Welke lens, vast brandpunt of zoom?
Welke lens, vast brandpunt of zoom?
Hallo
Sinds enige tijd heb ik het boeiende van natuurfotografie ondervonden. Mijn vraag is het volgende: Welke lens is hiervoor geschikt en waarom? Een zoomlens of een lens met vast brandpunt, alsook de voor-en nadelen. Ik zou toch wat moeten geinformeerd zijn, alvorens zo een investering aan te gaan.
Ook het mek graag vermelden.
Bedsankt aan diegene die mij wat op weg kan helpen.
toyotacorolla
Etienne
Sinds enige tijd heb ik het boeiende van natuurfotografie ondervonden. Mijn vraag is het volgende: Welke lens is hiervoor geschikt en waarom? Een zoomlens of een lens met vast brandpunt, alsook de voor-en nadelen. Ik zou toch wat moeten geinformeerd zijn, alvorens zo een investering aan te gaan.
Ook het mek graag vermelden.
Bedsankt aan diegene die mij wat op weg kan helpen.
toyotacorolla
Etienne
Re: Welke lens, vast brandpunt of zoom?
Dit hangt er helemaal vanaf wat je budget is, en hoe ver of dichtbij je met je lens wil komen.
groetjes karin
groetjes karin
Een eerste knoop zou doorgehakt zijn als ik al wist vast of zoom.
En bij gebruik van een convertor, is er dan kwaliteitsverlies en lichtverlies?
Toyotacorolla
Toyotacorolla
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
help, ik zoek een objectief
In bijna alle internet fora (forums) is dit nu de meest gestelde vraag. Help, ik heb een D80 en nu zoek ik een objectief om uit te breiden. Help, ik ga op vakantie naar Guatemala, welke objectieven moet ik mee nemen. Help ik zoek een uitbreiding van m’n objectieven.
Nu kun je zo geen antwoord geven. Want een antwoord is afhankelijk van:
1. Welk resultaat wil je er mee bereiken?
2. Welke camera heb je?
3. Welke andere objectieven heb je?
4. Welke ervaring heb je met objectieven?
5. Hoeveel geld is er beschikbaar?
Verder lezen? zie op m'n website de publicatie over objectief advies.
In bijna alle internet fora (forums) is dit nu de meest gestelde vraag. Help, ik heb een D80 en nu zoek ik een objectief om uit te breiden. Help, ik ga op vakantie naar Guatemala, welke objectieven moet ik mee nemen. Help ik zoek een uitbreiding van m’n objectieven.
Nu kun je zo geen antwoord geven. Want een antwoord is afhankelijk van:
1. Welk resultaat wil je er mee bereiken?
2. Welke camera heb je?
3. Welke andere objectieven heb je?
4. Welke ervaring heb je met objectieven?
5. Hoeveel geld is er beschikbaar?
Verder lezen? zie op m'n website de publicatie over objectief advies.
Als ik aan natuur denk denk ik aan closeups van zoogdieren en vogels. Dat zou ik dolgraag doen met dit juweeltje:
http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html
Echter, ik zou al blij zijn als ik me deze kon veroorloven.
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses ... avigator=3
http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html
Echter, ik zou al blij zijn als ik me deze kon veroorloven.
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses ... avigator=3
Toyotacorolla schreef:Een eerste knoop zou doorgehakt zijn als ik al wist vast of zoom.
Toyotacorolla
Maar wat is je budget, en welke camera gebruik je.
Bij gebruik van een converter heb je altijd verlies dus zal je de foto altijd moeten bewerken.
Neem eens een kijkje op de website van hans braakhuis heel informatief, en neem eens een kijkje op onze website daar staan voorbeelden van verschillende lenzen met verschillende camera's.
wij houden ons ook bezig met natuurfotografie, zowel met normale lenzen als met digiscopen.
groetjes karin
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ja, leuk he. En er zijn zoveel verschillende vormen van natuurfotografie: paddestoelen, bloemen, libelles, vogels, landschap, etc.Toyotacorolla schreef:Sinds enige tijd heb ik het boeiende van natuurfotografie ondervonden.
paddestoelen en bloemen: Nikor 60mm microToyotacorolla schreef:Mijn vraag is het volgende: Welke lens is hiervoor geschikt en waarom? Een zoomlens of een lens met vast brandpunt, alsook de voor-en nadelen.
libelles: Sigma 150 mm macro
vogels: Sigma 300-800 mm
landschap: Nikon 20 mm
Zoomlens of niet? Als je geïnteresseerd bent in macro dan moet je geen zoomlens nemen, er zijn geen goede macro zoomlenzen.
Landschappen lopen doorgaans niet weg, dus daar is zoom niet zo belangrijk voor.
Als je in een observatiehut ligt te wachten op een beestje ver weg en plotseling landt het grijsgeel gestreepte nikonvretertje op een paar meter afstand dan ben je blij dat je wat uit kunt zoomen. Alhoewel 500 mm echt niet teveel is voor een ijsvogel op 6 meter.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
vogels: Sigma 300-800 mm
leuk als je geld teveel hebt, hier heb je een nieuwe auto voor, je sleept je een bult dus is een spottingskijker met adapter voor nikon camera een goedkopere optie en minder zwaar.
karin
leuk als je geld teveel hebt, hier heb je een nieuwe auto voor, je sleept je een bult dus is een spottingskijker met adapter voor nikon camera een goedkopere optie en minder zwaar.
karin
Voor dit probleem heeft Sigma ook al een oplossing, de 200-500 f2.8 is voorzien van een handig handvat.LOKA schreef:vogels: Sigma 300-800 mm
karin

Ook een karretje om hem mee te slepen? En de prijs? Hoofdprijs.
Ga wel voor de auto.
groetjes karin
Ga wel voor de auto.
groetjes karin
Het objectief de Sigma 200-500mm F/2.8 wordt geleverd in een grote rijbare trolley. Ook zitten er een aantal Sigma microfiber doekjes bij. Dat mag ook wel voor die prijsLOKA schreef:Ook een karretje om hem mee te slepen? En de prijs? Hoofdprijs.
Ga wel voor de auto.
groetjes karin