GPS-tijd

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
george013

GPS-tijd

Bericht door george013 » za mei 23 2009 10:26 pm

Ik heb onlangs een Gisteq DPL700 GPS-logger aangeschaft. Om de camera te synchroniseren met de UTC-tijd, moet ik eerst een verbinding hebben met het GPS-systeem. De ontvangen informatie bevat o.a. de UTC-tijd, dit is de Greenwich wintertijd, met een paar seconden verschil heb ik gelezen.
Uitlezen van deze tijd hetzij uit bestand of uit de synchronisatiesoftware levert een verschil van 3 uur met lokale tijd hier. Dit kan toch maximaal 2 uur zijn?
Wie kan mij duidelijkheid verschaffen?
George

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: GPS-tijd

Bericht door gijs sandberg » za mei 23 2009 10:31 pm

Beste George,

Neem eens een kop koffie...

Het verschil tussen locale MET en UTC is een of twee uur, afhankelijk van winter- of zomertijd.
Jouw kamera hoeft geen verbinding te maken met een GPS satelliet.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

george013

Bericht door george013 » za mei 23 2009 10:37 pm

Sorry Gijs, maar de koffie moet jij drinken.
Mijn GPS-logger geeft een tijd verschil aan van 3 uur. De camera stel ik in.
George

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » za mei 23 2009 10:51 pm

Waarschijnlijk staat je camera niet goed ingesteld. Zet eerst de camera op de juiste tijdzone met 'Zomertijd' aan. Controleer daarna of de tijd nog goed staat, ik gok erop dat het een uur scheelt. ;-)

gza
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door gza » za mei 23 2009 11:01 pm

GPS tijd is momenteel UTC + 15 seconden (zo uit het hoofd). CEST (Nederlandse zomertijd) is UTC+2, dus als je camera op lokale tijd staat zou het toch echt 2 uur verschil moeten zijn. Dat zie ik hier met mijn GPS logger (QStarz) ook.

CET (Nederlandse wintertijd) is UTC+1.
[ D300/D200/D50 - Lenzen van 12mm tot 300mm - TC1.4/1.7 - SB-600/800 - GT3541XLS - Kirk BH-1]

george013

Bericht door george013 » za mei 23 2009 11:07 pm

Ik synchroniseer mijn camera met de GPS-logger o.b.v wat de Gisteq-klok op mijn scherm geeft. Net geprobeerd, klok geeft nu 13 uur en nog wat aan. De minuten kloppen wel. HET IS NIET DE CAMERA MAAR DE GPS_LOGGER.
Nog even de log bekeken en die staat wel twee uur terug.
George

terpie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door terpie » za mei 23 2009 11:14 pm

Je moet je Gisteq eerst laten verbinden met de GPS sattelieten (tot groen lampje brandt).
Daarna uitzetten.
Dan koppelen aan je computer en in je Gisteq phototrackr software 'Sync camera time' selecteren.
De tijd die je dan te zien krijgt is de LOCALE tijd (dus niet UTC).
Deze tijd moet je ook instellen op je camera zodat de Gisteq en je camera gelijk lopen.

De timezone op je camera moet je instellen op UTC+1 en DST (daylight saving time = zomertijd) moet je aanzetten.
Photo Gallery: gallery.terpie.nl
Nikon D300 | Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR | Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR | Tamron SP AF 90mm/2,8 DI Macro | NB-600 | SB-900

george013

Bericht door george013 » za mei 23 2009 11:37 pm

Terpie,
Dit doe ik ook. Maar als ik 'sync camera time' zie, net gedaan na opnieuw ophalen verse gegevens, dan is pc-tijd 11.30 in 12 uurs notatie en 'sync camera time' 14.30. Bekijk ik mijn logbestand, dan is het tijdverschil wel 'goed', 2 uur.
George

george013

Bericht door george013 » zo mei 24 2009 12:04 am

Terpie,
Nog even verder zitten denken. De tijd die je krijgt te zien is volgens jou de locale tijd. Maar niet de lokale tijd van hier. In het logbestand staat wel de UTC-tijd. Ga je de GPS-gegevens koppelen aan je JPG-foto's, dan is dit in de eigen software geen probleem, tot nog toe. Maar wil ik de GPS-gegevens koppelen aan mijn NEF-betsanden, dan gaat dat niet. Moet je de pro-versie kopen.
Wil ik gebruik maken van bijv. Geosetter om toch mijn NEF-betsanden te bewerken, gaat dat fout. In het logbestand staat de UTC-tijd, terwijl mijn camera en dus mijn fotos 13 uur fout zit.
Kun je zeggen of ik dit fout zie? Of zie ik een instelling over het hoofd.
George

gza
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door gza » zo mei 24 2009 10:47 am

Ah, zo om.

In GeoSetter kun je bij 'Synchroniseer met GPS gegevens' aangeven 'Gebruik Tijdzone'. Zet 'verkrijgen van de tijdzone via een webservice' en 'verreken tijdzone(s) in EXIF' uit.

Onder 'Toegevoegde tijd aanpassing' kun je nu je verschil tussen de log en de foto tijd invoeren, 3 uur dus. Dan zou de juiste positie aan de juiste foto gehangen moeten worden.

Ik hoop dat dit werkt,
Guido
[ D300/D200/D50 - Lenzen van 12mm tot 300mm - TC1.4/1.7 - SB-600/800 - GT3541XLS - Kirk BH-1]

george013

Bericht door george013 » zo mei 24 2009 11:39 am

Mijn problemen met Gisteq zijn nu ook verklaard. Het programma haalt de tijdzone op vanaf de pc, zonder iets te vermelden. En laat ik dat nu nooit ingesteld hebben.
En Geosetter werkt nu ook prima. Bedankt.
Wil je niets te maken hebben met tijdzones, dan moet je alles op GMT Casablanca zetten. Is GMT zonder zomer/wintertijd.
George

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”