HDR

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
edwin1977

HDR

Bericht door edwin1977 » ma mei 25 2009 9:34 pm

Zag op dit forum al enkele mooie resultaten middels HDR, dus ik ben zelf ook maar eens aan de slag gegaan.

1. Moeras in de buurt van Duitse grens..
Afbeelding

2. Vanuit de achtertuin...
Afbeelding

3. Vanuit de voortuin...
Afbeelding

4. Nog een van kat in boom met dochter...
Afbeelding

Daniël

Re: HDR

Bericht door Daniël » di mei 26 2009 3:46 pm

Mooie foto's.
Nummer 3 is voor mij echt de topper van deze serie. Komt heel krachtig over.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mei 26 2009 4:01 pm

Ik ben al niet zo'n liefhebber van HDR en als ik dit zie weet ik weer waarom. Ik vind het helemaal niks. Bij al je foto's ontbreekt het nogal aan compositie, halve bomen, scheve foto's.

1.: De foto is veel te donker met name de voorgrond en de kleuren zijn ook niet erg fijn. De vieze vlekken die door HDR ontstaan in de wolken vind ik geen prettige toevoeging.
2.: Wat was je idee over deze plaat, wat wilde je in beeld brengen? Deze komt bij mij een beetje over alsof je net afdrukte terwijl je statief naar voren viel (of jij) idem als bij 1 zijn de kleuren ook hier niet echt lekker
3.: De lucht is hier wel aardig, maar ook is de foto weer veel te donker en de horizon staat storen scheef ook zijn die bomen helemaal rechts in beeld erg storend.
4.: Tsja herhaling van zetten net als bovenstaande boomtopjes staan er niet eens helemaal op.

Al met al is in mijn ogen deze serie een mislukte.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » di mei 26 2009 4:37 pm

Ik kan me wel vinden in Martijn's (harde maar eerlijke) mening.
De enige die ik redelijk vind is de 1e door de bewolkte lucht en de compo.
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » di mei 26 2009 4:51 pm

Ik kan me ook wel vinden in Martijn's mening.HDR op deze manier is niet zo mooi,maar ja dit is mijn mening. :wink: Foto 4 met het meisje en de kat vindt ik niet zo geslaagt het kind is niet zichtbaar door de HDR jammer.Ik zou de foto's wel eens orgineel willen zien,ik denk dat ze dan beter uit de 'verf' komen.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

benikon

Bericht door benikon » di mei 26 2009 5:25 pm

Afgezien van je goede bedoelingen vind ik dat je met de HDR-toonmapping te ver doorgeschoten bent en misschien had je met "exposureblending"een mooier resultaat gehad. Verder vind ik dat je HDR moet toepassen wanneer het onderwerp hier zich toe leent(hoewel persoonlijke voorkeur natuurlijk ook wel meetelt) Er zijn genoeg voorbeelden op dit forum en de internetsites waar je "goede hdr,s"kunt zien.Verder sluit ik mij aan bij de kritiek van voorgangers, welke hard lijkt over te komen, maar zeer zeker goed bedoeld is om je op weg te helpen naar betere resultaten, want zonder kritiek, positief dan wel negatief, kom je niet vooruit en blijf je qua niveau "hangen"
veel succes!
groeten Ben

edwin1977

Bericht door edwin1977 » di mei 26 2009 8:00 pm

Ok sta weer met beide beentjes op de grond. :cry:
Maar toch, bedankt voor de uitgebreide feedback.
Algemene opvatting is wel duidelijk, maar goed daar kan ik wat mee. :(

Probeer heus wel wat op te letten met compositie maar vind het vooral lastig , what not to do.

Ga gauw nog eens proberen.....

pbreev

Bericht door pbreev » di mei 26 2009 9:52 pm

Martijn ik waardeer je feedback maar nu snap ik je niet meer. Dat je geen liefhebber van HDR bent kan ik alleen maar respecteren. Maar je argumentatie vind ik niet toepasbaar op deze HDR-serie(toepassing van de techniek), dan wel een algemeen oordeel over een foto (al dan niet een HDR)...
Bij al je foto's ontbreekt het nogal aan compositie, halve bomen, scheve foto's.

Volgens mij wilde de TS feedback op zijn HDR-foto's in bijzonder. En niet in zijn algemeenheid over zijn fotografie (compo etc..)

Dus opmerkingen over lelijke vlekken zijn wat mij betreft relevant want dat is een effect van toepassing van HDR in deze daarnaast zou je kunnen opmerken dat je de compo niet waardeert maar dat staat terzijde van de toepassing van HDR...

Nou ik hoop dat je je niet aangevallen voelt want dat was niet de bedoeling.

