De Romaanse kerk van Holler.

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
GdP

Bericht door GdP » wo mei 13 2009 12:09 am

Holler is een plaats in de gemeente Weiswampach en het kanton Clervaux in het Groothertogdom Luxemburg. Holler telt ca. 75 inwoners.

Het gelijknamige dorp Weiswampach, met 706 inwoners, is de hoofdplaats van de gemeente die 1220 inwoners telt (op 1 januari 2007). Het is gelegen in het noordelijkste puntje van Luxemburg in het Ourdal. De gemeente ligt op een hoogte van 519 meter boven de zeespiegel. Weiswampach ligt deels op een rotsachtige hoogvlakte omgeven met dennenwouden.
De gemeente is bestuurlijk ingedeeld in het district Diekirch en het Kanton Clervaux.

In de Middeleeuwen was Luxemburg een van de belangrijkste geestelijke en artistieke centra in West-Europa. Daarom zijn er nog veel interessante kloosters en kerken. Met name de abdijen van Clervaux en Echternach, de Romaanse kerk van Holler en de kerk van Diekirch zijn interessant.
De Romaanse kerk van Holler stamt uit de 11de eeuw met mooie fresco’s uit de 14de eeuw.

De nabijgelegen dorpjes Binsfeld en Breidfeld verkeren samen met Holler nog in een authentieke landelijke staat.

Onderweg naar het drielandenpunt van Luxemburg passeerde we Holler. En ik kon het niet laten even een blik in het kerkje van Holler te werpen.

En je valt van de ene in de andere verbazing. Bij gelegenheid ga ik zeker weer eens terug naar Holler, en dan neem ik wel wat meer tijd om ook het dorpje zelf eens op de foto te zetten.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding
Laatst gewijzigd door GdP op wo mei 13 2009 10:35 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Re: De Romaanse kerk van Holler.

Bericht door Ome Jan » wo mei 13 2009 9:44 am

Gerrit, weer een prachtige serie met veel informatie. Alleen foto 11 is iets bewogen?

Wat ik het mooie vind is dat je in dit soort kerken vaak gewoon binnen kunt lopen, en als je dan binnen staat te kijken roert het me ook wel van binnen.

Er is nog zoveel moois te zien, maar helaas door kerkverlating worden er steeds meer kerken verbouwd of gesloopt, er kwam hier onlangs zelfs eens een vraag voorbij van iemand die een lege kerk zocht voor een fotosessie van een lingeriemerk. Daar heb ik dan best moeite mee. Afijn, vooral doorgaan met deze series!!

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » wo mei 13 2009 10:10 am

Gerrit,

Vooral bij de binnenfoto's valt het me op de je lijkt door te schieten in je bewerkingen.
Vooral bij foto 7 zit heel veel ruis en rare effecten.
Het lijkt wel of je de donkere delen aan het oplichten bent geweest... dan had je mi toch beter op hogere iso's kunnen schieten...

foto 7
Afbeelding
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

GdP

Bericht door GdP » wo mei 13 2009 12:10 pm

Ree schreef:Gerrit,

Vooral bij de binnenfoto's valt het me op de je lijkt door te schieten in je bewerkingen.
Vooral bij foto 7 zit heel veel ruis en rare effecten.
Het lijkt wel of je de donkere delen aan het oplichten bent geweest... dan had je mi toch beter op hogere iso's kunnen schieten...
Ik zal deze foto nog eens opnieuw bekijken. Hij ziet er inderdaad niet geweldig uit. :(

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo mei 13 2009 12:37 pm

Mooie en informatieve serie, Gerrit.
Had je alleen de ISO niet een beetje op kunnen krikken?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

GdP

Bericht door GdP » wo mei 13 2009 5:30 pm

chip54 schreef:Mooie en informatieve serie, Gerrit.
Had je alleen de ISO niet een beetje op kunnen krikken?
Cees het zijn allemaal nog foto’s van vorigjaar. Ik was toen nog wat teveel aan het experimenteren. Als het allemaal goed gaat, dan misschien in het najaar dat we weer naar Luxemburg gaan.

GdP

Bericht door GdP » wo mei 13 2009 5:44 pm

Ome Jan schreef:Gerrit, weer een prachtige serie met veel informatie. Alleen foto 11 is iets bewogen?

Wat ik het mooie vind is dat je in dit soort kerken vaak gewoon binnen kunt lopen, en als je dan binnen staat te kijken roert het me ook wel van binnen.

Er is nog zoveel moois te zien, maar helaas door kerkverlating worden er steeds meer kerken verbouwd of gesloopt, er kwam hier onlangs zelfs eens een vraag voorbij van iemand die een lege kerk zocht voor een fotosessie van een lingeriemerk. Daar heb ik dan best moeite mee. Afijn, vooral doorgaan met deze series!!
Foto 11 heb ik misschien iets te weinig verscherpt. Ik zal hem nog eens nakijken.

Inderdaad als ik dat soort kerkjes binnentreed raakt mij dat diep. Als je zelf bent opgegroeid rond de St. Jan in Gouda, ( Ned. Herv. Kerk) dan ben je al wat kunst gewend in de kerk, maar dit overtreft alles!

Zoals je zegt, erg jammer dat er zo veel kerkjes leeg komen te staan. Maar ik weet zeker, er komt een tijd dat velen het zullen betreuren de Kerk verlaten te hebben.

GdP

Bericht door GdP » wo mei 13 2009 10:38 pm

Foto 7 is vervangen door een betere versie.

Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mak » vr mei 15 2009 12:25 pm

Mooie serie Gerrit.

Leuk detail van #1 is de kromming van de lantaarnpaal met het raam.
Groeten Marcel

diskfac
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door diskfac » vr mei 15 2009 8:21 pm

mooie foto's maar laat je niks wijsmaken aan die kerk is niks Romaans. bogen, zuilen etc zijn gotisch. De retabels, poort etc zijn barok of later enz.
D3S

GdP

Bericht door GdP » vr mei 15 2009 10:59 pm

diskfac schreef:mooie foto's maar laat je niks wijsmaken aan die kerk is niks Romaans. bogen, zuilen etc zijn gotisch. De retabels, poort etc zijn barok of later enz.
:huh: Op dit gebied kunnen ze mij van alles wijsmaken. :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”