Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Dit is inderdaad een wilde orchidee. Zo te zien lijkt het een Rietorchis (Dactylorhiza majalis) te zijn. Komen veel voor in dit soort graslanden. Rijk natuurgebied met veel bodemdieren (insecten, spinnen etc) en dat weerhoudt me er ook vaak van om er doorheen te lopen.
Bedankt voor je reactie Veganpix.
Ik meen(de) dat dit soort orchideen zeldzaam waren.
Hij stond vrij dicht bij. Heb hem met respect voor de natuur benaderd.
vgr. Jur
Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij zijn in Nederland alle wilde orchideeën wettelijk beschermd. Hier in de regio ken ik ook een aantal graslanden/brongebieden waar ze voorkomen, vaak met vele tientallen bij elkaar. Naar aanleiding van jouw foto heb ik vanmiddag een van die veldjes bezocht, maar er bloeide er geen een. Mogelijk is het te droog geweest de laatste tijd.
Jep dat is een rietorchis, staat op de rode lijst http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... _Nederland,
Ik weet er ook wat te staan en heb toevallig afgelopen zaterdag nog gekeken, maar zoals Veganpix zegt, ze bloeien nog niet, waarschijnlijk is het nog te droog.