Ik maak gebruik van een Nodal Ninja 5 panoramakop en een 10,5 nikkor Fisheye (zonder zonnekap) op een D700. Het nodal point heb ik ingesteld op 4 mm achter de gouden ring. (NB: dus tussen de gouden ring en de body) Het is steeds een serie van 6 foto’s rondom en 1 x zenith en 1 x Nadir. Overigens heb ik deze laatste nog niet verwerkt in de foto’s om het statief te verbergen.
Gesticht is met Ptgui en Autopano. Beide geven dezelfde resultaten welke niet veel verschillen van elkaar.
Volgens mij kan het een aantal oorzaken hebben:
(1) Het door mij gebruikte Nodal Point is niet goed
(2) Het Nodal point verschuift door wijziging in scherpstelling in de serie foto’s omdat de afstand tot onderwerp “op dat moment in beeld” wijzigt. (kan dit?)
(3) Anders (maar ik weet niet hoe?)
Bijwerken in photoshop is een optie maar in mijn ogen zou de basisfoto beter moeten kunnen.
Zou ik 1 keer scherp moeten stellen en vervolgens de hele serie afwerken met dezelfde scherpstelling?
Graag advies…
Zie bij de onderstaande foto de stichfouten aan het hout aan het plafond boven het balkon en de houten leuning van het balkon. (door op de foto te klikken zie je ‘m groter en in 3D)

Zie op onderstande foto met name de stich fouten op de vloer van de trap. (met name de voegen in het marmer)

Hulp / Advies wordt zeer gewaardeerd.