Capture NX2 zwart- en wit- punt overnemen

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Perry Timmers

Capture NX2 zwart- en wit- punt overnemen

Bericht door Perry Timmers » vr mei 22 2009 2:02 pm

Ik heb een vraag voor de mensen die veel met Capture NX2 doen, mij lukt het namelijk niet

Stel je maakt een referentiefoto met een grijskaart waar ook zwart en wit punt vlakken op staan. Hoe krijg je deze goed over op de andere foto's. Je grijswaarde neemt hij wel goed over maar de zwart en wit punten die gezet zijn kan je niet overnemen omdat deze vlakken op de andere foto's niet aanwezig zijn. In Photoshop is het mogelijk om dit over te nemen. Maar ik wil geen gebruik maken van Photoshop voor alleen dit gedeelte.

Wie van de heren/dames heeft voor mij de oplossing om het gemaakte zwart- en wit- punt goed over te nemen op de andere foto's binnen Capture NX2

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Capture NX2 zwart- en wit- punt overnemen

Bericht door Léon Obers » vr mei 22 2009 2:56 pm

Zwart- en witpunten die je in je referentiefoto hebt vastgelegd manifesteren zich als bewerking in de bewerkingslijst.
Dan is het een kwestie van die bewerkingen te kiezen, Controltoets ingedrukt om meerdere bewerkingen te kiezen, rechter muisknop de optie "Aanpassingen kopiëren", naar de andere foto gaan en bij de bewerkingslijst "Aanpassingen plakken" te kiezen. Wil je een hele reeks aan foto's dezelfde bewerking geven, is het een kwestie van de instellingen opslaan en dan in batch alle opnamen met die bewerking te laten uitvoeren.

Er is meer in de helpmenu's van Capture NX hierover te vinden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Perry Timmers

Bericht door Perry Timmers » vr mei 22 2009 5:53 pm

Léon Obers schreef:Zwart- en witpunten die je in je referentiefoto hebt vastgelegd manifesteren zich als bewerking in de bewerkingslijst.
Dan is het een kwestie van die bewerkingen te kiezen, Controltoets ingedrukt om meerdere bewerkingen te kiezen, rechter muisknop de optie "Aanpassingen kopiëren", naar de andere foto gaan en bij de bewerkingslijst "Aanpassingen plakken" te kiezen. Wil je een hele reeks aan foto's dezelfde bewerking geven, is het een kwestie van de instellingen opslaan en dan in batch alle opnamen met die bewerking te laten uitvoeren.
Zoals ik al beschreef werkt deze optie op niet, dit had ik natuurlijk al uitgeprobeerd

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr mei 22 2009 7:25 pm

Heb je iets niet goed uitgeprobeerd, bij mij werkt het gewoon.
Maar misschien maak je wel een denkfout in de uitvoer ervan van wat je als resultaat denkt te verwachten.
Het van een referentie-opname vastleggen van een zwart- en witpunt en overbrengen naar een andere foto werkt alleen goed als je een hele serie foto's met dezelfde belichtinginstelling hebt gemaakt (manuele instellingen onder dezelfde licht en scene omstandigheden). Is de ene of andere opname duidelijk lichter of donkerder door bijv. een automatische belichting heeft het natuurlijk weinig zin de instelling over te brengen, want dan krijg je een verkeerd resultaat omdat bij verschillende belichtingen de bijbehorende waarden voor een zwart- en witpunt uiteenlopen.

Bij witbalans is een meer donkere of heldere belichting minder belangrijk, omdat witbalans op zichzelf weinig met helderheid te maken heeft. Dus daar werkt een vaste witbalans om over te brengen grotendeels wel goed, ongeacht een uiteenlopende belichting.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » za mei 23 2009 9:41 am

Het hangt ervan af hoe de zwart- en witpunten werden vastgesteld.

Als je de daarvoor de zwart- en witstuurpunten hebt gebruikt (pipetjes) kunnen deze niet op een willekeurig ander bestand worden toegepast, omdat ze betrekking hebben op de onderliggende pixels. Kopiëren en toepassen op een ander bestand levert zeer onvoorspelbare resulaten op.

Als de zwart- en witpunten werden bepaald door gebruik te maken van bijvoorbeeld de sliders in Snel herstellen, Niveau's & curves of LCH (bijvoorbeeld in combinatie met het aanvinken van Dubbele drempel), kan de betreffende correctie wel worden gekopieerd en succesvol worden toegepast op overeenkomstige bestanden.
Jur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 23 2009 10:36 am

Niet aan gedacht maar scherp opgemerkt :wink:
Ik gebruik standaard de niveaus en curvetool voor allerlei aanpassingen.
Daar zitten ook zwart- en witpunt pipetjes. Daar werkt het dus juist mee om over te nemen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”