Een reactie en een eerste opdracht.

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » do mar 15 2007 2:15 pm

Gefeliciteerd met je opdracht maar het is een ronduit slecht idee om het maar gratis te doen "om er tussen te komen"
Je zult een paar mensen hier mee helpen (alhoewel wat ook nog te betwijfelen valt) maar bij het grootste deel zul je je zeker niet geliefd maken, wat je "er tussen komen"alleen maar zal bemoeilijken.
Als jij daar een hele dag bent is 200 euro toch wel het minimum wat je mag vragen, en dan is het nog steeds een "vriendendienst" , 5 tot 700 euro (incl. de foto,s ) zou redelijk normaal zijn.

BUG322

Bericht door BUG322 » do mar 15 2007 3:50 pm

Sorry jullie begrijpen de essentie niet. het militair luchtvaart museum is een gratis museum welliswaar overheidsgeld maar toch veel werk word geleverd door vrijwilligers.

Zijn de jongens die bv de vliegtuigen onderhouden voor niks ineens ook een bedeiging voor het vak?

Van mij mogen ze het geld in restauratie steken en dat meen ik.

Wie zegt uberhaupt dat ik mee mocht als ik meteen zakelijk om geld sta te zeuren.

Als dit het aviodrome was met een toegangskaartje van 15 euro had ik het zeker overwogen

Maar de kans en ervaring is me op dit moment stukken meer waard.

groetjes

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » do mar 15 2007 3:53 pm

BUG322 schreef:
Maar de kans en ervaring is me op dit moment stukken meer waard.

groetjes
Een goed begin is het halve werk! Ik vind het hartstikke leuk voor je!

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » do mar 15 2007 4:13 pm

Ja, valt ook wat voor te zeggen.
Ik hoop in ieder geval voor je dat je succes met je foto,s zult hebben (en de eeuwige roem natuurlijk :lol: )

George Fennes
Clublid
Clublid

al dat gez..... over geld

Bericht door George Fennes » do mar 15 2007 4:28 pm

BUG322,

Leuk voor je dat je die opdracht krijgt, misschien ga jij nu wel heel beroemd worden en worden jouw foto's op de Pirelli kalender geplaatst, i.p.v. al die schaars geklede dames.

En wat dat geld betreft, zit daar nou niet over in, als je het goed doet staan ze straks voor jou in de rij voor een foto met handtekening.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » do mar 15 2007 4:40 pm

Is het erger als bedrijven naar fotografen zoeken die gratis leveren. Helaas gebeurt dat ook veel. Of een medewerker die hobby fotografie heeft en de foto's wel even maakt. Daar is de vakfotografie aan kapot gegaan. Wel veel geld over voor een reclamefolder maar oh ja wie maakt de foto's even, daar is net geen budget meer voor.
Een vereniging of zo iets heb ik geen moeite mee, die hebben echt geen geld.

vanson

Bericht door vanson » do mar 15 2007 6:12 pm

wil schreef:Is het erger als bedrijven naar fotografen zoeken die gratis leveren. Helaas gebeurt dat ook veel. Of een medewerker die hobby fotografie heeft en de foto's wel even maakt. Daar is de vakfotografie aan kapot gegaan. Wel veel geld over voor een reclamefolder maar oh ja wie maakt de foto's even, daar is net geen budget meer voor.
Een vereniging of zo iets heb ik geen moeite mee, die hebben echt geen geld.
Dit is deels waar. De andere kant is dat vakwerk nu meer herkenbaar is als vakwerk, namelijk dat het veel meer en duidelijker boven het gros van de 'amateur'-opnamen uitsteekt. Laten we ook even aantekenen dat er ook in de tijd van de welig tierende 'professionals' er veel 'pro'-werk was dat het aanzien niet waard was.
Kaf en koren zijn gescheiden. Dat zal niet altijd opgaan, er zijn altijd afwijkende individuele gevallen.
Het is een kwestie van aanpassen voor de 'professional' en van zich duidelijk onderscheiden van de rest. Geen tijd voor jammer-verhalen, we leven toch al onder de zeespiegel, laten we het :cry: water niet zelf binnen brengen.

George Fennes
Clublid
Clublid

geen gezeik

Bericht door George Fennes » do mar 15 2007 6:22 pm

Op zich heb ik er geen enkele moeite mee als een goede amateur gratis plaatjes maakt voor een stichting of vereniging.

Je kan alles wel beschermen in Nederland, dat komt de vrije markt niet ten goede.

Als iemand geen of weinig geld wil uitgeven voor een foto, laat hem dan die amateur maar nemen.

Met rijles geven hebben wij hetzelfde probleem, er zijn rijscholen die voor 25 euro per uur rijden.

Ik vind het prima, dan ben ik van een bepaald publiek af die ik toch niet in de auto wil hebben en heb ik misschien een paar leerlingen minder maar wel meer plezier in m'n werk.

Zo ook met prof fotografen, laten degene die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar naar een amateur gaan en degene die echt kwaliteit willen naar de prof, heeft de prof ook minder gezeik aan z'n hoofd.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

BUG322

Bericht door BUG322 » do mar 15 2007 6:26 pm

Jongens ik maak me echt geen illusies men zal er vast ook wel een betaalde fotograaf bij hebben ingehuurd.

Ondertussen maar wel een aanvraag verhuur 17-55 2,8 en SB-800 gedaan

groetjes.

Maerlant

Bericht door Maerlant » do mar 15 2007 7:39 pm

He BUG322,

Meng me ff in de discussie. Ik begrijp je uitgangspunt om voor nop een voor jouw geliefd onderwerp te mogen fotograferen, nee, sterker nog, er voor gevraagd worden. Maar ik denk dat als je apparatuur gaat huren je toch best zou kunnen vragen of zij niet die onkosten voor je willen vergoeden. Quid pro quo, vestzak-broekzak zeg maar :wink:

In ieder geval veel lol en we kijken uit naar nog meer platen van de luchtvaartfan :!:

Groet

BUG322

Bericht door BUG322 » do mar 15 2007 7:50 pm

Ja dat is denk ik wel een mogelijkheid.

Wanner er goede foto's gemaakt worden zal het zeker wel makkelijker worden om even een rekening te laten zien.

Verder eindelijk een goede reden om wat goed lensen spul op je camera te hebben.

Op zich wel de moeite voor een keer.

in iedergeval bedankt voor de tip :)

groetjes

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do mar 15 2007 8:26 pm

Hoi Bug,

Gefeliciteerd met je opdracht.
Even praktisch: als je spulletjes gaat huren, haal het dan de dag vantevoren alvast in huis en experimenteer ermee. Zo krijg je de lens en (de bediening van) de flitser alvast een beetje onder de knie. De 17-55 is een prachtlens, maar je moet er wel ff mee om leren gaan. Maak dus de dag vantevoren lekker wat plaatjes met verschillende perspectieven, zoom en diafragma en kijk goed hoe de lens reageert. Dat heb je dan alvast voordat je aan de opdracht begint. Mijn eerste reportages met D200 en 17-55 verliepen rampzalig (qua fotokwaliteit) en ik heb er best even over gedaan om er voldoende resultaten mee te krijgen.

Heel veel suc6!
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » zo mar 18 2007 12:32 pm

Liefde maakt blind, maar een museum, insteling, stichting, etc., je noemt maar, moet begrijpen dat dit jou en ons fotografen geld kost, voor niets gaat de zon op, ik begrijp je houding niet om dit voor niets te doen.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » zo mar 18 2007 12:42 pm

Ik wel. Ik maak heel veel foto's gratis. Gewoon omdat ik het leuk vind om te fotograferen. Als iemand er geld mee wil verdienen, dan zorgt iet maar dan zijn foto's zoveel beter zijn dan de mijne dat ze hun geld waard zijn. Ik fotografeer treinen voor de hobbyclub en honden voor de rasvereniging en men is daar (soms) tevreden met de door mij geleverde kwaliteit. Ook al gaat er geld om in de verenigingen, toch doe ik het voor mij eigen plezier.

En ik zie best dat veel professionele fotografen betere en mooiere foto's maken dan ik. Prima, als je zulke foto's wilt kom dan niet bij mij. Ik begrijp die hele broodroof discussie niet hoor. Als je je geld waard bent, dan krijg je ook die opdrachten wel en als je alleen maar klaagt dat iedereen met een camera een foto maakt, dan ben je gewoon verkeerd bezig. Zorg dan dat jouw foto's hun geld waar zijn en je krijgt vanzelf voldoende omzet.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » zo mar 18 2007 12:46 pm

Gert Wagelaar schreef:Liefde maakt blind, maar een museum, insteling, stichting, etc., je noemt maar, moet begrijpen dat dit jou en ons fotografen geld kost, voor niets gaat de zon op, ik begrijp je houding niet om dit voor niets te doen.
Ben jij een beroepsfotograaf?

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”