Voor wie hem nog niet in zijn tas heeft zitten..
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Voor wie hem nog niet in zijn tas heeft zitten..
Draai = mate van polarisatie.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
mazinho schreef:Waarschijnlijk gaan heel veel lezers hier hard om lachen: ik merkte bij het eerste gebruik van mijn PF dat je hem inderdaad kan draaien (in tegenstelling tot mijn UVF) maar had geen flauw idee wat de functie daarvan was. Is het de bedoeling dat je de juiste "draai" zoekt voor de juiste foto?

En van fouten

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
- mazinho
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik heb mijn filter er eens bijgepakt en in een donkere kamer door de filter naar mijn monitor gekeken terwijl ik draaide - ik zag meteen hoe de filter werkt! Bizar dat er op de rand geen instellingen/waardes staan trouwens...chip54 schreef:Draai = mate van polarisatie.
Bedankt voor de les!
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Die waarden zouden "alleen" gelden als de aarde niet om de zon zou draaien, niet om z'n as en jij altijd foto's maakt in de voorgeschreven richting om een voorgeschreven plaats.mazinho schreef:Ik heb mijn filter er eens bijgepakt en in een donkere kamer door de filter naar mijn monitor gekeken terwijl ik draaide - ik zag meteen hoe de filter werkt! Bizar dat er op de rand geen instellingen/waardes staan trouwens...chip54 schreef:Draai = mate van polarisatie.
Bedankt voor de les!

Het effect is maximaal als je een hoek van 90 graden maakt met de zon, dus globaal als de zon op een van je schouders schijnt...
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Even een schop gegeven naar aanleiding van een vraag in een ander draadje

