Keuze nieuwe camera
Wat bealngrijk is, is dat je goed kijkt wat voor foto's je wilt maken en dat is toch aan jezelf.
Is snelheid geboden, zoals bij actie fotografie, is de D200 een goed keuze.
Is snelheid niet echt geboden is de D70, tweede hands, een hele goede keuze waardoor je meer speling hebt om voor lenzen te gaan van goede kwaliteit.
de 18-70 kitlens is een goede goedkope lens.
Veel van de klachten die ik hoor heb ik nog niet echt meegemaakt, en als je ze hebt zijn ze met Nikon Capture goed te bewerken zolang je de foto's in Nikon-NEF schiet. Je kwaliteit van je foto's zijn daardoor ook beter met beter bewerk mogelijkheden.
Het betekent wel dat je een grotere geheugenkaart nodig hebt omdat je foto's ongecomprimeerd worden opgeslagen.
Wat je iet moet vergeten is dat niet alleen de camera de foto maakt maar voor een groot deel diegene die achter de camera staat.
Goed bedenken wat je wilt voor nu en in de toekomst en kijken welke camera daarbij het beste bij je wensen in de buurt komt is belangrijk en dat moet je uiteindelijk toch zelf doen.
Veel succes
Is snelheid geboden, zoals bij actie fotografie, is de D200 een goed keuze.
Is snelheid niet echt geboden is de D70, tweede hands, een hele goede keuze waardoor je meer speling hebt om voor lenzen te gaan van goede kwaliteit.
de 18-70 kitlens is een goede goedkope lens.
Veel van de klachten die ik hoor heb ik nog niet echt meegemaakt, en als je ze hebt zijn ze met Nikon Capture goed te bewerken zolang je de foto's in Nikon-NEF schiet. Je kwaliteit van je foto's zijn daardoor ook beter met beter bewerk mogelijkheden.
Het betekent wel dat je een grotere geheugenkaart nodig hebt omdat je foto's ongecomprimeerd worden opgeslagen.
Wat je iet moet vergeten is dat niet alleen de camera de foto maakt maar voor een groot deel diegene die achter de camera staat.
Goed bedenken wat je wilt voor nu en in de toekomst en kijken welke camera daarbij het beste bij je wensen in de buurt komt is belangrijk en dat moet je uiteindelijk toch zelf doen.
Veel succes
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
brikysa schreef:hoi Snapshot, zo te lezen hebben wij hetzelfde probleem.
Ik weet dus ook niet zo goed welke camera ik nu moet aanschaffen. Ik wilde eigenlijk de d50 maar die kan ik nergens meer vinden. En de d80 vind ik weer net iets te duur. Voor jou is de d40 helemaal geen optie omdat hij te klein zal zijn. Lastig he al die camera's....
Ik heb de D50 (naast mijn D200) tweedehands als back-up erbij gekocht, en ik moet zeggen dat het een prachtige camera is. Zeker voor iemand die alles 'in de hand' wil houden qua instellingen, maar niet 'overspannen' wil worden van alle mogelijkheden van de duurdere types.
De D50 wordt regelmatig aangeboden dus zeker voor de beginner een goede koop!

