TC 200 NIKON Teleconverter

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
lespri

TC 200 NIKON Teleconverter

Bericht door lespri » do mei 07 2009 9:22 pm

iK heb een nikon TC 200 gekocht maar de AF werkt niet Maar mijn vraag is .
werkt de kenko pro 300 2.0 wel

D200 Lens nikor 80-200 2.8 (schuifzoom)

wie kan hier antwoord op geven

Albert(meppel)

http://adekkerfotografie.blogspot.com/

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: TC 200 NIKON Teleconverter

Bericht door Hans Braakhuis » vr mei 08 2009 7:56 am

Een TC-200 kwam voor het eerst op de markt in 1977. En werkt dus optimaal op een F-2, FM of FE camera. Omdat bij Nikon alles past, de TC-200 is AI, kun je hem ook op een D200 plaatsen. De AF sensor in je zoeker werkt wel. Dat driehoekje of rondje, onderaan links.

Van m'n website: objectief advies:

Andere merken hebben wel converters in een autofocus versie. Die moet ik afraden. En wel om dezelfde reden waarom Nikon ze zelf niet maakt. Nikon maakt geen AF convertor voor gewone AF objectieven. Uitzondering op deze regel was de TC-16A (voor F801 en F-4). De reden is dat er eigenlijk teveel mechanische weerstand ontstaat voor de in de camera aanwezige AF motor. Want niet alleen het objectief moet aangestuurd worden, ook de converter. Vandaar dat Nikon wel de TC-14, 17 en 20E converters heeft voor enkele S objectieven, want dan wordt de scherpstel-motor in het objectief gebruikt. En is er dus geen extra weerstand. Als je wilt weten wat weerstand doet, denk dan eens aan een auto die je altijd in de 5de versnelling weg rijdt.

Ik heb ter demonstratie op m’n F-4 eens een poos een Sigma AF converter gehad. Met een f2,8 AF 180mm. Je hoort de motor van de F-4 langzaam op gang komen, en na ongeveer 10 seconden ben je van dichtbij naar oneindig. Nu had de F-4 destijds een ruim bemeten AF motor en een afslagpunt van 1,2 Volt. Dus ik gokte dat die motor er wel tegen zou kunnen om met een heel laag toerental te kunnen draaien. Zo kon ik dus laten zien, hoe slecht het was en hoe weinig je er aan had.

En als je daar doorleest, dan valt het nog wel mee.

lespri

Re: TC 200 NIKON Teleconverter

Bericht door lespri » vr mei 08 2009 9:31 am

Beste Hans Dank Voor De Reactie Jammer Voor Mij Dat het Niet Wil .
ik Had De Hoop Dat De Kenko pro300 Het Wel zou doen
200mm is Voor Mij Genoeg Maar 400mm word Nog Beter(voor onze vogeltjes)

Had de TC200 daarvoor gekocht(was niet te Duur) Kan altijd Weer verkocht worden

D100-D200 80-200 2.8 - 18-55 GII ED

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”