http://500px.com/EelcoVandeKamp
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Op de Nikondag die de club op zaterdag 19 april 2009 werd aangeboden door Nikon Nederland, ging er een doosje met info open over het geheim van het polarisatie filter.
Een van de redenen om geen lineaire filters op een AF camera te gebruiken zijn de AF lijn sensoren. Als de gepolariseerde lijn en de AF lijn samenvallen, werkt de AF beroerd. Bij meerdere Nikon camera's worden er nu naast de lijnsensor ook kruissensoren gebruikt. Die zijn minder gevoelig voor alleen lineaire polarisatiefilters maar ze worden altijd naast de lijn sensoren gebruikt.
In de D300, D700, D3, D3x zitten 51 sensoren waarvan er 15 kruissensoren zijn die zowel in de horizontale als de verticale richting gevoelig zijn.
Nu nog weer even terug naar Leon de Grote:
Een van de redenen om geen lineaire filters op een AF camera te gebruiken zijn de AF lijn sensoren. Als de gepolariseerde lijn en de AF lijn samenvallen, werkt de AF beroerd. Bij meerdere Nikon camera's worden er nu naast de lijnsensor ook kruissensoren gebruikt. Die zijn minder gevoelig voor alleen lineaire polarisatiefilters maar ze worden altijd naast de lijn sensoren gebruikt.
In de D300, D700, D3, D3x zitten 51 sensoren waarvan er 15 kruissensoren zijn die zowel in de horizontale als de verticale richting gevoelig zijn.
Nu nog weer even terug naar Leon de Grote:
Volgens mij gebruikt Leon heel graag manuele objectieven. En dan zul je misschien nergens last van hebben. En als je altijd naar de belichtingsgrafiek op de camera-monitor kijkt, en die met + of - bij stuurt, dan ben je er helemaal. Dat is het verschil tussen een vakman en een amateur die een filterke op z'n lens zet, omdat je dan van de mooie kleuren krijgt.Léon Obers schreef:Mooi verhaal Hans, maar misschien moet die info toch ge-update worden.
Ik heb zowel 2 lineaire en vanaf een paar maanden terug ook een circulair polafilter omdat ze toevallig in de winkel niks anders hadden, toen ik i.v.m. een verhuizing de andere exemplaren niet bij de hand had.
Even getest.
Op een D80 gezet en binnen ('s nachts) op een door een bureaulamp beschenen effen witte muur gericht. Filters helemaal ronddraaien merk ik daar helemaal niets van in de lichtmeting. Tja, misschien 1/3 stop verschil. Kan ook het bewegen van de camera zijn naar een iets meer heldere plek.
Ik zou minimaal dan toch een stand moeten tegenkomen waar de lichtmeting een totaal andere waarde zou aangeven. Dat is echter niet het geval. En nee, ik heb geen flitser aangesloten zodat een filtertje eventueel motorisch weggedraaid zou worden.
Ook nooit eerder gemerkt die totale uitdoving in de lichtmeting. Dat zou ik in ieder geval dan zeker toch wel eens een keer hebben moeten opmerken sind 1986. Nu moet ik zeggen dat ik buiten nauwelijks ooit een polafilter gebruik, en in de studio is het handbediening. In die keren dat ik het buiten gebruik stuur ik een belichting hooguit met + of - iets bij na controle op het LCD, maar dat is niet anders als bij opnamen zonder filter.
Morgen overdag ga ik het buiten nog eens proberen. "Edit" --> En ook nu is het resultaat overeenkomstig met 's nachts (uiteraard).
Wat een circulair polafilterwel kennelijk wel doet is de auto witbalans afregeling op een negatieve manier beïnvloeden. Lees eens ** het volgende draadje (bericht en vervolgberichten) **.
Dat zou misschien wel eens precies de reden kunnen zijn dat in digitale camera's de door jouw (Hans Braakhuis) beschreven constructie van een polafilter voor de meetcelletjes schijnbaar weer zou zijn verlaten en er bij digitale camera's feitelijk weer beter een lineair polafilter voor de lens gebruikt zou kunnen worden.
Tenslotte lijkt me een verschuiving van witbalans vervelender en is daar moeilijker op te anticiperen dan in een lichtmeting van helderheidverschillen. (Bij analoge camera's is een witbalans afregeling niet van toepassing).
Laat ik nu net voor mijn digitale Nikon modellen (of van Nikon afgeleid --> Fuji Finepix S1 Pro) het laatste analoge model wat door mij serieus en veelvuldig voor bepaalde opdrachten werd ingezet met polafilter nog vanuit de tijd zijn van vóór 1986 (Nikon F3 HP). Vandaar dat ik het nooit eerder heb opgemerkt.![]()
Edit: Overigens ook nooit opgemerkt met een Nikon F801, en die is van na 1986. Het lijkt er eerder op dat die constructie met polafiltertjes voor de meetcelletjes en motortje wat het bij flitsgebruik weg zou halen slechts bij een incidenteel aantal modellen is toegepast. (Vanuit kostenoverwegingen en ruimte is een dergelijke mechanische constructie om mini-filtertjes weg te klappen, daarbij ook niet een echt logische keuze).
De kleurverschuiving van een circulair filter heb ik feitelijk ook niet eerder opgemerkt "als opname" op een digitale reflex, omdat ik die enkele maanden geleden toen ik het ding als reserve aankocht het heb gebruikt onder studiolichtomstandigheden met een vaste preset voor mijn witbalans.
Wel had ik al reeds in de winkel een kleurverschuiving ontdekt toen ik door het polafilter keek met het filter precies omgekeerd (en uitdoving van reflecties dan niet plaatsheeft), en daar zo mijn gedachte over had dat het misschien kwam omdat het een goedkoop Cokin filter betrof. Maar vanuit de reacties elders (zie eerdere link) lees ik dat het bij B&W dus ook het geval is.
Dat geeft allemaal weer een heel nieuwe kijk op polarisatiefilters.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik gebruik inderdaad graag manuele objectieven of manuele scherpstelling, juist in die gevallen als ik met kritische opnamen bezig ben bij gebruik van dat soort filters. Dus ik merk een andere gevoeligheid op de AF dan wellicht niet op.
Echter waar bij circulaire polafilters de info van Nikon kennelijk nog steeds niet op is ingespeeld of te weinig onderkent (het wordt in het geheel niet benoemd), is de mogelijke kleurverandering bij meting van de witbalans afhankelijk van de stand van het filter. Datgene wat werd opgemerkt in een ander draadje, waar ik op reageerde:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52#p163852
Laatst heb ik in mijn atelier op een lichtbak een circulair polafilter op een pola-folie gelegd (stukken van 50x50 cm) en het effect nogmaals bekeken in de kleurverandering bij draaiing. Dat is echt behoorlijk waar te nemen.
Aardig om dat eens op een (nieuwe) Nikon clubdag te demonstreren. Mensen zullen verbaast zijn dat het verschil wellicht veel groter is dan ze eerder voor mogelijk houden.
Een mogelijk betere AF met gebruik van een circulair polafilter geeft direct een ander groot nadeel. Het is dan maar net de vraag waar iemand zijn prioriteiten legt.
Echter waar bij circulaire polafilters de info van Nikon kennelijk nog steeds niet op is ingespeeld of te weinig onderkent (het wordt in het geheel niet benoemd), is de mogelijke kleurverandering bij meting van de witbalans afhankelijk van de stand van het filter. Datgene wat werd opgemerkt in een ander draadje, waar ik op reageerde:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52#p163852
Laatst heb ik in mijn atelier op een lichtbak een circulair polafilter op een pola-folie gelegd (stukken van 50x50 cm) en het effect nogmaals bekeken in de kleurverandering bij draaiing. Dat is echt behoorlijk waar te nemen.
Aardig om dat eens op een (nieuwe) Nikon clubdag te demonstreren. Mensen zullen verbaast zijn dat het verschil wellicht veel groter is dan ze eerder voor mogelijk houden.
Een mogelijk betere AF met gebruik van een circulair polafilter geeft direct een ander groot nadeel. Het is dan maar net de vraag waar iemand zijn prioriteiten legt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Robin
- Forumlid
Nu heb heb je tegenwoordig ook "slim" circulair poll filter
maar wat is het verschil met een "gewoon" Circulair poll filter?
Greetz... Robin
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
- MartijnM
- Clublid
Die zijn extra dun om vignettering tegen te gaan. Slim = dun (Eng.)theshadow schreef:Nu heb heb je tegenwoordig ook "slim" circulair poll filter

