AF-motor

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
joepert
Forumlid
Forumlid

AF-motor

Bericht door joepert » ma mei 11 2009 11:54 am

Ik vraag mij al een tijdje iets af. Regelmatig lees ik dat duurdere camera's zoals de D300 en D700 een sterkere AF-motor hebben dan de consumer bodies (D50/70/80/90). Dat leek mij op zich aannemelijk. Als ik echter naar de uitgebreide specs kijk op de website van Nikon, dan zie ik dat er aan de AF-motor in het geheel geen aandacht wordt besteed. De D90, D300 en D700 hebben dezelfde voeding (EN-EL3e) en je zou dus verwachten dat ze intern een vergelijkbaar mechanisme hebben. Een krachtiger AF-motor zou wellicht ook een krachtiger voeding vragen?
Ik vraag mij inmiddels dus af of het wel waar is dat er een verschil in AF-motors zou zijn.

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: AF-motor

Bericht door Tom » ma mei 11 2009 12:22 pm

Dat is waar. Kan er een heel verhaal over gaan ophangen, maar het klopt gewoon :)

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma mei 11 2009 1:05 pm

Tom, dank voor je antwoord. Ik geloof je op je woord, maar ben toch wel benieuwd hoe/waar je dan de specs van de verschillende motoren kunt vinden. Het lijkt me best een relevant gegeven in de keuze voor een camera. Dus een deel van het "hele verhaal" zou ik toch wel willen weten.

Weef

Bericht door Weef » ma mei 11 2009 1:11 pm

Ja,Tom. Ik wil het ook wel weten :mrgreen:

(serieus)

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma mei 11 2009 9:16 pm

Waar je die specs kan vinden zou ik niet weten. Dat er een andere motor in zit kun je "overal" op internet bevestigd zien.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma mei 11 2009 11:34 pm

Alles wat je wil kun je op het internet bevestigd zien. Het internet stikt van de mensen die elkaar napraten, ik maak me er zelf ook wel schuldig aan.
Ik heb zelf niet de kans gehad om bijvoorbeeld een D90 en een D300 vergelijken. Nogmaals, ik kan me er veel bij voorstellen dat het zo is, maar een bevestiging zie ik niet. Ook hier dus niet (althans, niet onderbouwd). Is het wishfull thinking (ik heb een duurdere camera, dus hij moet op alle fronten beter zijn...)?
Laatst gewijzigd door joepert op di mei 12 2009 9:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mei 12 2009 2:45 am

Die bevestiging op internet komt van gebruikers die zowel camerabodies hebben in het goekopere segment als ook een pro-body.
Bijv. dezelfde AF-lens (dus met zo'n scherpstel draaispindel) op een D80 of op een oude D1x is de D1x zo ongeveer 2x zo snel als de D80. Met mijn D700 heb ik het nog niet uitgeprobeerd. Tot nu toe alleen AF-S objectieven erop gehad en manuele objectieven.

Dat bepaalde verschillende bodies detzelfde accu's gebruiken zegt niks ten aanzien van onderdelen qua stroomverbruik. In de D700 gaan dezelfde accu's als in de D80, maar bij de D700 gaan ze aanzienlijk sneller leeg als bij die D80. Dus de D700 gebruikt meer stroom bij de verschillende functies die je doorgaans gebruikt bij het fotograferen. Vanuit een volle accu zou ik met de D700 niet durven rond te lopen zonder reserve accu's bij me, met de D80 doorgaans gerust.
Vriendelijke groet, Léon Obers

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di mei 12 2009 9:40 am

Léon bedankt voor je antwoord.
Ik blijf het curieus vinden dat dergelijke significante verschillen niet als 'selling point' worden gebruikt. Immers zal, zeker voor bepaalde takken van fotografie, de snelheid van de AF-motor (net als het aantal sluiterbewegingen per seconde) een zeer relevant gegeven zijn en misschien de keuze tussen bijvoorbeeld een D700 of een D3 bepalen. Of zou er tussen die twee juist geen verschil zijn? Is er bijvoorbeeld alleen verschil tussen de consumer bodies enerzijds en de pro's anderzijds?