D4--D800+MB-D12--SB900--SB700--24-120 f4 VRll--200-400mmF4--50mmf1,8--16-35F4VR--70/200f2,8(Sigma)--Manfrotto monopod--Manfrotto driepoot--ThinkTank incl.trolley.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
NEE NIET LEUK!!!
Ikke schreef:
NEE NIET LEUK!!!
Groetjes George
Code: Selecteer alles
Misschien is de D40 een leuk instapmodel.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Re: NEE NIET LEUK!!!
George, de D40 is een prima instapmodel. Dat hij niet voor een wat meer gevorderde gebruiker zoals jij geschikt is, is een heel ander verhaal. Probeer die dingen wel te scheiden als je iemand advies geeft.George Fennes schreef:Ikke schreef:NEE NIET LEUK!!!Code: Selecteer alles
Groetjes George
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Rogier,
De D40 heeft (zoals bekend) als groot nadeel dat je er alleen AF-S objectieven met AF op kunt gebruiken. Zodra de instapfotograaf dus wat meer wil en bijv. een portretje wil maken met een 50 of 85mm prime gaat-ie nat. Evenals het aankopen van gebruikte (vaak niet-AF-S) objectieven. Als "grote compact" is de D40 dus een uitstekende camera, maar als je er op termijn wat meer mee wilt zijn de mogelijkheden beperkt. Zo'n body gaat toch wel een jaar of 10 mee, dus het loont de moeite om nu in te schatten of de D40 voor je wensen voldoende kan.
Groeten,
Marnix
De D40 heeft (zoals bekend) als groot nadeel dat je er alleen AF-S objectieven met AF op kunt gebruiken. Zodra de instapfotograaf dus wat meer wil en bijv. een portretje wil maken met een 50 of 85mm prime gaat-ie nat. Evenals het aankopen van gebruikte (vaak niet-AF-S) objectieven. Als "grote compact" is de D40 dus een uitstekende camera, maar als je er op termijn wat meer mee wilt zijn de mogelijkheden beperkt. Zo'n body gaat toch wel een jaar of 10 mee, dus het loont de moeite om nu in te schatten of de D40 voor je wensen voldoende kan.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Marnix, dat spreekt hetgeen ik zeg toch niet tegen? Uiteraard moet je overwogen de keuze maken voor een D40 en is het daarbij belangrijk om te weten dat je geen lenzen zonder focusmotor er in kunt gebruiken. De D40 is en blijft echter een instapcamera, de meeste mensen die dit model kopen zullen niet veel verder komen dan een kitlens en een telezoom erbij. En in dat segment zijn er gewoon goedkope alternatieven te vinden (AFS 55-200 bijvoorbeeld).
Mijn reactie was vooral gericht op het feit dat George op elke post waarin de D40 genoemd wordt moet reageren met de mededeling dat het niets is. Dat is simpelweg niet altijd waar, het verschilt gewoon per geval of de D40 wel of niet geschikt is voor iemand. Te pas en te onpas zonder onderbouwing roepen dat het niets is heeft niemand iets aan. Op basis van jouw antwoord bijvoorbeeld kan de topicstarter wel onderbouwd voor zichzelf vaststellen dat de D40 misschien niets voor hem is.
Mijn reactie was vooral gericht op het feit dat George op elke post waarin de D40 genoemd wordt moet reageren met de mededeling dat het niets is. Dat is simpelweg niet altijd waar, het verschilt gewoon per geval of de D40 wel of niet geschikt is voor iemand. Te pas en te onpas zonder onderbouwing roepen dat het niets is heeft niemand iets aan. Op basis van jouw antwoord bijvoorbeeld kan de topicstarter wel onderbouwd voor zichzelf vaststellen dat de D40 misschien niets voor hem is.
-
- Clublid
argumentatie
Hoi Rogier,
Ik reageerde op een ook niet onderbouwd antwoord van Ikke:
Zou je aan Ikke kunnen vragen om zijn/haar antwoord ook te onderbouwen.
Maar ik wil wel een onderbouwd antwoord geven hoor, wat ik al vele malen gedaan heb.
Ik ben van mening dat als iemand een DSLR camera koopt en zeker in deze prijsklasse de mogelijkheid moet kunnen hebben om door te groeien.
Dat is met de D40 niet het geval, omdat iemand een instapmodel koopt, wil het zeggen dat in eerste instantie niet veel geld voor uitgegeven kan/wil worden.
Als de potentiële koper er dan op termijn toch meer mee wil doen, loop je tegen een financieel debacel aan.
Een beetje kwaliteitslens die lichtsterk is, kost gemiddeld rond de 1600 euro en dat is nu net datgene wat niet iemands insteek was toen de D40 werd aangeschaft.
Het moest een Low budgetcamera zijn, maar dat is het dan niet meer, daar loop je op leeg.
Dan zeg ik koop dan een D50/70s camera's die nu nog nieuw te koop zijn voor veel minder dan de D40.
Ook de grip van een D40 vind ik niets, je moet kinderhanden hebben om zo'n ding fatsoenlijk vast te houden.
Ik heb vandaag nog even met een D40 bij MediaMarkt in mijn handen gestaan, maar nee voor mij is het niets, heb ik geen extreem grote handen en voor mijn dochters die hele charmante dameshadjes hebben, die vinden de grip ook niets.
Dat is mijn argumentatie.
Als Nikon nu een motortje in de D40 had gebouwd, zou het voor mensen met extreem kleine handjes nog een idee kunnen zijn.
Groetjes George
Ik reageerde op een ook niet onderbouwd antwoord van Ikke:
Code: Selecteer alles
Maar ik wil wel een onderbouwd antwoord geven hoor, wat ik al vele malen gedaan heb.
Ik ben van mening dat als iemand een DSLR camera koopt en zeker in deze prijsklasse de mogelijkheid moet kunnen hebben om door te groeien.
Dat is met de D40 niet het geval, omdat iemand een instapmodel koopt, wil het zeggen dat in eerste instantie niet veel geld voor uitgegeven kan/wil worden.
Als de potentiële koper er dan op termijn toch meer mee wil doen, loop je tegen een financieel debacel aan.
Een beetje kwaliteitslens die lichtsterk is, kost gemiddeld rond de 1600 euro en dat is nu net datgene wat niet iemands insteek was toen de D40 werd aangeschaft.
Het moest een Low budgetcamera zijn, maar dat is het dan niet meer, daar loop je op leeg.
Dan zeg ik koop dan een D50/70s camera's die nu nog nieuw te koop zijn voor veel minder dan de D40.
Ook de grip van een D40 vind ik niets, je moet kinderhanden hebben om zo'n ding fatsoenlijk vast te houden.
Ik heb vandaag nog even met een D40 bij MediaMarkt in mijn handen gestaan, maar nee voor mij is het niets, heb ik geen extreem grote handen en voor mijn dochters die hele charmante dameshadjes hebben, die vinden de grip ook niets.
Dat is mijn argumentatie.
Als Nikon nu een motortje in de D40 had gebouwd, zou het voor mensen met extreem kleine handjes nog een idee kunnen zijn.
Groetjes George

