Bruiloft fotograferen hoe en wat!!!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
HerrieNL

Bruiloft fotograferen hoe en wat!!!

Bericht door HerrieNL » di mei 12 2009 12:10 pm

Hallo allemaal,

Ik moet eind van deze maand voor een vriend en vriendin foto's maken op hun bruiloft.
Dit is totaal nieuw voor mij en heb hem ook verteld dat ze niet de kwaliteit moet verwachten die hij krijgt van een pro fotograaf die dit dagelijks doet.

Nu zit ik te dubben met welk objectief of objectieven ik moet gaan werken op deze dag?
Ik heb 2 camera's tot mijn beschikking namelijk:

De Nikon D700 en daarbij heb ik een Nikon 50 mm prime f1.8 en een Nikon 14-24 f 2.8 een Nikon 24-70 f2.8 en als laatste een Nikon 70-200 f2.8 hierbij zit een SB900 flitser op.
En een D300 met daarbij een Nikon 18-55 f2.8....hier zit een Sb600 flitser op.

Het is de bedoeling dat er foto's op locatie worden genomen in een tuin bij kasteel Muiden van het bruidspaar en daarna word er een feest gehouden op een grote boot met 3 zeilmasten, dus best wel een groot apparaat ;-)

Elke tip is welkom voor mij, want eigenlijk zie ik er best wel een beetje tegenop, ze gaan 9als het goed is) maar 1 keer trouwen.

Groetjes,
Herman
Laatst gewijzigd door HerrieNL op di mei 12 2009 3:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Bruiloft fotograferen hoe en wat!!!

Bericht door Cees » di mei 12 2009 12:13 pm

Herman, zoek even op het forum, er staan een paar draadjes met heel veel tips. Ik dacht ergens vorig jaar.
Tweede is, gebruik die D300 lekker naast de D700, maar laat de 18-55 thuis. Geen kwaliteit naast de andere objectieven.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di mei 12 2009 12:34 pm

Ik neem aan de hij de Nikon 17-55mm f/2.8 bedoelt. Volgens mij een prima objectief. De 18-55mm f/2.8 bestaat volgens mij niet, er is er wel een met variabel diafragma en dat is inderdaad een pleerol met een vergrootglas aan het eind vergeleken met de andere objectieven :D

Nog een ander vraagje: de 12-24 is ook een DX-lens, dus kun je net zo goed voor je D300 'reserveren'. Of heb je de 14-24? Als je alleen de 12-24 DX hebt, mis je wel een beetje wijdhoek op de D700.

Sterke punten van D700 zijn natuurlijk dat wijdhoek echt wijdhoek is en de lichtgevoeligheid. Sterke punten van D300 zijn juist dat je door de cropfactor meer tele hebt. Maar dat effect kan je natuurlijk op de D700 ook bereiken door de DX-stand te gebruiken.

Ik zou de D700 sowiezo voor binnen gebruiken. Kun je bv. de 24-70 daarop zetten en met de 50mm op de D300 portretten schieten. Of andersom.

Verder: sterkte! Lijkt mij ook spannend. Heb een paar keer op wat minder belangrijke feestjes gefotografeerd en ik weet zeker dat ik niet nog goed genoeg ben om bruiloften te doen.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mei 12 2009 12:59 pm

Ik zou de 50 mm f/1,8 op de D700 gebruiken en op de D300 de 70-200 schroeven. Ik zou eventueel de 24-70 meenemen. Flitser thuis laten.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » di mei 12 2009 1:12 pm

Kijk ook even op dutchphotozone.com
Hier kun je enorm veel inspiratie opdoen.

groeten, Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » di mei 12 2009 2:06 pm

joepert schreef:Ik neem aan de hij de Nikon 17-55mm f/2.8 bedoelt.
Dat dacht ik ook. Neem deze zeker mee icm D300, hele fijne reportagelens.
Waarschijnlijk ga je de 70-200 het minst gebruiken, maar zou hem niet thuislaten.

