maar dat is natuurlijk niet te doen, daarom koop je een scherpstel draadje/afstandsbediening waarmee je hem kan locken)

Maar ik ben nu achter het probleem:

Als je de camera uitzet voordat de belichting klaar is doet hij ook niet het "Job Nr" .
Als je hem daarna weer aanzet en je drukt op de preview knop krijg je dus die foto met de afgebroke belichting. Die zit dan vol met kleur spikkels.

Wat echter raar is, als je hem op bulb zet en je de ontspanknop binnen 5 sec los laat doet hij dat "job nr" ook niet zodat je dus ook kleur spikkels krijgt. (deze zie je dan alleen in het donker)

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma mei 04 2009 5:19 pm

Job NR is je ruisreductie voor lange belichtingen. Erg logisch dus dat je dan kleur ruis te zien krijgt en dergelijke andere vreemde verschijnselen als je dat vroegtijdig afbreekt.

Je kunt je langebelichtingruisreductie ook uitschakelen als je de totale belichting tijd van een opname wil halveren.

Pas anders even de topic titel aan, anders denkt de helft van Nederland straks weer dat een D90 een K@T camera is die alleen maar Hot/Death Pixels produceert :D of gaat zoeken naar een probleem wat er helemaal niet is.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Kathmandu

Bericht door Kathmandu » ma mei 04 2009 5:27 pm

luc schreef:Job NR is je ruisreductie voor lange belichtingen. Erg logisch dus dat je dan kleur ruis te zien krijgt en dergelijke andere vreemde verschijnselen als je dat vroegtijdig afbreekt.

Je kunt je langebelichtingruisreductie ook uitschakelen als je de totale belichting tijd van een opname wil halveren.

Pas anders even de topic titel aan, anders denkt de helft van Nederland straks weer dat een D90 een K@T camera is die alleen maar Hot/Death Pixels produceert :D of gaat zoeken naar een probleem wat er helemaal niet is.

Luc.
Als ik "ruis onderdrukking lange sluitertijd" uitzet dan krijg ik de foto veel eerder te zien omdat die Job Nr niet wordt uitegevoerd idd.. Maar dan heb ik misschien 5 hot pixels?

Als ik hem uitzet net voordat Job Nr begint krijg ik 10 duizend hot pixels ? :S

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mei 04 2009 5:32 pm

Oplichtende pixels, met name bij lange sluitertijden is absoluut geen onbekend fenomeen. Sterker nog, je zult ze eerder wel dan niet aantreffen.
Tegenwoordig allemaal wel minder als een paar jaar terug door allerlei softwarematige trucs e.d. maar uitsluiten kun je het niet.
In het geval je ze bij normale sluitertijden ook hebt (1/30 - 1/4000 sec.), is het vervelend. In dat geval zou je in Beverwijk een pixelmapping kunnen laten doen. Een softwarematig trucje waarbij de pixels de waarde meekrijgen van de omringende pixels. Met het uitschakelen van de camera voordat een belichting is beëindigd belet je de camera eventueel de van fabriekswege ingestelde pixelmapping binnen de camera software te laten uitvoeren.

Zie ook eens een berichtje van een paar jaar terug, naar aanleiding van een progje wat de hotpixels telde. Kun je lachen voor wat betreft hot-pixels.
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... ge=2913739
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kathmandu

Bericht door Kathmandu » ma mei 04 2009 5:43 pm

Dus het is normaal dat je gekleurde pixels krijgt bij een lange belichting? En "Ruisonderdrukking lange sluitertijd" zou dit dan moeten voorkomen tijdens "Job nr" ?

Als ik een foto maak met 1/00 sluitertijd @ ISO 6400 met een redelijke hoeveelheid licht krijg kan ik ook veel hot pixels zien tussen het ruis.. Dat is normaal?

Cyrus
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » ma mei 04 2009 6:00 pm

In ieder geval is het niet normaal als je bewust de camera uit zet voordat 'ie klaar is met wat 'ie moet doen. Jouw verontwaardiging over daardoor optredende vreemde effecten vind ik op zijn zachtst gezegd nogal verbazingwekkend.
Groeten,
Edwin

flickr - website

jjk

Bericht door jjk » ma mei 04 2009 6:02 pm

Offtopic: Godver Noogle....Heb ik toch bijna mijn scherm aan gort geslagen door je Avatar.......... :mrgreen:

Jan

Kathmandu

Bericht door Kathmandu » ma mei 04 2009 6:22 pm

Ja dat dat raar is snap ik.. Maar ik wil gewoon concreet weten wat wel en niet "normaal" is..

5-7 Hot pixels bij 1/100 en ISO 6400
2 Hot Pixels bij 1/100 en ISO 160

Honderden Hot Pixels bij 30" en ISO 160 wanneer ik de belichting voortijdig afbreek door de camera uit te zetten.

Dit is dus allemaal "normaal" ?

bedankt

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mei 04 2009 6:28 pm

Gaat deze discussie ergens heen? Een camera uitzetten tijdens het maken van een foto en dan vragen of de resultaten te verwachten zijn... Waar gaat dat over???? :huh: :huh: :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”