telezoomlens
telezoomlens
Hallo helden,
Door het enorme aanbod van lenzen verzuip ik in wat ik zou moeten kiezen. Ik heb 1000 euro tot mijn beschiking en wil graag een telezoomlens kopen. Minimaal 300 mm bereik, liefst 400. Ook moet er beeldstabilisatie opzitten! Wie o wie helpt mij! Mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar de 80-400 vr lens van Nikkor maar die is te duur... (1400-1600 euri) Mijn grens is echt 1000 euro.
Help!
heb nu 18-135 kitlens bij mijn D80
Door het enorme aanbod van lenzen verzuip ik in wat ik zou moeten kiezen. Ik heb 1000 euro tot mijn beschiking en wil graag een telezoomlens kopen. Minimaal 300 mm bereik, liefst 400. Ook moet er beeldstabilisatie opzitten! Wie o wie helpt mij! Mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar de 80-400 vr lens van Nikkor maar die is te duur... (1400-1600 euri) Mijn grens is echt 1000 euro.
Help!
heb nu 18-135 kitlens bij mijn D80
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
moeilijk voor een dubbeltje op de eerste rang
Heb net even gekeken, maar nergens wordt een gebruikte 80-400 aangeboden.
Als alternatief zou de 70-300 VR overwogen kunnen worden, maar wel minder in kwaliteit dan de 80-400 VR
De Sigma 70-200mm 2.8 zou ook een optie kunnen zijn met een 1.7 TC erbij, misschien dat die 2e hands te koop is.
Groetjes George
Als alternatief zou de 70-300 VR overwogen kunnen worden, maar wel minder in kwaliteit dan de 80-400 VR
De Sigma 70-200mm 2.8 zou ook een optie kunnen zijn met een 1.7 TC erbij, misschien dat die 2e hands te koop is.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
-
- Clublid
Sigma
Op MP staat een Sigma 70-200mm 2.8 voor 699
Als je er een 1.7 TC bijkoopt blijf je ruim onder de 1000 euro
En heb je een bereik van 340mm.
Met een 2x TC zit je op 400mm maar ik betwijfel of dat slim is met een Sigma.
Groetjes George
Als je er een 1.7 TC bijkoopt blijf je ruim onder de 1000 euro
En heb je een bereik van 340mm.
Met een 2x TC zit je op 400mm maar ik betwijfel of dat slim is met een Sigma.
Groetjes George

- HenkG
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Het aanbod aan telezoomlenzen lijkt overweldigend, maar valt in de praktijk, denk ik, wel te overzien. Vooropgesteld dat je een redelijke balans tussen prijs en kwaliteit zoekt. Ik heb behoorlijk wat tijd besteed aan het zoeken naar een telezoom. Heb een tijd gebruikgemaakt van de Nikkor 70-210 1:4-5.6 D. Geen pro-lens, maar wel een fijne lens om mee te werken. Vind ik. De Nikkor 80-400 is ongetwijfeld een geweldige lens maar is kostbaar en relatief traag met de autofocus. Ik moet ook maar af gaan op wat anderen schrijven, maar deze lens vraagt een body met een sterke autofocusmotor. Mijn D70s zou die niet hebben... Over Sigma-lenzen wordt heel wisselend geschreven. Sommige lenzen lijken optisch behoorlijk van kwaliteit zoals bijvoorbeeld de 50-500 mm. Het prijskaartje is dan wel niet massief, de lens wel: bijna twee kilo...Wel wordt vaak aangegeven dat lenzen gevoelig zijn voor storingen en je vervolgens het risico loopt dat je de lens vier maanden of nog langer kwijt bent. Voor wat het waard is. Het heeft bij mij de balans doen kantelen. Als je écht topkwaliteit wilt, dan hangt daar een loodzwaar prijskaartje aan. Zelf heb ik gekozen voor de nieuwe Nikkor 70-300 G IF ED VR, een aanvaardbaar compromis tussen prijs en kwaliteit. De eerste indrukken zijn positief al heb ik nog onvoldoende tijd gehad er écht mee aan de gang te gaan. De lens voelt redelijk solide, is prettig te bedienen en lijkt goede resultaten te geven én is een Nikkor die écht bij mijn camera past. Ik ben er blij mee...
- ArjanAanraad
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Het is lastig antwoord geven op deze vraag zonder te weten waarvoor je hem wilt gebruiken. Ik heb laatst zelf een 80-200/f2.8 objectief gekocht en wilde niet inboeten op de lichtgevoeligheid omdat ik onder slechte licht omstandigheden sport (judo) foto's wil maken. Beeldstabilisatie is daarbij niet interessant omdat ik toch met hoge sluitertijden moet werken en het te fotograferen object beweegt. Het zou jammer zijn als je nu een objectief koopt dat net niet voldoet....
