D90-Kleuren

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
ferarossi

D90-Kleuren

Bericht door ferarossi » za mei 23 2009 2:17 pm

Hallo,

Heb een raar probleem als beginneling....

Ik trek fotos van bloemen met mijn D90 + 18-105 AF-VR, maar de kleuren komen niet overeen met de realiteit

-Een rode bloem wordt licht-rood en een paarse bloem bijna blauw-achtig

Om duidelijk te zijn,zijn de genomen fotos lichter als de realiteit

En aan mijn scherm ligt het ook niet want mijn helderheid van mijn display staat goed....

Overgebracht op PC geeft mijn PC-scherm exact dezelfde kleur als mijn D90-scherm...

Als beginner heb ik niet zoveel ervaring en wou jullie vragen of ik iets moest bijregelen (witbalans? ISO?....)

Heb auto stand,P stand en het bloemetje geprobeerd op mijn draai-regelaar bovenop

Bedankt voor de hulp :wink:

Mark Verheijen

Re: D90-Kleuren

Bericht door Mark Verheijen » za mei 23 2009 2:19 pm

Kun je een foto plaatsen als voorbeeld?

ferarossi

Bericht door ferarossi » za mei 23 2009 2:29 pm

rocksoff schreef:Kun je een foto plaatsen als voorbeeld?
Afbeelding

Afbeelding

In de realiteit zijn de bloemen dus stukken donkerder

Let wel dit zijn test-fotos voor de kleuren,dus misschien niet altijd goed gekadreert enz....

Grtz

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » za mei 23 2009 2:39 pm

Ik zie zo niks raars aan je EXIF, behalve dan dat ik een sluitertijd van 1/30 wat lang vindt. Heb je een statief gebruikt?
Je zou eens kunnen proberen de witbalans met een grijskaart in te stellen.

EDIT Ik zie dat je spotmeting hebt gebruikt. Waar heb je op gemeten?

ferarossi

Bericht door ferarossi » za mei 23 2009 6:31 pm

rocksoff schreef:Ik zie zo niks raars aan je EXIF, behalve dan dat ik een sluitertijd van 1/30 wat lang vindt. Heb je een statief gebruikt?
Je zou eens kunnen proberen de witbalans met een grijskaart in te stellen.

EDIT Ik zie dat je spotmeting hebt gebruikt. Waar heb je op gemeten?
Raar is niets aan behalve de kleuren zoals ik zei: De blauwe bloemen zijn paars in de realiteit maar op de foto meer blauw,de rode is fel-rood in de realiteit maar op de foto meer licht-rood....

Hoe regel ik mijn sluitertijd en de spotmeting want ben echt een newbe?

Heb geen statief gebruikt, is het verschil echt zo groot met een statief?

Bedankt voor de nuttige antwoorden :)

GSAndré

Bericht door GSAndré » za mei 23 2009 7:14 pm

Sorry hoor, maar bij iedere D90 zit een wit boekwerk, met een heleboel aan nuttige informatie.
Geloof dat ze het gebruiksaanwijzing noemen !
Sluitertijden blz 81
Spotmeting blz. 87

ferarossi

Bericht door ferarossi » za mei 23 2009 7:18 pm

GSAndré schreef:Sorry hoor, maar bij iedere D90 zit een wit boekwerk, met een heleboel aan nuttige informatie.
Geloof dat ze het gebruiksaanwijzing noemen !
Sluitertijden blz 81
Spotmeting blz. 87
Weet je Andre, heb zoveel mogelijk in de handleiding gelezen maar kon moeilijk elk bladzijde letter per letter lezen he...

Trouwens een forum dient toch om elkaar te helpen.... :wink:

GSAndré

Bericht door GSAndré » za mei 23 2009 7:20 pm

Eensch is een dik boek, maar deze staan gewoon in de index (blz.276) hoor :wink:

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » za mei 23 2009 8:11 pm

GSAndré schreef:Eensch is een dik boek, maar deze staan gewoon in de index (blz.276) hoor :wink:
Eens. Ik wil iedereen op weg helpen hoor, neem aub wel even goed de handleiding door.

Diana Sinclair
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Diana Sinclair » za mei 23 2009 8:30 pm

Hallo,

Ik zie zo op het eerste gezicht ook geen 'vreemde' kleuren. De foto's zijn wel erg klein geplaatst. Plaats je ze via photobucket? Dat doe ik namelijk wel.

Ik zie dat je op de P-stand fotografeert. Niks mis mee matuurlijk, maar ik zou aanraden op de A-stand te fotograferen, zelf het diafragma in te stellen en de witbalans bijvoorbeeld op auto te zetten of, als de bloemen pal in de zon stonden, de witbalans op zonnig. Iso kan dan op 200. Met spotmeting is ook niks mis mee, want ik heb, voordat ik de D90 kocht, met een Pentax K100 D ongeveer 146 foto's van bloemen gemaakt op de Keukenhof dit jaar en altijd met spotmeting gefotografeerd. Ik had toen wel een Sigma 17-70 lens op de body zitten, waar ook macro op zat.

Vragen staat natuurlijk altijd vrij.

Succes verder.

Groetjes,

Diana Sinclair
Nikon D90; Nikon D700; lenzen Nikkor AF 50 mm F 1.4 G, Nikkor 24-85 VR f 3.5-5.6, Nikkor AF-S 35 mm F 1.8, Nikkor 70-300
F 4.5-5.6, SB-900

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”