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di mei 12 2009 10:06 am

joepert schreef:Léon bedankt voor je antwoord.
Ik blijf het curieus vinden dat dergelijke significante verschillen niet als 'selling point' worden gebruikt. Immers zal, zeker voor bepaalde takken van fotografie, de snelheid van de AF-motor (net als het aantal sluiterbewegingen per seconde) een zeer relevant gegeven zijn en misschien de keuze tussen bijvoorbeeld een D700 of een D3 bepalen. Of zou er tussen die twee juist geen verschil zijn? Is er bijvoorbeeld alleen verschil tussen de consumer bodies enerzijds en de pro's anderzijds?
Ik ben het met je eens, maar hoe zou het aangegeven moeten worden?
Over de sluiterbewegingen kun je zeggen '150 frames per seconde' (die camera zoek ik nog), maar wat kun je zeggen over de snelheid van de AF motor? "sneller"?
Er valt niet echt een getal aan te knopen omdat het objectief een grote factor is.

Lijkt me dat het daar wat mee te maken heeft?

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di mei 12 2009 10:17 am

Ook de sluiterbewegingen zijn afhankelijk van veel factoren (wel of geen battery-pack etc.). Wat Nikon opgeeft zijn maxima, die lang niet in alle omstandigheden gehaald kunnen worden.
Een aantal gegevens van de AF-motor kun je toch objectief uitdrukken, zoals aantal omwentelingen van de draaispindel per seconde zonder objectief erop ofzo. Enfin, bedankt voor het meedenken!

yoyo

Bericht door yoyo » di mei 12 2009 10:48 am

Het zit niet in de motor. Het zit in de Multi-CAM module.
En die staat wel in de specs en daar is door Nikon voldoende over geschreven...

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di mei 12 2009 10:52 am

yoyo schreef:Het zit niet in de motor. Het zit in de Multi-CAM module.
Aha, the plot thickens! Dank, Yoyo.
De Multicam-mode wordt inderdaad genoemd in de specs, alleen wordt daaruit weinig duidelijk over de AF-snelheid. Dus de motor is misschien wel overal hetzelfde, maar de aansturing maakt het verschil?
Dan zouden SW-motoren in de objectieven ook minder snel focussen op goedkopere camera's?

yoyo

Bericht door yoyo » di mei 12 2009 11:13 am

joepert schreef:Dan zouden SW-motoren in de objectieven ook minder snel focussen op goedkopere camera's?
Ja,
Maar dat verschil merk je pas echt goed als het contrast van je onderwerp minder wordt. Dus ook als het donkerder wordt.
De aanduiding van de CAM-module geeft het aantal gevoelige sensoren aan. En bij een gelijk aantal AF punten is een CAM met een hogere aantal sensoren in het voordeel. Het is dus weer niet zo dat per definitie meer sensoren ook een hogere gevoeligheid aangeeft. CAMs met meer sensoren hebben namelijk vaak weer meer AF punten. Maar die zien daardoor weer wel met elkaar meer contrast.
Het belangrijkste is hoe uiteindelijk de module met al die gegevens omgaat en in combinatie met het gebruikte objectief de juiste oplossing bedenkt voor de focus. Hier is veel rekenkracht voor nodig. Het kan daardoor best mogelijk zijn dat er nog verschil zit tussen een D3 en D300 met dezelfde module die misschien anders ingesteld staat.
Wat je dus merkt is dat een D70 sneller gaat hunten als het donkerder wordt dan een D2Xs. De laatste gaat gewoon veel sneller direct naar het juiste punt, zonder steeds te twijfelen of voorspelt veel beter wat een bewegend onderwerp gaat doen en stuurt het objectief gewoon beter aan. Je merkt het verschil gewoon. En uiteindelijk is dat heel moeilijk in cijfers uit te leggen en wordt er ook geen ophef van gemaakt.
Bij AF-S objectieven hangt het heel sterk af van de SWM. Die SWM is gemaakt voor het objectief. Een 300/2.8VR is gebouwd op snelheid. Die SWM kost 1200 euro heb ik me door nikon laten vertellen. Dat ding voel je gewoon werken... In een kleiner of consumenten objectief zit vaak een goedkopere SWM. Maar die heeft dan ook meestal minder werk te verzetten. Of ie nou snel is of niet.

