Fotograferen met fel licht.
Fotograferen met fel licht.
Ik maak zo af en toe foto's zaterdag 's ochtends van een sportende menigte.
De laatste tijd wordt het steeds mooier weer en heb ik steeds meer het idee dat de foto's sterk belicht (bij een persoon, bijv. gezicht) aan de kant van de zon en aan de andere kant echt donker zijn.
En heb eigelijk het idee dat ik iets verkeerd doe.
Foto 1
Foto 2
Hopelijk kunnen jullie mij een aantal tips geven, hopelijk ook over het gebruik van zelf de witbalans verbeteren.
De laatste tijd wordt het steeds mooier weer en heb ik steeds meer het idee dat de foto's sterk belicht (bij een persoon, bijv. gezicht) aan de kant van de zon en aan de andere kant echt donker zijn.
En heb eigelijk het idee dat ik iets verkeerd doe.
Foto 1
Foto 2
Hopelijk kunnen jullie mij een aantal tips geven, hopelijk ook over het gebruik van zelf de witbalans verbeteren.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Fotograferen met fel licht.
Je camera probeert er het beste van te maken. Er zitten zowel hele donkere als hele lichte stukken in je foto. Je camera kiest dan ongeveer het midden. Waarschijnlijk had je hier beter wat kunnen onderbelichten om je lucht heel te houden. Maar dan lopen de donkere delen weer meer dicht. Fotograferen is vaak keuzes maken...
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Op je camera zit een knopje met vijf vakjes in de vorm van een rechthoek (klinkt lekker cryptisch), druk dit knopje eens in en verander van een stipje naar een stipje met vier hoekjes eromheen.
Waarschijnlijk is het probleem dan opgelost.
Groeten, Willem
Waarschijnlijk is het probleem dan opgelost.
Groeten, Willem
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
P,
Uit jouw onderschrift leid ik af dat je een stevige flitser hebt.
De links heb ik niet bekeken, directe IP adressen vertrouw ik niet.
Probeer eens met een invulflits de schaduwen bij te lichten.
Groeten, Gijs
Uit jouw onderschrift leid ik af dat je een stevige flitser hebt.
De links heb ik niet bekeken, directe IP adressen vertrouw ik niet.
Probeer eens met een invulflits de schaduwen bij te lichten.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Kijk eens goed naar je instellingen. Heb je op volautomatisch gefotografeerd of in P, S, A of M.
Als je in volautomatisch fotografeert (groene cameraatje op het draaiwiel) doet de camera misschien dingen die je helemaal niet wil.
Heb je gekozen voor een bepaalde stand van Beeld Optimaliseren (p. 101 handleiding)? Als je bijvoorbeeld kiest voor "levendig" krijg je een contrastrijkere foto, maar dat moet je hier juist niet hebben. Dus zet de camera op P en kies voor "Neutraal" in het menu beeld optimaliseren (in "Opnamemenu"), zie p. 101 van de handleiding.
Kijk wat er dan gebeurt.
Verder kun je in deze situatie de D-lighting aanzetten (p. 69 handleiding). Een behoorlijk effectieve optie, vind ik zelf.
Volgende keer graag foto's met exif-data plaatsen, dan kunnen we veel beter zien wat je evt. niet goed doet.
Edit:
Melliw bedoelt dat je moet kiezen voor matrixmeting (p. 62 handleiding). Op jouw D60 moet je dat in het menu doen, er zit geen knopje voor aan de camera.
Als je in volautomatisch fotografeert (groene cameraatje op het draaiwiel) doet de camera misschien dingen die je helemaal niet wil.
Heb je gekozen voor een bepaalde stand van Beeld Optimaliseren (p. 101 handleiding)? Als je bijvoorbeeld kiest voor "levendig" krijg je een contrastrijkere foto, maar dat moet je hier juist niet hebben. Dus zet de camera op P en kies voor "Neutraal" in het menu beeld optimaliseren (in "Opnamemenu"), zie p. 101 van de handleiding.
Kijk wat er dan gebeurt.
Verder kun je in deze situatie de D-lighting aanzetten (p. 69 handleiding). Een behoorlijk effectieve optie, vind ik zelf.
Volgende keer graag foto's met exif-data plaatsen, dan kunnen we veel beter zien wat je evt. niet goed doet.
Edit:
Melliw bedoelt dat je moet kiezen voor matrixmeting (p. 62 handleiding). Op jouw D60 moet je dat in het menu doen, er zit geen knopje voor aan de camera.
Ik maak nagenoeg alle opnames in de A stand.
Het tegen belichten met de Flitser heb ik al eens geprobeert maar dat wil nog niet echt lukken mocht iemand daar tips voor hebben dan hoor ik dat graag.
(Ik heb gelezen dat de Flitser dan in TTL-BL moet staan volgens mij)
Ps de foto's staan op mijn eigen server, indien je ze liever ergens anders ge-upload ziet dan kan dat natuurlijk altijd. de gewoone link naar mijn site is: http://www.platenkamp.tk
Ik zal het over of onder belichten ook eens uitproberen aankomende week.
Al bedankt voor de tips en als er meer zijn hoor ik die graag natuurlijk. mvg.
Het tegen belichten met de Flitser heb ik al eens geprobeert maar dat wil nog niet echt lukken mocht iemand daar tips voor hebben dan hoor ik dat graag.
(Ik heb gelezen dat de Flitser dan in TTL-BL moet staan volgens mij)
Ps de foto's staan op mijn eigen server, indien je ze liever ergens anders ge-upload ziet dan kan dat natuurlijk altijd. de gewoone link naar mijn site is: http://www.platenkamp.tk
Ik zal het over of onder belichten ook eens uitproberen aankomende week.
Al bedankt voor de tips en als er meer zijn hoor ik die graag natuurlijk. mvg.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zou me maar eens gaan verdiepen in de flitser scheelt al de helft. In dit soort gevallen is het lastig en zou ik je camera op centraal meting zetten.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
- Contacteer:
Door de verlichting is je onderwerp contrast te groot om weer te geven.
Je geeft niet aan of je met RAW werkt maar als dat zo is zou je het volgende kunnen proberen.
In de RAW converter corrigeren, 1x met -2 en 1x met +2, deze beelden opslaan en, als je er over beschikt, in een HDR programma via mergen een enkel beeld maken.
Hiermee valt veel te corrigeren echter als het onderwerp contrast veel groter is dan wat je sensor aankan dan help alleen nog maar het aanpassen van de belichting (invulflits, reflectie scherm, etc) om het contrast te verkleinen
RVK
Je geeft niet aan of je met RAW werkt maar als dat zo is zou je het volgende kunnen proberen.
In de RAW converter corrigeren, 1x met -2 en 1x met +2, deze beelden opslaan en, als je er over beschikt, in een HDR programma via mergen een enkel beeld maken.
Hiermee valt veel te corrigeren echter als het onderwerp contrast veel groter is dan wat je sensor aankan dan help alleen nog maar het aanpassen van de belichting (invulflits, reflectie scherm, etc) om het contrast te verkleinen
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Dit vond ik vanmorgen in mijn postvak. Ik vond het een helder artikel, wellicht is het voor anderen ook handig>
http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... enopdedag/
http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... enopdedag/
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Cees
- Forumlid
Dank je, Riemke. Gelijk opgeslagen.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning