in een kerk,grote ruimte s fotograferen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
j.a foto

in een kerk,grote ruimte s fotograferen

Bericht door j.a foto » za mei 23 2009 5:55 pm

hoi
ik ben gevraagd om tydens een dienst in een kerk te fotogaferen.
hoe zouden jully dat aanpakken.
wel of niet flitsen ivm bewegings onscherpte .en als je flitst recht vooruit of onder een hoek omhoog.
ben in het bezit van een d700 met een nikon 28-70 2.8 en een sb800.
gr j.a foto

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: in een kerk,grote ruimte s fotograferen

Bericht door Cees » za mei 23 2009 6:23 pm

Dan heb je geen problemen: ISO flink omhoog en flitser niet gebruiken.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za mei 23 2009 7:24 pm

Het ligt er een beetje aan hoed donker het is maar met de D700 kun je ver komen zonder flits.

Misschien een mooi moment om er nog een 50mm AF-s bij te kopen
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

j.a foto

Bericht door j.a foto » za mei 23 2009 7:51 pm

bedankt voor jully reactie s
ik heb een 50 mm 1.8 af-d ook heb ik een nikon 14-24 2.8 en een nikon 70-200 2.8 en een d300.
tot welke iso waarde denken jully wat mogelijk is met de d700
heb iso 1600 geprobeerd dat ziet er best nog goed uit.
en tot welke sluitertyden denken jully wat mogelijk is om uit de hand te schieten.
maar als het toch te donker is en de sluitertyden te lang worden hoe kan ik dan het best flitsen.

flitslicht

Bericht door flitslicht » za mei 23 2009 9:02 pm

Als je de flitser direct naar voren richt worden het al snel hele harde schaduwen en dat is meestal niet zo mooi. Als je de flitser omhoog richt moet je daar een groot wit vlak hebben zoals een muur of een plafond waar het licht tegenaan kan refelcteren. Alleen hebben ze in zo'n grote kerk geen laag wit plafond, dus dat wordt waarschijnlijk moeilijk.

Het mooeiste is omgevingslicht gebruiken en dan inflitsen. Zet de camera op A, het diafragma op f/4 of f/5.6 met ISO hoog genoeg, SB800 op TTL en zorg dat hij niet op TTL-BL (backlight) staat want dan gaat-ie juist wat harder flitsen. Het mooiste is met weinig licht uit je flitser de voorkant van de mensen een beetje oplichten. Zet hiervoor de flitscompensatie op bijvoorbeeld -1 stop. Je moet natuurlijk een beetje proberen want iedere situatie is anders.

Het is wel zo dat de kleur van het licht uit je flitser waarschijnlijk blauwer is dan dat in de kerk.

Flip

evertfoto

Bericht door evertfoto » za mei 23 2009 9:15 pm

Met je D700 en een hoge Iso-instelling moet het kunnen lukken zonder de flitser erbij te gebruiken.
Vraag eerst wel even tevoren aan de "baas" aldaar of je wel mag flitsen. Sommigen hebben het n.l. liever niet.
Besef ook dat het flitslicht niet zo ver reikt als je misschien denkt.

j.a foto

Bericht door j.a foto » zo mei 24 2009 8:50 pm

ik heb de instellingen van flitslicht gebruikt en werkt super mooi uitgelichtte foto s hier in de huiskamer ga het binnenkort in een kerk hier in de buurt uitproberen.
wel heb ik nog een vraag als ik deze instellingen gebruik dan zijn de sluitertyden zo tussen de 20 ste en 40 ste maar dan heb ik wat bewegings onscherpte van mensen die bewegen en de beweging van de cam ook al heb ik een vij vaste hand hoe kan ik dit nog oplossen.

j.a foto

Bericht door j.a foto » za jun 06 2009 9:45 am

weet iemand hoe ik het boven genoemde op kan lossen.

flitslicht

Bericht door flitslicht » za jun 06 2009 9:47 am

j.a foto schreef:weet iemand hoe ik het boven genoemde op kan lossen.
Door de ISO hoger te zetten, zoals al een paar keer is gesuggereerd. Probeer ook eens de flitscompensatie op -2 stops te zetten.

JayJay

Bericht door JayJay » di jun 09 2009 1:11 am

Ik weet niet hoe lang je nog de tijd hebt om je voor te bereiden en hoe goed je Engels is. Wat ik je kan aanraden is het boek van Mike Hagen: The Nikon Creative Lighting System (ISBN: 978-1-933952-41-3 (invoeren zonder streepjes)). Daarin wordt veel uitgelegd over de SB-600, 800 en 900 uiteraard in combinatie met een aantal Nikon camera's. Ik heb er veel aan gehad, vooral aan het bestuderen van de exif gegevens.
Mike Hagen schrijft in zijn boek dat hij juist veel gebruik maakt de BL mode. De BL mode heeft namelijk als doel om het aanwezige licht in de achtergrond in balans te brengen met het onderwerp in de voorgrond (blz. 42). Wil je juist de achtergrond donker houden schakel dan de BL mode uit.

