welke lens nu??
welke lens nu??
Hoi allemaal,
ik wil graag een d50 kopen maar nu weet niet welke lenzen ik daar het beste bij kan kopen. Er is de mogelijkheid om de kit lenzen te kopen, nl 18-55 en 55-200. Hoor ik ook erg goeie dingen van.
Maar nu adviseerde iemand anders mij om er een 70-300 macro f/3.5-6.3 en op te zetten.
Ik zelf dacht gewoon aan 1 lens nl. de sigma 28-300 macro f/3.5-6.3. Dit heeft weer voordelen omdat je dan je lenzen niet zo vaak hoeft om te wisselen. Maar blijft het resultaat dan wel optimaal.
Mijn doel is om hondenfoto's te gaan maken die aan het rennen en spelen zijn. Maar daarnaast moet hij ook andere objecten mooi fotograferen. Ik ben net begonnen met een cursus dus de lenzen zullen aan diversen eisen moeten voldoen zodat ik straks niet weer een lens moet bij kopen.
Wat adviseren jullie mij... ook een beetje gelet op de prijs.
ik wil graag een d50 kopen maar nu weet niet welke lenzen ik daar het beste bij kan kopen. Er is de mogelijkheid om de kit lenzen te kopen, nl 18-55 en 55-200. Hoor ik ook erg goeie dingen van.
Maar nu adviseerde iemand anders mij om er een 70-300 macro f/3.5-6.3 en op te zetten.
Ik zelf dacht gewoon aan 1 lens nl. de sigma 28-300 macro f/3.5-6.3. Dit heeft weer voordelen omdat je dan je lenzen niet zo vaak hoeft om te wisselen. Maar blijft het resultaat dan wel optimaal.
Mijn doel is om hondenfoto's te gaan maken die aan het rennen en spelen zijn. Maar daarnaast moet hij ook andere objecten mooi fotograferen. Ik ben net begonnen met een cursus dus de lenzen zullen aan diversen eisen moeten voldoen zodat ik straks niet weer een lens moet bij kopen.
Wat adviseren jullie mij... ook een beetje gelet op de prijs.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik zou het volgende 7-stappenplan in werking zetten
1) een D50 kopen + 18-55 (kost weinig meer dan een losse D50)
2) die fotografiecursus volgen
3) een goed boek over fotografie kopen waarin de basisbegrippen en technieken worden toegelicht
4) de mogelijkheden/onmogelijkheden van je camera 100% beheersen
5) héél veel foto's gaan maken
6) leren van de fouten die je ongetwijfeld gaat maken
7) en dan pas gaan nadenken over andere lenzen.
Succes en veel plezier met je D50 alvast!
P.S.
Mijn advies is niet bedoeld om je te ontmoedigen maar je hebt in het begin véél meer aan een goede basis zoals kennis van compositie en belichting dan extra geld uitgeven aan een lens.
Dus kun je m.i. het beste beginnen met een kitlens die je voor weinig geld bij je D50 kunt kopen.

1) een D50 kopen + 18-55 (kost weinig meer dan een losse D50)
2) die fotografiecursus volgen
3) een goed boek over fotografie kopen waarin de basisbegrippen en technieken worden toegelicht
4) de mogelijkheden/onmogelijkheden van je camera 100% beheersen
5) héél veel foto's gaan maken
6) leren van de fouten die je ongetwijfeld gaat maken
7) en dan pas gaan nadenken over andere lenzen.
Succes en veel plezier met je D50 alvast!
P.S.
Mijn advies is niet bedoeld om je te ontmoedigen maar je hebt in het begin véél meer aan een goede basis zoals kennis van compositie en belichting dan extra geld uitgeven aan een lens.
Dus kun je m.i. het beste beginnen met een kitlens die je voor weinig geld bij je D50 kunt kopen.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als je slechts 1 objectief wilt, de 18-70 is een goede kit lens. Alleen wordt die niet bij een D50 geleverd. Ik vraag me overigens ook af of een D50 zo nog maar leverbaar is. Lees andere berichten in dit forum maar eens.
