Infrarood met D700

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Infrarood met D700

Bericht door MartijnM » di mei 12 2009 6:02 pm

Soms moet je gewoon iets proberen...

Foto gemaakt op 85mm, f/1.4, 0,6 sec , ISO 200 en een Chinees 77mm IR (720nm) filter van het merk El Cheapo :mryellow:

1.
Afbeelding

2. Channel swap rood/blauw en nog wat ander getweak.
Afbeelding

Ik heb trouwens zo'n vermoeden dat het filter niet geheel netjes alleen IR doorlaat (maar dit filter was dan ook érg goedkoop). Verder is het handmatig scherpstellen best een uitdaging mede omdat op de objectieven de IR-aanduiding al 'tijdje' is verdwenen.

Wellicht heeft er iemand nog tips betreffende IR fotografie?

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...

mikemix

Re: Infrarood met D700

Bericht door mikemix » di mei 12 2009 6:06 pm

Kan je aangeven wat in dit testje de meerwaarde is van de 85/1.4?

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » di mei 12 2009 6:14 pm

mikemix schreef:Kan je aangeven wat in dit testje de meerwaarde is van de 85/1.4?
Euh...nee... :wink:

Maar serieus: ik had dat objectief al op de camera zitten en het filter is ook 77mm, gevalletje van lekker lui dus.

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » di mei 12 2009 7:04 pm

Tsja,

je had een reactie van mij kunnen verwachten.
Een foto in mijn favoriete kleur, dat is leuk!!

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

mikemix

Bericht door mikemix » di mei 12 2009 7:07 pm

eerste is lekker.
Echter, vanuit PS een standaard kleurenfoto is ook om te zetten in zw/w en IR.

Picard

Bericht door Picard » wo jun 03 2009 5:00 pm

Hoi Martijn,
Da's een best scherp resultaat. Op een gegeven moment, na wat testen, kun je zelf een rood puntje erop zetten. Wel zo handig...
Heb een jaar of 15 geleden veel IR foto's gemaakt met m'n Minolta en een Kodak 87C gelatine filter. Z/W, dus kon je lekker zelf ontwikkelen. Kleur ging niet zo, was diafilm en duurde 5 weken voordat je ze terugkreeg en er achter kwam dat er iets mis was, minus 70 piek kosten per rolletje.

Zal eens wat inscannen... Vooral luchten zijn erg mooi. En bladgroen wordt zo mooi wit, als sneeuw.

Wat tof om te horen dat de D700 standaard (ongemodificeerd) prima IR registreerd! Dat is een aangename verrassing, en geeft me nog een duwtje in de richting van een D700 (vs. een D300 waar ik eerst voor wilde gaan, maar de 600 euro ex. btw verschil voor de body wordt steeds meer overbrugbaar).
87C is dacht ik tegen de 900 nm en hoger en geheel zwart voor het oog (tenzij direct in de zon kijkende, dan zag je wel een rood bolletje). Dus jouw filter laat waarschijnlijk nog wat zichtbaar licht door?

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » wo jun 03 2009 6:58 pm

Picard schreef:87C is dacht ik tegen de 900 nm en hoger en geheel zwart voor het oog (tenzij direct in de zon kijkende, dan zag je wel een rood bolletje). Dus jouw filter laat waarschijnlijk nog wat zichtbaar licht door?
Klopt, door het filter dat ik gebruikte kun je nog een héél klein beetje zien van het onderwerp, zeker zo in de volle zon. Ik twijfel overigens wel of ditgoedkope filter niet te veel doorlaat onder de 720nm, gezien de relatief korte sluitertijd die ik toch nog kon gebruiken...

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”