-
- Clublid
Motortje dat is het
Wel Cees de D40 heeft géén ingebouwd motortje, dus je moet objectieven aanschaffen die allemaal het ingebouwde motortje hebben en dat maakt die objectieven zo duur.
Als die D40 nu wel een ingebouwd motortje zou hebben, zou ik de D40 alleen kunnen adviseren aan mensen die kleine handen hebben.
Wat ik in mijn vorige posting vergeten was te melden, dat Paul had aangegeven dat hij grote handen heeft.
Dan moet je zeker niet de suggestie doen van een D40.
Als ik nog meer moet verduidelijken, zeg het maar
Groetjes George
Als die D40 nu wel een ingebouwd motortje zou hebben, zou ik de D40 alleen kunnen adviseren aan mensen die kleine handen hebben.
Wat ik in mijn vorige posting vergeten was te melden, dat Paul had aangegeven dat hij grote handen heeft.
Dan moet je zeker niet de suggestie doen van een D40.
Als ik nog meer moet verduidelijken, zeg het maar

Groetjes George

Jazeker, ik ben toch maar voor de D80 met kit 18-135 gegaan. Uiteindelijk is na alle reacties (waarvoor dank) en het gezoek op internet op iedere lens wel iets aan te merken en ik heb ze ook niet op m'n rug groeien. De 18-200 vond ik gewoon te duur en meerdere lenzen is voorlopig nog geen optie.
Maar!... ik vond fotografie altijd al heel leuk maar nu ik mezelf wegwijs probeer te maken met deze camera ga ik het steeds leuker vinden
Eerst maar eens wat meer lezen en wat kennis opdoen en dan zal ik voorzichtig ook eens een foto posten hier. Het is toch heel wat anders dan een compactje, maar zoveel mooier
Maar!... ik vond fotografie altijd al heel leuk maar nu ik mezelf wegwijs probeer te maken met deze camera ga ik het steeds leuker vinden

Eerst maar eens wat meer lezen en wat kennis opdoen en dan zal ik voorzichtig ook eens een foto posten hier. Het is toch heel wat anders dan een compactje, maar zoveel mooier

- cstr1
- Forumlid
- Contacteer:
Jammer, (negatief te) oordelen over een camera waar je waarschijnlijk zelf geen ervaring mee hebt. Natuurlijk blijft je eigen model je favoriet anders had je die keuze niet gemaakt, tenzij je een echte spijtoptant bent. Mijn D40 heb ik sinds eind januari, heb dus inmiddels 2 lenzen inmiddels 2 prijzen gewonnen en een paar van mijn foto's staan hier op de site. Ik ben er zeer tevreden over en had een Fujifilm 2800Z en dit is mijn eerste digitale spiegelrefex-camera, waarmee ik nu al honderden foto's gemaakt heb om het toestel te leren kennen. Ik had geen andere lenzen dus AF-S was voor mij geen enkel bezwaar.
Laatst gewijzigd door cstr1 op vr apr 13 2007 10:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
D40 met een Nikon 18-55 AF-S in zwart en zilver, 55-200 AF-S, 50mm f/1.8 D AF en 18-70 AF-S, SB-600, omkeerring, IR Remote Control, 52mm 0.45X Wide-Angle Lens en in de broekzak een Minolta Dimage.