Buy film, not megapixels...
- Robin
- Forumlid
AHA is dat het enige voordeel, want bij Cameranu.nl hadden ze deze voor 77mm van B&W voor 164,- leggen.
(puur aan de prijs dus vind ik) ga dan denk ik voor de gewone versie.
wil hem gaan gebruiken op 17-55mm en 70-200mm lens trouwens
Greetz... Robin
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb nu een paar dagen de slim versie van B+W in m'n bezit. Via een zaak in Hong Kong kostte die me net boven de 100 Euro...theshadow schreef:AHA is dat het enige voordeel, want bij Cameranu.nl hadden ze deze voor 77mm van B&W voor 164,- leggen.
De normale versie zou prima moeten zijn op de genoemde objectieven.
Creatieve oplossing a90, alleen is dat niet wat GdP bedoelt, hij bedoeld als je een adapter gebruikt dat dat de buitendiameter groter wordt.
Ikzelf heb ook al enige tijd een pola, dit was wel een dure (180E).
een 77 mm B&W Slim, de slim versie heb je nodig voor groothoek, en het werk perfect.
Gelukkig heb ik alleen maar lenzen van 77mm
Ikzelf heb ook al enige tijd een pola, dit was wel een dure (180E).
een 77 mm B&W Slim, de slim versie heb je nodig voor groothoek, en het werk perfect.
Gelukkig heb ik alleen maar lenzen van 77mm

Groeten Kees
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
- V70ORD5
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Om voor mezelf het plaatje compleet te maken:chip54 schreef:Draai = mate van polarisatie.
De draai, gaat dat ook op voor een circulair filter?
(mijn gevoel zegt dat het voor circulair niet uit zou maken) correct me if I am wrong.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Ja, het maakt wel uit. Ik kan het niet uitleggen, maar ook circulaire filters zijn draaibaar en als je eraan draait zie je ook daadwerkelijk verschil.V70ORD5 schreef:Om voor mezelf het plaatje compleet te maken:chip54 schreef:Draai = mate van polarisatie.
De draai, gaat dat ook op voor een circulair filter?
(mijn gevoel zegt dat het voor circulair niet uit zou maken) correct me if I am wrong.