Om George te citeren, ga voor de D70s in de opruiming, goedkoper dan de D50 en iets beter. En bij de D70s heb je ook de kans op de 18-70 kit. die dan ook goedkoper is.
Wil je honden fotograferen: de gewone 50 mm f1,8, in de forum de meest beschreven lens.
Of anders een lichtgevoelig goed zoom objectief, nieuw vanaf 900 euro, andere prijsklasse dus.
Om George te citeren, ga voor de D70s in de opruiming, goedkoper dan de D50 en iets beter. En bij de D70s heb je ook de kans op de 18-70 kit. die dan ook goedkoper is.
Wil je honden fotograferen: de gewone 50 mm f1,8, in de forum de meest beschreven lens.
Of anders een lichtgevoelig goed zoom objectief, nieuw vanaf 900 euro, andere prijsklasse dus.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op do mar 15 2007 7:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
hoi allemaal ,ik heb ook de diverse riviews gelezen over de d70 maar daar komt toch vaak naar voren dat niet iedereen er even enthousiast over is met name als je hem op auto zet. En over de d50 waren de meesten toch heel erg over te spreken handmatig als auto. Vandaar dus dat mijn voorkeur uitging naar de d50. Maar gewoon 1 lens de sigma 28-300 macro f3.5-6.3 in dus geen optie voor mij? Lijkt mij namelijk heel handig. gewoon 1 lens en klaar.
Niet denigrerend bedoels, maar als je een camera koopt om alleen maar op auto te gebruiken ben ik bang dat je wel eens bedrogen uit zou kunnen komen met een spiegelreflex. Bij een spiegelreflex zul je toch vaak nog wat aan instellingen moeten aanpassen en aan nabewerking moeten doen wil je de kwaliteit er uit krijgen die je verwacht te halen. Dat is tenminste waar veel mensen tegenaanlopen die een spiegelreflex kopen alleen omdat ze het idee hebben dat daar mooiere plaatjes uit gaan komen dan een compact.
Mocht je toch een spiegelreflex willen kopen met één enkele lens, zorg dan dat je een lens koopt die iig bij 18mm begint, anders ga je gewoon te veel groothoek missen.
Mocht je toch een spiegelreflex willen kopen met één enkele lens, zorg dan dat je een lens koopt die iig bij 18mm begint, anders ga je gewoon te veel groothoek missen.
Wat Rogier ook zegt:
In iig vanaf 18mm. De rest moet je aanpassen aan jouw belevings wereld en wat je daarin wilt vast leggen.
De camera schijnt vast te staan, kun je je nu op de lens gaan concentreren.
Je kunt ook met een goede tweede hands beginnen en als je die bij een winkel koopt, deze daar later ook weer inruilen, als je dan zeker weet wat je wilt. Zonder al te veel verlies.
Succes
In iig vanaf 18mm. De rest moet je aanpassen aan jouw belevings wereld en wat je daarin wilt vast leggen.
De camera schijnt vast te staan, kun je je nu op de lens gaan concentreren.
Je kunt ook met een goede tweede hands beginnen en als je die bij een winkel koopt, deze daar later ook weer inruilen, als je dan zeker weet wat je wilt. Zonder al te veel verlies.
