Scherpte diepte bij f22??

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Remco Jan

Re: Scherpe foto f22??

Bericht door Remco Jan » di mei 12 2009 11:14 pm

Léon Obers schreef: Maar dat het de creative mogelijkheden zou beperken als je kleine openingen niet gaat gebruiken is IMO in tegenspraak waarom je een kleine opening zou willen inzetten.
De mogelijkheid om alles scherp te hebben is ook een creatieve optie.... Maar vaak wordt alleen selectieve focus als "creatief" gezien"
Léon Obers schreef: Bij volle opening of 1 stop gediafragmeerd, is de algehele scherpte beslist helemaal niet zo hoog. Maar door de enorme mogelijkheden om onderwerpen te isoleren, is dat gemis aan algemene scherpte in dat geval veel minder zwaarwegend.
Ik was trouwens erg verrast door het grote verschil in scherpte tussen de volle opening van de 24-85 en de 50mm. De 50 op 1.8 was als scherper dan de 24-85 (op 50mm stand) bij 5.6.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Scherpe foto f22??

Bericht door Léon Obers » wo mei 13 2009 12:08 am

Remco Jan schreef:
Léon Obers schreef: Maar dat het de creative mogelijkheden zou beperken als je kleine openingen niet gaat gebruiken is IMO in tegenspraak waarom je een kleine opening zou willen inzetten.
De mogelijkheid om alles scherp te hebben is ook een creatieve optie.... Maar vaak wordt alleen selectieve focus als "creatief" gezien"
De mogelijkheid om alles scherp te willen hebben is op zichzelf inderdaad een creatieve optie, maar als de algemene scherpte daarbij negatief uitpakt door diffractie bij gebruik van een te kleine diafragma-opening, mis je dus datgene waar het je nu juist om te doen was. Je bereikt die status van alles scherp niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Fotogenie

Re: Scherpte diepte bij f22??

Bericht door Fotogenie » do mei 14 2009 8:35 am

Is het nou mogelijk om bij landschap fotografie met een kleine diafragma 8 - 11 en het toepassen van hyperfocal scheprstellen, alsnog een grote scherpte-diepte te krijgen tot de meest verre object die je kan zien, dus t/m de horizon? :wink:

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do mei 14 2009 9:08 am

F,

Ik heb momenteel jouw lens in huis.

Ik zou een experiment beginnen met F 8 of 11 en een korte brandpuntafstand, b.v. 18 tot 24 mm.
Bij die brandpunten is de scherptediepte over het algemeen groot genoeg voor landschappen etc..
Je kan de AF (of handinstelling) gewoon op oneindig zetten.

Het feit dat er op de lens geen afstandsschaal zit blijft een handicap.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Fotogenie

Bericht door Fotogenie » do mei 14 2009 11:17 am

gijs sandberg schreef:F,

Je kan de AF (of handinstelling) gewoon op oneindig zetten.

Het feit dat er op de lens geen afstandsschaal zit blijft een handicap.

Groeten, Gijs
Hoe kan ik de AF of handinstelling op oneindig zetten als er geen afstandschaal is? Je bedoeld toch de omgevallen "8" :mryellow:

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do mei 14 2009 11:22 am

F,

Je hebt toch live-view of een controle opname om te zien of iets ver weg scherp overkomt?
Alternatief is scene landschap inschakelen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

flitslicht

Bericht door flitslicht » za mei 16 2009 10:34 pm

Fotogenie schreef:Beginnersvraag,

Ik probeer op diafragma f22 een foto te schieten. Hierbij wil ik zowel de persoon die ik fotografeer als de achtergrond scherp hebben, maar het lukt niet. Als ik scherpstel op de persoon is de achtergrond vaag. In theorie moet op f22 toch zowel de persoon als achtergrond scherp zijn? :?:

heb een Nikon D90 met kit-lens..
Het belangrijkste voor de scherptediepte is, naast natuurlijk het diafragma, hoe groot het onderwerp wordt afgebeeld: de afbeeldingsmaatstaf.

Ga maar na: als je een vlieg heel dichtbij fotografeert is de scherptediepte heel klein en krijg je hem met f/22 niet helemaal scherp. Bouw je een vlieg na zo groot als een huis en maak je dezelfde foto dan heb je ruim genoeg aan f/5.6.

Dus, zoals eerder gezegd, je moet een beetje uitzoomen zodat alles wat kleiner wordt afgebeeld op de sensor en dan het beeld dat je wilde op de computer eruit croppen. Met posters heb je dan een probleem natuurlijk :P

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”