Ingestelde programma's
Ingestelde programma's
Hallo
Volgende vraag houd me al een hele tijd bezig.
Ik fotografeer met een D80 en uiterst tevreden.
Nu mijn vraag: worden de vooringestelde programma's (op de keuze knop)ook daadwerkelijk gebruikt door de leden hier?
Groeten
toyotacorolla
Etienne
Volgende vraag houd me al een hele tijd bezig.
Ik fotografeer met een D80 en uiterst tevreden.
Nu mijn vraag: worden de vooringestelde programma's (op de keuze knop)ook daadwerkelijk gebruikt door de leden hier?
Groeten
toyotacorolla
Etienne
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Ingestelde programma's
T,
Neen, natuurlijk gebruiken de echte puristen hun eigen inzicht (grapje)
Groeten, Gijs
Neen, natuurlijk gebruiken de echte puristen hun eigen inzicht (grapje)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- TriGGeR
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik gebruik nooit de progr. standen.
Meestal A of S.
Maar ben nog steeds aan't ontdekken wat de beste instellingen zijn voor mij.
Kzit nog steeds met bijv. de kleurmodi, sharpness te klooien enzo..
W.
Meestal A of S.
Maar ben nog steeds aan't ontdekken wat de beste instellingen zijn voor mij.
Kzit nog steeds met bijv. de kleurmodi, sharpness te klooien enzo..
W.
Nikon D610 / Nikon SB 700 / Sigma 105 mm. macro f2.8 DG / Nikkor 35 mm. f1.8 / Nikorr 24-70 2.8 /
Nikkor 50 mm. f1.8 G / Nikkor 70-300 mm / filters e.d.
http://wijnand.smugmug.com/
Nikkor 50 mm. f1.8 G / Nikkor 70-300 mm / filters e.d.
http://wijnand.smugmug.com/
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik schiet alles op de M stand (weet niet eens hoe die pretstanden werken
)
Groetjes George

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Bijna altijd kies ik voor diafragma voorkeuze, heel soms geef ik de voorkeur sluitertijd.
Dick
Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,
Ik gebruik die progamma's nooit maar gebruik A of S. Meestal A en gebruik zelf ook de D80
Ton
Ton
Alleen de Aperture, Shutter en Manual stand. De rest gebruik ik nooit.
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Eigenlijk alleen de A en wanneer nodig de M.. 

http://500px.com/EelcoVandeKamp
Ik gebruik wel eens de nachtstand... vind het soms heel erg makkelijk, maar voor de rest veel op P, S en M
Sinds ik hier en in het boekje heb bijgelezen gebruik ik de auto stan ook niet meer.
Vaak de m stand en soms wil ik de sluitertijd leading maken.
Vaak de m stand en soms wil ik de sluitertijd leading maken.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Als 't "effe snel" moet of wanneer ik geen zin heb om uitgebreid in te stellen, dan gebruik ik de "P"-stand maar meestal is het de "M". In het donker of bij specifieke scherptedieptewensen de "A" en bij snelle/snel bewegende onderwerpen de "S". "Auto" moet je zoveel mogelijk vermijden. Gebruik dan liever de "P".
De overige "pret"standen heb ik nog niet geprobeerd maar soms zijn ze wel degelijk handig, zoals nachtfoto of portret. Enig experimenteren zal uitwijzen of je dit nuttig vindt of niet.
Ik fotografeer uitsluitend in RAW dus gelukkig geen zorgen over de ingebouwde beeldbewerkingsinstellingen van mijn D90. Voor de zekerheid heb ik wel alles op 'neutraal" of "uit" gezet, ondanks dat nagenoeg al deze instellingen niets doen in RAW. Maar mócht ik een keer een JPEGje schieten, dan heb ik zo de minste kans op verkeerde (lees: slecht/niet te corrigeren) instellingen, mocht dat vergeten te checken.
De overige "pret"standen heb ik nog niet geprobeerd maar soms zijn ze wel degelijk handig, zoals nachtfoto of portret. Enig experimenteren zal uitwijzen of je dit nuttig vindt of niet.
Ik fotografeer uitsluitend in RAW dus gelukkig geen zorgen over de ingebouwde beeldbewerkingsinstellingen van mijn D90. Voor de zekerheid heb ik wel alles op 'neutraal" of "uit" gezet, ondanks dat nagenoeg al deze instellingen niets doen in RAW. Maar mócht ik een keer een JPEGje schieten, dan heb ik zo de minste kans op verkeerde (lees: slecht/niet te corrigeren) instellingen, mocht dat vergeten te checken.
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Ik schiet 98% in A
Die pretstanden zijn vooral handig als je de camera eens aan een onervaren persoon (mijn vrouwtje
)geeft. Die heeft totaal geen interesse in fotografie en dus moet ik geen moeite doen om uit te leggen wat aperture en dergelijke zijn.
Ik zeg haar dan altijd: kies het soort foto dat je wil maken, de Nikon is slim genoeg om er dan (bijna) het beste van te maken.
Die pretstanden zijn vooral handig als je de camera eens aan een onervaren persoon (mijn vrouwtje

Ik zeg haar dan altijd: kies het soort foto dat je wil maken, de Nikon is slim genoeg om er dan (bijna) het beste van te maken.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Wat zijn de pretstanden? Ik heb het idee dat sommige 'puristen' alles wat niet M is al pretstand vinden, terwijl sommige anderen vinden dat P, S en A ook geen pretstanden zijn en dus echt alleen de volautomatische standen bedoelen met 'pretstand'. Ik vind 'P' nog een twijfelgeval, maar die gebruik ik wel. Verder veel in A.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb zelf eigenlijk een hekel aan het hier gebezigde begrip "pretstand" maar heb het hier in dit topic ook genoemd voor een onderscheid.joepert schreef:Wat zijn de pretstanden? Ik heb het idee dat sommige 'puristen' alles wat niet M is al pretstand vinden, terwijl sommige anderen vinden dat P, S en A ook geen pretstanden zijn en dus echt alleen de volautomatische standen bedoelen met 'pretstand'. Ik vind 'P' nog een twijfelgeval, maar die gebruik ik wel. Verder veel in A.
Want eigenlijk slaat "prestand" helemaal nergens op. In ieder geval wordt daar door de meesten alles onder geschaard dat volledig automatisch werkt en waarbij je zelf dus niks meer kan bepalen, dus op de D90 alle standen van het programmawiel, behalve P, A, S en M.