Laatst gewijzigd door ArjanAanraad op za mar 17 2007 8:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Even op een rijtje:
1. je wilt 300, liefst 400mm
2. je wilt een zoomlens (dus geen prime)
3. budget is max € 1.000
In deze range heeft Nikon 3 objectieven in de aanbieding:
1. AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF ED: ruim binnen budget en met VR, maar niet zo lichtsterk.
2. AF-S VR 200-400 f/4 IF ED. Prijskaartje ruim €6.000
3. AF VR 80-400 f/4.5-5.6D ED. Prijskaartje €1.550
Daarnaast hebben Sigma, Tokina en Tamron vast ook objectieven in deze zoomrange met een aantrekkelijker prijskaartje. Gebruikt zijn deze objectieven ook voor minder verkrijgbaar.
Grote vraag is: wat wil je ermee gaan fotograferen? Heb je daar zoom voor nodig of kan een goede prime (evt. met converter) ook goed voldoen?
Groeten,
Marnix
1. je wilt 300, liefst 400mm
2. je wilt een zoomlens (dus geen prime)
3. budget is max € 1.000
In deze range heeft Nikon 3 objectieven in de aanbieding:
1. AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF ED: ruim binnen budget en met VR, maar niet zo lichtsterk.
2. AF-S VR 200-400 f/4 IF ED. Prijskaartje ruim €6.000
3. AF VR 80-400 f/4.5-5.6D ED. Prijskaartje €1.550
Daarnaast hebben Sigma, Tokina en Tamron vast ook objectieven in deze zoomrange met een aantrekkelijker prijskaartje. Gebruikt zijn deze objectieven ook voor minder verkrijgbaar.
Grote vraag is: wat wil je ermee gaan fotograferen? Heb je daar zoom voor nodig of kan een goede prime (evt. met converter) ook goed voldoen?
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
-
- Clublid
motor doet het goed
Beste Henk,
Jij schreef:
Mijn dochter heeft een D70s met een 80-400mm VR, het is geen toonbeeld van snelheid, maar werkt perfect.
Dit objectief is vrijwel het enige dat ze op de body heeft staan, maar geen enkel probleem, de AF-motor kan het hebben.
Ondertussen heeft ze al meer dan 3000 plaatjes met die combinatie geschoten, zonder problemen.
Dat wil niet zeggen dat een D2x/D2h of een D200 niet sneller zouden zijn.
Groetjes George
Jij schreef:
Code: Selecteer alles
Ik moet ook maar af gaan op wat anderen schrijven, maar deze lens vraagt een body met een sterke autofocusmotor. Mijn D70s zou die niet hebben...
Dit objectief is vrijwel het enige dat ze op de body heeft staan, maar geen enkel probleem, de AF-motor kan het hebben.
Ondertussen heeft ze al meer dan 3000 plaatjes met die combinatie geschoten, zonder problemen.
Dat wil niet zeggen dat een D2x/D2h of een D200 niet sneller zouden zijn.
Groetjes George

- HenkG
- Forumlid
Hallo George,
Dat is mooi om te lezen. Voorlopig ben ik nog wel even zoet met de 70-300. Mocht die nou alsnog niet bevallen, dan zal ik de 80-400 zeker nogmaals overwegen en eens proberen in combinatie met mijn D70s. Ik kan me voorstellen dat een trage autofocus in sommige omstandigheden geen belemmering hoeft te zijn. Het zal mede afhangen van het doel waarvoor je zo'n lens gebruikt. De 70-210 die ik had heb ik bijvoorbeeld gebruikt bij het Straattheaterfestival in Woerden. Omstandigheden die de moeite van het fotograferen waard zijn veranderen dan snel. Ik verwacht dat de 70-300 dit aankan, maar heb, door alle berichten daarover, twijfel of de 80-400, in combinatie met mijn camera, hiermee overweg zou kunnen. Meer statische onderwerpen zullen geen probleem te zijn...
Groet,
Henk
Dat is mooi om te lezen. Voorlopig ben ik nog wel even zoet met de 70-300. Mocht die nou alsnog niet bevallen, dan zal ik de 80-400 zeker nogmaals overwegen en eens proberen in combinatie met mijn D70s. Ik kan me voorstellen dat een trage autofocus in sommige omstandigheden geen belemmering hoeft te zijn. Het zal mede afhangen van het doel waarvoor je zo'n lens gebruikt. De 70-210 die ik had heb ik bijvoorbeeld gebruikt bij het Straattheaterfestival in Woerden. Omstandigheden die de moeite van het fotograferen waard zijn veranderen dan snel. Ik verwacht dat de 70-300 dit aankan, maar heb, door alle berichten daarover, twijfel of de 80-400, in combinatie met mijn camera, hiermee overweg zou kunnen. Meer statische onderwerpen zullen geen probleem te zijn...
Groet,
Henk
-
- Forumlid
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Hallo Snakie,
Bij gevraagd en aangeboden hier op het forum staat een hele mooie 80-200mm AF-S te koop en die valt binnen jou budget.
Mvg, Gino
Bij gevraagd en aangeboden hier op het forum staat een hele mooie 80-200mm AF-S te koop en die valt binnen jou budget.
Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
http://www.flickr.com/photos/nikongino/