Foutmelding d70 CHA en FOR

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
merellein

Foutmelding d70 CHA en FOR

Bericht door merellein » za jan 03 2009 5:44 pm

Hallo,

Mijn Nikon D70 camera krijgt steeds regelmatiger foutmeldingen bij het lezen van mijn kaart/wegschrijven van foto's. Dan krijg ik de melding CHA of FOR. In het laatste geval is de kaart onleesbaar geworden en ook de pc kan er niets meer mee. Formatteren op de camera is de oplossing. Maar na een twintigtal foto's vraagt hij het weer, en dan zijn mooi wel je vakantiefoto's verdwenen!
Ook met een andere CF kaart geeft hij af en toe de CHA melding. Aan en uit zetten is dan soms de eenvoudige oplossing. Maar dat lost het echte probleem niet op ;)
Voor ik mijn camera naar een service point stuur voor een schoonmaakbeurt (lijkt me sowieso handig na 5 jaar gebruiken), toch even de vraag hier neerleggen.

*Zou dit puur liggen aan een vuil contactpinnetje?
*Of Is dit ouderdom/teveel kliks? (hij heeft er 23121 kliks al op zitten, en de camera is 5 jaar oud)
Verders: geen idee hoe lang en hoeveel kliks een (sensor van) D70 mee zou horen te gaan. Iemand een idee?

Alvast bedankt voor de reacties!

groetjes, Merel

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Foutmelding d70 CHA en FOR

Bericht door gijs sandberg » za jan 03 2009 6:47 pm

Merel,

Ik lees dat je het effect met meerdere verschillende CF kaarten hebt.
Zijn het bijzondere kaarten? (merk, capaciteit)
Heb je die kaartjes al in een andere kamera getest?

Lees pg 199 e.v. van het handboek nog eens na.
Als formatteren, zoals het handboek aanbeveelt, niet helpt:
-probeer het probleem goed omschreven en reproduceerbaar te krijgen.
-Mail Nikon support of Beverwijk met de vraag wat er aan de hand kan zijn.

Het aantal beeldjes dat je aangeeft mag geen probleem zijn.
Let wel dat iedere claim van sluiter-levensduur een statistische uitspraak is.
Een sluiter die ontworpen is voor 50.000 beeldjes kan best 500.000 beeldjes meegaan (als je geluk hebt).

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Knors

Bericht door Knors » za jan 03 2009 8:01 pm

Dezelfde melding krijg ik met nieuwe Kingston Extreme CF kaarten.
Welke kaart geeft bij jou de problemen?

merellein

Bericht door merellein » za jan 03 2009 9:41 pm

Ik heb twee CF kaarten:
1 GB Sandisk en de 4GB Sandisk extreme III (de laatste gaf als eerste problemen)
Helaas geen andere camera om in te testen, dan zou ik even een kennis moeten aanstoten die zijn camera een dagje wil uitlenen ;)

Ik heb met een grote lamp even in de kaartinvoer gekeken naar de pinnetjes. Ik zie een kattenhaar zitten onderin, dat zou de boosdoener kunnen zijn lijkt me. Prachtig gedrapeerd tussen de pinnetjes door. Geen goed idee om die eruit te peuteren lijkt me, het is zo smal dan beschadig ik vast iets. Of is zoiets wel zelf te doen?
Maandag bel ik sowieso even met de Nikon in Beverwijk, maar meedenkers zijn altijd welkom. De meer kennis, de beter :D

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » zo jan 04 2009 8:43 am

Ik heb het ook met mijn D70.
Verschillende kaartjes geprobeerd. Niets hielp, oudere D70's hebben er nogal eens last van.

Wat wel hielp was mijn kaartje (512MB) formatteren als FAT (dus niet FAT32) op mijn PC.
Daarna kwam de melding niet terug (na wat testopnames).

merellein

Bericht door merellein » zo jan 04 2009 8:10 pm

Dank voor de tip. Wellicht een onhandige vraag, maar hoe formateer je een kaart op de pc? Losse afbeeldingen wissen van de kaart via de pc snap ik (wat ik nooit op de pc doe, maar altijd op de camera zelf). Formatteren in Vista in FAT32 of FAT...geen idee.
Kun je het tipje van de sluier iets hoger oplichten?

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo jan 04 2009 8:16 pm

merellein schreef:Dank voor de tip. Wellicht een onhandige vraag, maar hoe formateer je een kaart op de pc? Losse afbeeldingen wissen van de kaart via de pc snap ik (wat ik nooit op de pc doe, maar altijd op de camera zelf). Formatteren in Vista in FAT32 of FAT...geen idee.
Kun je het tipje van de sluier iets hoger oplichten?
ALTIJD je kaart in de camera formatteren!

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » zo jan 04 2009 8:23 pm

Je kunt je kaartje in een kaartlezer doen, aansluiten op je PC en in de verkenner met je rechter muisknop het kaartje formatteren.
Daarbij kan je (bij XP) voor FAT kiezen.

