Vraag
- ahhveurink
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Vraag
Is in combinatie met mijn D300 en de 70-200, een Manfrotto 055V met daarop een Velbon PH-157Q een goede keuze?? Prijs (statief en kop)samen €218.
Anja
Anja
- ahhveurink
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Vraag
rocksoff schreef:Ik vermoed dat dat kwa gewicht (van camera en objectief) krap aan zal zijn.
Oke, en bedoel je dan 'de kop' omdat het statief 7 kg aan moet kunnen??
- ahhveurink
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb in de winkel de volgende gegevens overgenomen van het statief(stond op de bijgesloten folder):rocksoff schreef:Nee, ik las net dat het statief 4 kg aan kon.ahhveurink schreef:rocksoff schreef:Ik vermoed dat dat kwa gewicht (van camera en objectief) krap aan zal zijn.
Oke, en bedoel je dan 'de kop' omdat het statief 7 kg aan moet kunnen??
172 cm, 2,3 kg, 7 kg. De vraag is nu wat dit betekent?
- ahhveurink
- Forumlid
- Contacteer:
rocksoff schreef:Het statief weegt 2,3 kg en kan 7 kg dragen. Als het 7 kg is, dan lijkt me het geen probleem met een D300 en 70-200.
Oké, ik vind het allemaal wel moeilijk hoor. Heb m'n camera met 70-200 op het statief met kop gezet en dat voelde wel goed. Mooi stevig statief. Maar ja, zoveel keuze en dan slaat de twijfel toe!
Anja
- ahhveurink
- Forumlid
- Contacteer:
Oké rocksoff fijn dat je met me meedenkt! Ik denk dat het met het statief dan wel goed zit. Met de Velbon kan ik me niet helemaal een buil vallen want die kost 4 tientjes! En zoals gezegd je ziet door de bomen het bos niet meer met zoveel keuze. Ik wil de combi gebruiken voor sport fotografie, natuur en macro, dus best wel breed. Het zegt me verder ook niet zo veel dus denk dat ik een 'gokje' ga wagen.rocksoff schreef:Een vuistregel voor de stabiliteit is voor het statief een startgewicht van 3 kg en dan per 100mm 1 kg bij optellen. Als je daarvan uitgaat, dan zit je met een draagvermogen van 7 kg dus goed.
Anja
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Bijna goed dus:rocksoff schreef:Een vuistregel voor de stabiliteit is voor het statief een startgewicht van 3 kg en dan per 100mm 1 kg bij optellen. Als je daarvan uitgaat, dan zit je met een draagvermogen van 7 kg dus goed.
3 kilo voor het statief, of 2 kilo als het een carbon versie is
200 mm op een DX camera = 300 mm = 3 kilo
het statief en kop moet dus minstens 5(carbon) of 6 kilo wegen.
Het draagvermogen dat de fabrikant op geeft is het draagvermogen. En niet meer, dan dat, als je dat overschrijdt dan dondert de boel in elkaar. Het zegt dus niks over trillingsvrij werken.
Lees m'n aanschaf van een statief publicatie: http://home.kpn.nl/braak117/Statieven.pdf
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Ik vrees dat die kop van Velbon statiefkop wel een de zwakste schakel zou kunnen zijn.ahhveurink schreef:Is in combinatie met mijn D300 en de 70-200, een Manfrotto 055V met daarop een Velbon PH-157Q een goede keuze?? Prijs (statief en kop)samen €218.
Anja
Velbon geeft niet op in de specificaties wat de belastbaarheid van de PH-157Q is, maar hij wordt meestal ingezet op statieven uit de Sherpa reeks met een belastbaarheid tot 4 kg.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- ahhveurink
- Forumlid
- Contacteer:
Oké thanx ArendV, heb je misschien een tip wat met dit statief een goede combi is?ArendV schreef:Ik vrees dat die kop van Velbon statiefkop wel een de zwakste schakel zou kunnen zijn.ahhveurink schreef:Is in combinatie met mijn D300 en de 70-200, een Manfrotto 055V met daarop een Velbon PH-157Q een goede keuze?? Prijs (statief en kop)samen €218.
Anja
Velbon geeft niet op in de specificaties wat de belastbaarheid van de PH-157Q is, maar hij wordt meestal ingezet op statieven uit de Sherpa reeks met een belastbaarheid tot 4 kg.
Hans B. bedankt!
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Hans,
Eerst nog even over de Manfrotto 055v.
Volgens Manfrotto heeft hij maar een draagvermogen van 2,5 kg, tenminste in combinatie met de kop 700C2 en volgens kamera-express 4kg. In ieder geval zal het minder zijn dan de 7 kg die jij in gedachten had. Ik zou dus naar een zwaarder statief uitkijken, b.v. de Manfrotto 055 XDB of XPROB.
Voor statiefkoppen moet je je eerst afvragen of je een balhoofd wil of een kop met één of meerder zwenkarmen - dit moet je in de winkel uitproberen.
Vaak werkt een balhoofd prettiger hier vind je een eerdere discussie over twee geschikte Manfrotto balhoofden.
Ik werk zelf naar tevredenheid met een Giottos balhoofd, maar dat is in Nederland lastig te krijgen.
Volgens Manfrotto heeft hij maar een draagvermogen van 2,5 kg, tenminste in combinatie met de kop 700C2 en volgens kamera-express 4kg. In ieder geval zal het minder zijn dan de 7 kg die jij in gedachten had. Ik zou dus naar een zwaarder statief uitkijken, b.v. de Manfrotto 055 XDB of XPROB.
Voor statiefkoppen moet je je eerst afvragen of je een balhoofd wil of een kop met één of meerder zwenkarmen - dit moet je in de winkel uitproberen.
Vaak werkt een balhoofd prettiger hier vind je een eerdere discussie over twee geschikte Manfrotto balhoofden.
Ik werk zelf naar tevredenheid met een Giottos balhoofd, maar dat is in Nederland lastig te krijgen.
Groeten - Arend / flickr
- ahhveurink
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi ArendVArendV schreef:Hans,
Het gaat om dit statief http://www.foto-express.nl/samenvatting ... odukt=2385 waaruit blijkt dat het draagvermogen 7 kg is, maar inderdaad heb ik ook al 4 kg voorbij zien komen. De gegevens die ik had overgenomen komen van de gebruiksaanwijzing. Wil me hierin in ieder geval niet vergissen!
Groet, Anja
hoi,
de velbon kop is te ligt voor de d300 met 70-200, heb hem zelf gehad op een velbon statief. de kop heeft meer nadelen:
- kan maar naar 1 kant klappen(waterpas zetten).
- de verstel arm van de kop zit soms in de weg bij het omhoog richten van de lens.
ik zelf zou ook een kop van manfrotto nemen
de velbon kop is te ligt voor de d300 met 70-200, heb hem zelf gehad op een velbon statief. de kop heeft meer nadelen:
- kan maar naar 1 kant klappen(waterpas zetten).
- de verstel arm van de kop zit soms in de weg bij het omhoog richten van de lens.
ik zelf zou ook een kop van manfrotto nemen
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8