Succes
bedankt dat jullie allemaal zo mee willen denken. En rogier ik vat het niet persoonlijk op hoor. Beter dat je mensen erop attendeert dan dat ze straks inderdaad met een camera zitten waar ze niks aan vinden. Maar ik ben bezig met nu nog een korte cursus maar straks in september begin ik met een jaarcursus dus ik ga inderdaad nog leren wat ik allemaal kan. Maar ik wil ook niet dat ik nu een camera koop waar ik de komende jaren niks van zal begrijpen omdat hij te technisch is. Dus ik wil ook nog op auto foto's kunnen maken. Maar waarom adviseren jullie de D70 boven de D50? en de d70 is nu nog moeilijker te krijgen dan de d50 omdat ze er beiden uitgaan.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Voor portretfoto's kan Hans van harte steunen met de 50mm/1.8 (of 1.4). Voor de actiefoto's gebruik ik zelf de 70-300 VR. Daarmee kun je ook (op afstand) rennende honden heel mooi fotograferen. Dit objectief kost momenteel nieuw (nog nauwelijk 2e hands verkrijgbaar) ongeveer €550.Hans Braakhuis schreef:Wil je honden fotograferen: de gewone 50 mm f1,8, in de forum de meest beschreven lens.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
De D70s heeft veel meer instelmogelijkheden dan de D50 (en kan ook nauwkeuriger ingesteld worden, bovendien hoef je niet de menu's door als je de isowaarde of de witbalans wilt aanpassen). Ook in combinatie met flitsers kun je meer. En als de D70s nog te krijgen is, is deze goedkoper dan de D50.brikysa schreef: Maar waarom adviseren jullie de D70 boven de D50? en de d70 is nu nog moeilijker te krijgen dan de d50 omdat ze er beiden uitgaan.
Ik zelf ben erg blij dat ik de D70s heb ipv de D50.
Inderdaad heeft een D70s iets meer instelmogelijkheden. Maar.............bij de D50 echter hoef je iig niet door allerlei menus om ISO en Witbalans in te stellen. Knopje naast je display en een scrollwiel, net als de D70(s).o2 schreef:De D70s heeft veel meer instelmogelijkheden dan de D50 (en kan ook nauwkeuriger ingesteld worden, bovendien hoef je niet de menu's door als je de isowaarde of de witbalans wilt aanpassen). Ook in combinatie met flitsers kun je meer. En als de D70s nog te krijgen is, is deze goedkoper dan de D50.
Ik zelf ben erg blij dat ik de D70s heb ipv de D50.
Overigens is ook prima een D50 te kopen en daar een nieuwe danwel 2e hands 18-70 ipv de 18-55. Gebruik ik ook, prima set om te beginnen en nog jaren door te gaan.
Gr.U.S Mark
Camera doet er eigenlijk helemaal niet toe.
Alles valt en staat met jezelf.
Zelfs met de duurste camera kun je bagger foto's maken.
Goed glas is wel belangrijk maar fotografeer maar eens een tijdje met het goedkope spul na een jaar weet je precies wat voor lens je wel wilt.
veel doen dus het moet een uitdaging blijfen en meteen alles duur aanschaffen lijkt mij niet echt een goed begin.
groetjes
Alles valt en staat met jezelf.
Zelfs met de duurste camera kun je bagger foto's maken.
Goed glas is wel belangrijk maar fotografeer maar eens een tijdje met het goedkope spul na een jaar weet je precies wat voor lens je wel wilt.
veel doen dus het moet een uitdaging blijfen en meteen alles duur aanschaffen lijkt mij niet echt een goed begin.
groetjes
Nou ik heb eindelijk mijn camera gekocht.
Mijn voorkeur ging inderdaad uit naar de D70s maar daar was niet meer aan te komen, ja erg veel geld voor een duits-model. Dus het is toch een D50 geworden met Sigma AF 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro voor Nikon en de Sigma AF 18-50mm f/3.5-5.6 DC voor Nikon en een Sandisk SD Extreme III 1Gb 133X
Maar nu werd er door Mark aangeraden om geen 18-55 maar 18-70 te nemen. wat kan je meer met 18-70? ik kan de lenzen nog veranderen, maar is dat ook de moeite waard.
groeten brikysa
Mijn voorkeur ging inderdaad uit naar de D70s maar daar was niet meer aan te komen, ja erg veel geld voor een duits-model. Dus het is toch een D50 geworden met Sigma AF 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro voor Nikon en de Sigma AF 18-50mm f/3.5-5.6 DC voor Nikon en een Sandisk SD Extreme III 1Gb 133X
Maar nu werd er door Mark aangeraden om geen 18-55 maar 18-70 te nemen. wat kan je meer met 18-70? ik kan de lenzen nog veranderen, maar is dat ook de moeite waard.
groeten brikysa