Fout komt overigens bij mij na een tijdje testen weer terug. :oohh:

wadrijder

Bericht door wadrijder » vr jan 23 2009 8:07 pm

Hier hetzelfde probleem het schijnt aan de kaartlezer te liggen die moet vervangen worden.
Is gewoon een euvel van waarschijnlijk een serie D70's net zoals die eerder het probleem met de lichtmeter (het knipperende groene lampje) hebben gehad.
Het ligt beslist niet aan de geheugenkaartjes of aan de pennetjes maar de fout zit in je toestel en reparatie is de enige mogelijkheid, ik heb ergens gelezen dat dat iets van ongeveer € 120.= kost.
Omdat het heel typisch is dat veel D70's er op hetzelfde moment na een aantal jaren last van krijgen moet het probleem bij Nikon bekend zijn.
Maar ik ben nu de gelukkige bezitter van een D300 dus de D70 van mij ligt nu onbruikbaar in de kast.

Willem

bitfrits

Re: Foutmelding d70s CHA

Bericht door bitfrits » zo mei 10 2009 1:26 pm

Heb zelf inmiddels D70 gehad en werk nu met D70s. Beide camera's hebben dezelfde problemen na verloop van tijd ontwikkeld. Echter vorige week terug van een vakantie en nu wel veel problemen met CHA error. Op vakantie getracht dit op te lossen door aan/uit en kaartje erin/eruit.
Alle foto's gelukkig met een recovery programma teruggehaald van mijn splinternieuwe Cflashkaart. Daarna in de camera de boel geformateerd en daarna werkte @$$#@$><! de hele kaart niet meer in de camera.

Oplossing voor mij was de volgende,
Deze CF kaart in computer geformateerd met FAT32 (is toch een ATA disk) en belangrijk de CFkaart een naam gegeven. Hierna werkte de kaart weer prima. Opmerkelijk zonder de naam functioneerde de kaart namelijk nog niet. Ik heb nu al mijn kaarten maar een naampje gegeven. Ben wel benieuwd of dat dit ook bij anderen functioneert. :?:

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » zo mei 10 2009 4:31 pm

Goede tip, ga ik ook eensch proberen :mrgreen:

Edward P
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edward P » ma mei 11 2009 11:48 am

Ik heb hetzelfde probleem met mijn nog bijna nieuwe D90. Ik heb het idee dat het wordt veroorzaakt doordat ik in RAR + JPEG fine fotografeer en vervolgens de opnamen niet meer kan wegschrijven. Mijncamare aan en uit zetten is bij bij niet de oplossing. Ik moet de batterij eruit halen. Daarna geen problemen meer tot... Nu op JPEG fine gezet en tot nu toe geen last. Kan ik dit zien als een incidenteel probleem of toch maar terugbrengen (garantie).

Henk Greven

Bericht door Henk Greven » zo aug 16 2009 10:04 am

Ik heb het zelfde probleem met mijn D70 van 5 jaar oud. Ook bij mij komt zeer regelmatig de CHR en FOR melding voor (soms na het aan en uitzetten) met als hoogtepunt dat vorige week een honderdtal foto's volledig aan gort zijn gegaan. Ook met een recovery programma heb ik een paar foto's (10%) weten terug te krijgen. De rest was onherstelbaar beschadigd. Het rare was dat de foto's wel als bestand zichtbaar zijn op de pc maar als ik het bestand aan klik dan verdwijnt ie en zo gaat het met de andere foto's ook.
Ook is de datum van alle foto's veranderd in 1 januari 1904 met de tijd: 01.19 uur. De bestandsnamen zijn er nog maar de "e" van NEF is klein geschreven net als de "d" en "c" van DCS. De naam veranderen gaat niet daar het bestand verdwijnt, zoals ik al schreef, op het moment dat ik 'm aan klik. Haal ik de kaart uit de reader en stop hem er weer in dan zijn ze er weer.

Formatteren doe ik alleen in de camera.

Als ik een foto heb gemaakt kan ik 'm bekijken in de display, na nog wat foto's gemaakt te hebben en terugwillen kijken geeft de display aan "bestand heeft geen beeldgegevens". Je kunt je voorstellen dat het een haartje had gescheeld of de camera had als een platgeslagen vlieg aan de muur gekleefd.

Ik heb gebruik gemaakt van een Sony 2GB en een Kingston 4GB kaart. De laatste had ik nieuw gekocht in de hoop dat het een poosje zou duren voor het probleem op zou duiken. De Sony had ik een naam gegeven; de Kingston niet.

Ik hoop niet dat dit een voortschrijdend proces is en dat ik over enige tijd helemaal niets meer kan met de camera. Het lijkt wel een virus. Kent iemand dit?

PDvD

Bericht door PDvD » ma aug 17 2009 3:51 pm

Meerdere kaartjes mee op vakantie nemen... zo heel veel kliks heeft jouw D70 nog niet gehad... kan nog een heel eind mee.

Molenaar

Bericht door Molenaar » di dec 15 2009 12:24 pm

Zeer veel dank voor de tip van Brenzef om de kaart met FAT te formatteren op de computer.
Ik ben eindelijk van dit probleem verlost en me ook nog aangemeld voor dit forum waarvan ik het bestaan niet wist. :)
Geweldig hoor.
Nogmaals dank.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”