Overbelichting met Sigma 17-70mm op D90

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
McEasy

Overbelichting met Sigma 17-70mm op D90

Bericht door McEasy » do mei 21 2009 10:17 pm

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik een nieuw objectief aangeschaft, de Sigma 17-70mm F2.8-4.5.
Na een week intensief te hebben gefotografeerd kom ik er achter dat de meeste foto's erg overbelicht zijn.
Ik schiet meestal op de a-stand en gebruik matrixmeting.
Bijna alle foto's die ik neem zijn erg overbelicht,vaak ook nog als ik de belichting met 1 of 2 stops verminder.
Dit probleem doet zich zowel binnenshuis (met weinig licht) en buiten voor.

Wat gaat er mis? Ligt het aan het objectief, aan de lichtmeting van de camera (D90) of doe ik iets verkeerd?
Hieronder een paar voorbeelden, graag jullie reacties.

Bij voorbaat dank

1.
Afbeelding
17mm, F10, iso400, 1/160sec, -0,3stap

2.
Afbeelding
17mm, F10, iso400, 1/100sec, -0,7stap

3.
Afbeelding
17mm, F10, iso200, 1/100sec, -0,7stap
Laatst gewijzigd door McEasy op vr mei 22 2009 12:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ruud_388
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Overbelichting met Sigma 17-70mm op D90

Bericht door Ruud_388 » do mei 21 2009 10:23 pm

Probeer eens licht te meten op de lucht, die waarde vast houden met je AE-L knop, dan je compositie maken en afdrukken.
Zo doe ik het altijd wanneer een beetje grijs weer is, je onderwerp is dan misschien een beetje te donker maar dat kun makkelijk later wat ophalen op de computer.
Gr,
Ruud
----------
Mooie Nikon, Manfrotto, Sirui en ThinkTank spullen
http://www.flickr.com/photos/12614588@N03/" onclick="window.open(this.href);return false;

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo mei 27 2009 10:04 am

In de door jou geplaatste foto's zal overbelichting snel een issue zijn; die luchten zullen snel uitbijten.
Maar mijn ervaring met het Sigma objectief dat ik heb (30mm) is ook dat ik de EV op -0,7 moet zetten omdat ik anders overbelichting krijg. In zijn review van dat ojectief heeft Ken Rockwell het ook. Ik meen ook wel van anderen zoiets gelezen te hebben, dus wellicht is dat een Sigma-trekje. Als ik de EV op -0,7 zet is het resultaat verder prima en consistent, dus dat is een oplossing voor dit probleem.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo mei 27 2009 10:22 am

Stel je camera eens handmatig in en kies zelf een sluitertijd.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

paulderidder

Bericht door paulderidder » wo mei 27 2009 11:17 am

Probeer anders op manueel en hou de lichtmeter in de gaten. Andere optie; kijk op Ebay voor een nikon A2 kleurfilter, ik heb hier zeer goede ervaringen mee.

McEasy

Bericht door McEasy » wo mei 27 2009 2:18 pm

Hoi, tot zover bedankt voor jullie reacties.

Als ik diafragma en sluitertijd zelf bepaal dan is het wel goed.
Valt me wel op dat mijn sluitertijden korter zijn dan die va de camera zelf in de matrix-mode.

Ook als ik de lichtmeter gebruik in manual-mode moet ik nog steeds onderbelichten ook al staat de camera soms al op -0,7ev.

Trouwens, de foto's die ik als voorbeeld heb geplaatst zijn genomen op -0,3 en -0,7EV

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo mei 27 2009 2:27 pm

McEasy schreef:Ook als ik de lichtmeter gebruik in manual-mode moet ik nog steeds onderbelichten ook al staat de camera soms al op -0,7ev.
Nu begin ik me wel af te vragen of EV wel werkt in de manual mode. Als ik EV gebruik in bijvoorbeeld A, geeft de belichtingsmeter volgens mij aan dat ik onder- of overbelicht ben in de belichting die de camera heeft gekozen. Dus dat kan betekenen dat in M de belichtingsmeter op 0 het effect van onderbelichten middels EV ongedaan maakt. Hier hebben we ooit eens een draadje over gehad volgens mij maar ik kan 'm zo snel niet vinden.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo mei 27 2009 3:34 pm

Natuurlijk werkt exposure compensation niet. Weten jullie wel waar die functie voor is? Juist om de AUTOMAAT van de camera bij te stellen. Dus als jij zelf die belichting instelt slaat die "exposure compensation" natuurlijk helemaal nergens meer op en stel je dat gewoon bij door je diafragma te knijpen (of groter) of je sluitertijd te verkorten of verlengen. :?

In je zoeker wordt wel door de camera weergegeven of de door jou ingesteld waarden een onderbelichte of overbelichte foto oplevert als de camera het zou doen. (het metertje met links en rechts een + en -
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo mei 27 2009 3:42 pm

M.Oorthuis schreef:Natuurlijk werkt exposure compensation niet. Weten jullie wel waar die functie voor is? Juist om de AUTOMAAT van de camera bij te stellen. Dus als jij zelf die belichting instelt slaat die "exposure compensation" natuurlijk helemaal nergens meer op en stel je dat gewoon bij door je diafragma te knijpen (of groter) of je sluitertijd te verkorten of verlengen. :?

In je zoeker wordt wel door de camera weergegeven of de door jou ingesteld waarden een onderbelichte of overbelichte foto oplevert als de camera het zou doen. (het metertje met links en rechts een + en -
Tja, logisch... Soms maak je het jezelf wel moeilijk :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”