Veganpix

Bericht door Veganpix » di mei 12 2009 2:29 pm

Ik zou de D700 gebruiken met voor de tuinopnames de 70-200 en voor binnen de 24-70. Flitser wel meenemen, maar alleen gebruiken als het echt nodig is.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di mei 12 2009 2:45 pm

Inderdaad, waarom een D300 gebruiken als je een D700 hebt?

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di mei 12 2009 3:02 pm

Het kan toch handig zijn om 2 bodies te hebben zodat je snel met een heel ander objectief kunt schieten. Dat hebben wel meer fotografen toch? Hoewel een zoomobjectief natuurlijk al veel goed kan maken.
Vroeger natuurlijk ook een body voor kleur en een voor z/w.

HerrieNL

Bericht door HerrieNL » di mei 12 2009 3:28 pm

joepert schreef:Ik neem aan de hij de Nikon 17-55mm f/2.8 bedoelt. Volgens mij een prima objectief. De 18-55mm f/2.8 bestaat volgens mij niet, er is er wel een met variabel diafragma en dat is inderdaad een pleerol met een vergrootglas aan het eind vergeleken met de andere objectieven :D

Nog een ander vraagje: de 12-24 is ook een DX-lens, dus kun je net zo goed voor je D300 'reserveren'. Of heb je de 14-24? Als je alleen de 12-24 DX hebt, mis je wel een beetje wijdhoek op de D700.

Sterke punten van D700 zijn natuurlijk dat wijdhoek echt wijdhoek is en de lichtgevoeligheid. Sterke punten van D300 zijn juist dat je door de cropfactor meer tele hebt. Maar dat effect kan je natuurlijk op de D700 ook bereiken door de DX-stand te gebruiken.

Ik zou de D700 sowiezo voor binnen gebruiken. Kun je bv. de 24-70 daarop zetten en met de 50mm op de D300 portretten schieten. Of andersom.

Verder: sterkte! Lijkt mij ook spannend. Heb een paar keer op wat minder belangrijke feestjes gefotografeerd en ik weet zeker dat ik niet nog goed genoeg ben om bruiloften te doen.
Sorry het is idd de 14-24 FX lens, ik heb het ook aangepast. Ik dacht ik deze lens goed kan gebruiken voor de overzichtsfoto's en groepsfoto's
En de 17-55 van Nikon DX op de D300 schroeven voor de algemene plaatjes op het feest zelf.
En de 24-70 en de 70-200 voor de foto's bij het slot....daarbij kan ik de 50 mm ook gebruiken. En wat betreft de flitser...die zet ik er wel op maar gebruik deze alleen wanneer nodig.
Maar ik hou dit topic in de gaten...alle tips zijn welkom...

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di mei 12 2009 3:28 pm

Oh ja, een back-up body, dat is altijd wel handig, zeker op zo'n dag :-)

Neem ze allebei inderdaad maar mee!!

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di mei 12 2009 4:04 pm

Batterijen, laders, geheugenkaartjes, statief. En nog meer batterijen natuurlijk.
En niet vergeten eventuele irritante piepjes enzo uit te zetten. Was laatst op een receptie waar een welwillende amateur foto's maakte die dat piepje niet had uitgezet...
En misschien een compact-camera om op stille momenten discreet te fotograferen... Ik vind SLR-camera's wel veel herrie maken altijd.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mei 12 2009 4:11 pm

Wat mij enige zorgen baart is dat je aan een fortuin aan spullen hebt en niet weet welke je waarvoor moet gebruiken :?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » di mei 12 2009 4:18 pm

M.Oorthuis schreef:Wat mij enige zorgen baart is dat je aan een fortuin aan spullen hebt en niet weet welke je waarvoor moet gebruiken :?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
En het bruidspaar vindt goede foto's niet zo belangrijk, fotografie is weer de sluitpost in de bruiloft.
Maar deze discussie is al vele malen gevoerd op dit forum. :cry:

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » di mei 12 2009 4:47 pm

Eens is de eerste keer. Respect dat je het "moet" doen.
Ik vond deze op Belgium Digital. In het Engels weliswaar, zeer de moeite waard.
http://tomleuntjensphotography.wordpres ... rfect-day/

Groet Hans

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”