D3 series / D300 > Multi-CAM 3500 AF module
D2 series / F6 > Multi-CAM 2000 AF module
D1 series / F5 / F100 > Multi-CAM 1300 AF module.
D200 / D80 > Multi-CAM 1000 AF module.
D100 / D70 > Multi-CAM 900 AF Module.
Laatst gewijzigd door yoyo op di mei 12 2009 11:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mei 12 2009 11:22 am

yoyo schreef:Het zit niet in de motor. Het zit in de Multi-CAM module.
De reactie van de AF als zijnde de uitsturing vanuit die Multi-CAM module naar de AF-motor is zo'n uiterst klein deel in de totale AF-snelheid, dat je die Multi-CAM module maar het beste helemaal kunt vergeten als het op verschillen in autofocus snelheid aankomt.
Het zit hem in de sterkte van het motortje. Daarnaast bepaalt de overbrenging in de lens zelf en of er grote afstanden van lenzen verplaats moeten worden, en het gewicht van lensdelen of groepen van lenzen hoe langzaam of hoe snel de AF is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di mei 12 2009 11:26 am

yoyo schreef:
joepert schreef:Dan zouden SW-motoren in de objectieven ook minder snel focussen op goedkopere camera's?
Ja,
Maar dat verschil merk je pas echt goed als het contrast van je onderwerp minder wordt. Dus ook als het donkerder wordt.
De aanduiding van de CAM-module geeft het aantal gevoelige sensoren aan. En bij een gelijk aantal AF punten is een CAM met een hogere aantal sensoren in het voordeel. Het is dus weer niet zo dat per definitie meer sensoren ook een hogere gevoeligheid aangeeft. CAMs met meer sensoren hebben namelijk vaak weer meer AF punten. Maar die zien daardoor weer wel met elkaar meer contrast.
Het belangrijkste is hoe uiteindelijk de module met al die gegevens omgaat en in combinatie met het gebruikte objectief de juiste oplossing bedenkt voor de focus. Hier is veel rekenkracht voor nodig. Het kan daardoor best mogelijk zijn dat er nog verschil zit tussen een D3 en D300 met dezelfde module die misschien anders ingesteld staat.
Wat je dus merkt is dat een D70 sneller gaat hunten als het donkerder wordt dan een D2Xs. De laatste gaat gewoon veel sneller direct naar het juiste punt, zonder steeds te twijfelen of voorspelt veel beter wat een bewegend onderwerp gaat doen en stuurt het objectief gewoon beter aan. Je merkt het verschil gewoon. En uiteindelijk is dat heel moeilijk in cijfers uit te leggen en wordt er ook geen ophef van gemaakt.
Bij AF-S objectieven hangt het heel sterk af van de SWM. Die SWM is gemaakt voor het objectief. Een 300/2.8VR is gebouwd op snelheid. Die SWM kost 1200 euro heb ik me door nikon laten vertellen. Dat ding voel je gewoon werken...

D3 series / D300 > Multi-CAM 3500 AF module
D2 series / F6 > Multi-CAM 2000 AF module
D1 series / F5 / F100 > Multi-CAM 1300 AF module.
D200 / D80 > Multi-CAM 1000 AF module.
D100 / D70 > Multi-CAM 900 AF Module.
Thanks, is meteen een antwoord op een andere vraag die ik had, namelijk of er in de SW-motoren nog verschil is.

Kan ik nu de voorzichtige conclusie trekken dat een D200 en een D80 met hetzelfde AF (niet AF-S) objectief erop in theorie evensnel zullen focussen? Of is daar, zoals Léon stelt, toch nog een verschil omdat er toch ook verschillende sterktes in de motor zijn?

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”