Groet Patrick

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » di mei 26 2009 10:06 pm

pbreev schreef: Nou ik hoop dat je je niet aangevallen voelt want dat was niet de bedoeling.
Van zulke uitspraken word ik onpasselijk. :(
Het is net alsof iemand bang lijkt dat hij teveel zegt.
Geef gewoon een mening en niet van die verontschuldigende zinnetjes er achteraan.
Groeten Kees

Fujifilm X100F

edwin1977

Bericht door edwin1977 » di mei 26 2009 10:36 pm

Mensen ik voel mij niet aangevallen.
Als ik de foto's terugkijk met het commentaar erbij kan ik mij er goed in vinden.
De volgende keer zal ik deze punten meenemen.

Zal wel iets vaker posten, krijg ik ook meer kritiek, wordt ik alleen maar beter van.

Iedereen heeft zijn/haar manier van reageren/formuleren, ik ga er vanuit dat het opbouwend bedoeld is.

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » di mei 26 2009 10:46 pm

edwin1977 schreef:Mensen ik voel mij niet aangevallen.
Ik bedoelde ook de reactie van pbreev op Martijn.
Groeten Kees

Fujifilm X100F

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mei 26 2009 10:47 pm

pbreev schreef:Martijn ik waardeer je feedback maar nu snap ik je niet meer. Dat je geen liefhebber van HDR bent kan ik alleen maar respecteren. Maar je argumentatie vind ik niet toepasbaar op deze HDR-serie(toepassing van de techniek), dan wel een algemeen oordeel over een foto (al dan niet een HDR)...
Bij al je foto's ontbreekt het nogal aan compositie, halve bomen, scheve foto's.

Volgens mij wilde de TS feedback op zijn HDR-foto's in bijzonder. En niet in zijn algemeenheid over zijn fotografie (compo etc..)

Dus opmerkingen over lelijke vlekken zijn wat mij betreft relevant want dat is een effect van toepassing van HDR in deze daarnaast zou je kunnen opmerken dat je de compo niet waardeert maar dat staat terzijde van de toepassing van HDR...

Nou ik hoop dat je je niet aangevallen voelt want dat was niet de bedoeling.

Groet Patrick
De foto's staan in de sectie foto beoordelingen dus was het de TS waarschijnlijk om feedback voor een betere volgende keer. Ik geef dus mijn mening op de toepassing HDR al dan niet compositie e.d. er staat nergens in de startpost dat hij feedback wil over de techniek. Ik heb nog wel duidelijk per foto verwoord wat eraan schort zodat hij hier een volgende keer misschien op kan letten. Ik kan natuurlijk ook gaan liegen, maar dan wordt de TS niet geprikkeld om het een volgende keer nog beter te doen en nog meer te letten op compositie e.d. Als de compositie perfect was geweest of in ieder geval goed had ik de foto's ondanks de slechte uitwerking van de HDR techniek misschien wel beter gevonden.

pbreev

Bericht door pbreev » di mei 26 2009 10:48 pm

KvP schreef:
pbreev schreef: Nou ik hoop dat je je niet aangevallen voelt want dat was niet de bedoeling.
Van zulke uitspraken word ik onpasselijk. :(
Het is net alsof iemand bang lijkt dat hij teveel zegt.
Geef gewoon een mening en niet van die verontschuldigende zinnetjes er achteraan.
Ik ben niet bang mijn mening te zeggen maar ik wil ook niet dat het van de discussie afleidt... vandaar...

En mijn tip neem een pilletje tegen de onpasselijkheid :lol: of zeg ik nu teveel???

pbreev

Bericht door pbreev » di mei 26 2009 11:03 pm

De foto's staan in de sectie foto beoordelingen dus was het de TS waarschijnlijk om feedback voor een betere volgende keer. Ik geef dus mijn mening op de toepassing HDR al dan niet compositie e.d. er staat nergens in de startpost dat hij feedback wil over de techniek. Ik heb nog wel duidelijk per foto verwoord wat eraan schort zodat hij hier een volgende keer misschien op kan letten. Ik kan natuurlijk ook gaan liegen, maar dan wordt de TS niet geprikkeld om het een volgende keer nog beter te doen en nog meer te letten op compositie e.d. Als de compositie perfect was geweest of in ieder geval goed had ik de foto's ondanks de slechte uitwerking van de HDR techniek misschien wel beter gevonden.
Zo kan je er ook naar kijken. Ik dacht geïnterpreteerd te hebben dat het hem ging om de HDR aspecten van de foto's. Ik laat het oordeel hiervan over aan de TS.
Los daarvan komt je reactie over als of jij HDR niet waardeert en daarop reageert terwijl iemand reactie vraagt omtrent de HDR techniek opzich. Althans zo had ik er op gereageerd.....

Groet Patrick

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo mei 27 2009 8:38 am

Graag weer ontopic, deze foto's staan in fotobeoordelingen en dat heb ik gedaan HDR of niet.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”