dag allemaal,
heb nog niet zo heel lang een Nikon D60 en vraag me volgende af: stel je hebt twee personen die langs elkaar zitten, niet met hun hoofden pal bij elkaar, maar dus met nog wat plek tussen hun twee hoofden en je wilt niet hun hele lichaam, maar stuk schouders + hoofden fotograferen, waarop moet je dan scherpstellen en hoe, opdat beide gezichten even scherp op foto zouden staan?
Ik had vorig weekend zo'n situatie dat er ruimte tussen was en ik wilde scherpstellen dan maar in midden tussen twee hoofden, maar camera stelde dan scherp op muur achter hen... Dan heb ik maar scherpgesteld op gezicht van eerste persoon en dan herschikt, maar dan was gezicht eerste persoon zeer scherp en gezicht tweede persoon wat minder?
Ik heb al begrepen dat je best een kleiner diafragma neemt (welke waarde is aan te raden ?) , maar hoe en op wat moet ik scherpstellen om ze beiden met gezicht scherp te hebben?
Alvast hartelijk dank voor de goede raad,
mvg,
Erik
beginnersvraagje: waarop scherpstellen bij personen?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: beginnersvraagje: waarop scherpstellen bij personen?
Manueel scherpstellen op een afstand tussen de beide hoofden in. Dus iets verder weg dan de persoon die het dichtste bijstaat, iets dichterbij dan de persoon die het verste weg staat. Gebruik dan een diafragma van 8 of 11 voor meer scherptediepte. Tja, er blijft denkwerk nodig bij fotografie waarbij automatische scherpstelkeuzes niet altijd in het voordeel zijn en je beter naar een manuele bediening kunt overgaan.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hou altijd als vuistregel aan dat het punt waar op scherp is gesteld, 1/3 ervoor en 2/3 erachter scherp is van dit punt.
Verder afhankelijk van gebruikte objectief (groothoek meer scherpte dan tele) en gekozen diafragma.
Verder afhankelijk van gebruikte objectief (groothoek meer scherpte dan tele) en gekozen diafragma.
Alvast dank voor de reacties.
In het aangehaalde voorbeeld zaten beide personen aan een tafel en trok ik aan de overzijde van de tafel een foto, dus m.i. zaten ze dus op zelfde afstand... Wat moet je dan doen? Als je de Nikon D60 bekijkt heb je drie scherpstelvelden. Cru gesteld zou in mijn voorbeeld da ding moeten scherpstellen op linkerveld (persoon 1) én op het rechterveld (persoon 2), gezien de muur in het centrale scherpstelveld zat...
En als je dan manueel gaat scherpstellen op dergelijke situatie, wat voor punt moet je dan nemen om scherp te stellen? De muur gaat niet, want die lag 5 meter ofzo achter hen? Gewoon op één van de gezichten dan, gezien ze allebei op zelfde afstand zitten?
Erik
In het aangehaalde voorbeeld zaten beide personen aan een tafel en trok ik aan de overzijde van de tafel een foto, dus m.i. zaten ze dus op zelfde afstand... Wat moet je dan doen? Als je de Nikon D60 bekijkt heb je drie scherpstelvelden. Cru gesteld zou in mijn voorbeeld da ding moeten scherpstellen op linkerveld (persoon 1) én op het rechterveld (persoon 2), gezien de muur in het centrale scherpstelveld zat...
En als je dan manueel gaat scherpstellen op dergelijke situatie, wat voor punt moet je dan nemen om scherp te stellen? De muur gaat niet, want die lag 5 meter ofzo achter hen? Gewoon op één van de gezichten dan, gezien ze allebei op zelfde afstand zitten?
Erik
Zou zeggen, plaats de betreffende foto, praat een stuk makkelijker.
Heb je wel de tips hierboven gelezen/over nagedacht?
Krijg niet de indruk, je begint direct over jouw eigen foto wederom, terwijl de tips universeel zijn, dus ook voor jouw voorbeeld
Heb je wel de tips hierboven gelezen/over nagedacht?
Krijg niet de indruk, je begint direct over jouw eigen foto wederom, terwijl de tips universeel zijn, dus ook voor jouw voorbeeld

- Léon Obers
- Forumlid
Dat is niet datgene wat ik begreep uit je eerste reactie. Zitten ze op dezelfde afstand, stel je scherp op één van de personen. Omdat de ander op dezelfde afstand zit, zal die in normale omstandigheden ook scherp zijn. Kleine verschillen kun je compenseren door een kleinere lensopening te kiezen (groter diafragmagetal --> bijv. 8 of 11).Erik schreef: In het aangehaalde voorbeeld zaten beide personen aan een tafel en trok ik aan de overzijde van de tafel een foto, dus m.i. zaten ze dus op zelfde afstand...
Bij manuele scherpstelling (dus met de hand) moet je niet op een muur erachter scherp stellen, maar op de mensen die je scherp wilt hebben. Zit er verschil tussen de gevonden afstand tussen de ene persoon en de andere persoon, zet je de scherpstelling er tussenin.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
De meest simpele oplossing lijkt me: met het centrale veld scherpstellen op een van de hoofden, de ontspanknop half ingedrukt houden (met Autofocus op Single Serve), dan herkaderen zodat de twee hoofden in beel zijn en dan afdrukken. Als je dit een paar keer zo gedaan hebt gaat het bijna automatisch.
Succes!
Marnix
Succes!
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- Léon Obers
- Forumlid
Dat is een oplossing die de TS juist probeerde en daar geen goed resultaat mee had...
Vandaar dat er andere suggesties zijn gegeven van het gebruik van een kleiner diafragma voor meer scherptediepte en er tussenin scherpstellen.Erik schreef:....Dan heb ik maar scherpgesteld op gezicht van eerste persoon en dan herschikt, maar dan was gezicht eerste persoon zeer scherp en gezicht tweede persoon wat minder?