Als ik je goed begrijp heb je gebruik gemaakt van je flitser en gebruikte je een sluitertijd van 1/20 en 1/40 seconde. Dan heb je volgens mij niet in TTL (BL) geflitst. Op mijn D90 staat die in standaard ingesteld op 1/60 seconde. Stond je programmavoorkeur wel op Aperture? Mogelijk staat je flitsinstelling op de camera op rear of slow.

Misschien handig om te weten: shutter speed controls the amount of ambient light, and aperture controls the amount of light from the flash.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jun 09 2009 9:51 am

Mijn advies: je hebt een bulk aan apparatuur waar je een nieuwe auto van kunt kopen. Dan kan er vast wel een boek of cursus van af.

Vragen zoals wanneer ik nog uit de hand kan fotograferen zijn echt basisbeginselen uit de fotografie. En je kan toch zelf ook wel bedenken dat je als je niet wilt flitsen een statief mee moet nemen. Beweging van mensen kan je niet tegengaan met een statief en zul je gewoon moeten flitsen of genoegen nemen met wat ruis (ik denk dat de D700 op ISO 3200 nog steeds cleane foto's aflevert).
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

HerrieNL

Bericht door HerrieNL » di jun 09 2009 10:15 am

M.Oorthuis schreef:Mijn advies: je hebt een bulk aan apparatuur waar je een nieuwe auto van kunt kopen. Dan kan er vast wel een boek of cursus van af.

Vragen zoals wanneer ik nog uit de hand kan fotograferen zijn echt basisbeginselen uit de fotografie. En je kan toch zelf ook wel bedenken dat je als je niet wilt flitsen een statief mee moet nemen. Beweging van mensen kan je niet tegengaan met een statief en zul je gewoon moeten flitsen of genoegen nemen met wat ruis (ik denk dat de D700 op ISO 3200 nog steeds cleane foto's aflevert).
Op dit antwoord zat ik al te wachten!!! een vraag wil niet gelijk betekenen dat iemand er geen verstand van heeft.
En een bulk aan gear wil ook niet zeggen dat de persoon in kwestie gelijk alles van fotografie weet! Zo jammer hier op dit forum....overigens kan je dit soort vragen ook op het andere bekende forum stellen...daar krijg je wel gewoon antwoord zonder dat je afgerekend wordt op je gear of onwetendheid. Want er word geloof ik hier op dit forum van uit gegaan dat hier alleen maar pro's rond lopen en alles weten en zichzelf de beste vinden.

Sorry voor deze reactie maar er zijn personen op dit forum die zichzelf zo geweldig vinden en zichzelf daardoor boven de rest verheffen klaarblijkelijk!!! :x

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jun 09 2009 10:49 am

HerrieNL schreef:bla bla bla...
Ik kan gewoon nog steeds niet begrijpen dat er mensen zijn die ca 7500,- uitgeven aan apparatuur en vervolgens niet weten hoe ze moeten fotograferen. Ook al doe je alleen maar voetbalwedstrijden fotograferen in de volle zon of maak je alleen maar landschapsfoto's, dan heb je toch wel enige kennis van fotografie/ sluitertijden/ diafragma en ISO's etc dus kun je makkelijk zelf bepalen hoe je zoiets aanpakt.

Hij tenslotte zelf in het bezit van een D700 en D300 en gaat hier vragen wat nog acceptabel is aan ISO's, mijn advies is dan alleen maar probeer het zelf dan, je hebt de camera naast je liggen (bij wijze van spreken) en bekijk dit op je pc.

Hoe hij moet flitsen kan ik dan nog begrijpen dat is een vak apart, maar kom op zeg als je een klein beetje verstand van fotografie hebt weet je zelf ook dat ca. 1 tot 1,5x de brandpuntsafstand je moet gebruiken als sluitertijd om nog uit de hand te kunnen fotograferen, maar zelfs dat is subjectief aangezien iedereen niet allemaal dezelfde vaste of losse hand heeft.

Haal eruit wat je wilt halen. :)

HerrieNL

Bericht door HerrieNL » di jun 09 2009 10:54 am

M.Oorthuis schreef:
Meneer ik begrijp niet of wil niet begrijpen hoe iemand denkt. :)
Als we toch allemaal zoveel van fotografie wisten als U, dan had dit forum niet hoeven te bestaan. :wink:

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jun 09 2009 11:10 am

HerrieNL schreef:
M.Oorthuis schreef:
Meneer ik begrijp niet of wil niet begrijpen hoe iemand denkt. :)
Als we toch allemaal zoveel van fotografie wisten als U, dan had dit forum niet hoeven te bestaan. :wink:
Dat zijn gelukkig jou woorden, haal er uit wat jij er uit wilt halen, maar dat zijn niet mijn woorden.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”