Advies gevraagd

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Marcel Bandel
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Advies gevraagd

Bericht door Marcel Bandel » wo mei 27 2009 12:21 pm

Ik ben voornemens een nieuwe aanschaf te doen. Daarbij denk ik aan de Nikon 14-24. Op dit ogenblik heb ik als standaard lens een 18-70. Deze lens wil ik gaan inruilen en daarvoor een 24-70 f 2,8 aanschaffen. Dit is wederom een behoorlijke investering en zou hierover graag jullie mening willen horen of dit verstandig is.

Zelf ben ik enorm aan het twijfelen hierover. Ben op dit ogenblik ziek en slecht in staat om goede afwegingen te maken. Het is voor mij een aarzeling om hierover advies in te winnen. Misschien zijn er forumleden die ook deze stap hebben gemaakt. Van hen met name zou ik graag horen hoe dit bevalt. Aangezien ik de laatste tijd redelijk veel last heb van trillen, is het mijn opvatting om met lichtsterkere lenzen te gaan werken zodat ik nog ietsje ruimte heb om vanuit mijn handen te fotograferen. Dit met name is voor mij erg belangrijk. Ben onlangs in een mooi bos geweest waar prachtige rhodondenderons aan het bloeien waren. Ik dacht mooie plaatjes te hebben geschoten, maar het licht verhinderde dit. Op dat ogenblik had ik helaas geen statief bij me en verkeerde in het gezelschap van familie, die er niet op zitten te wachten dat ik tijd neem voor het maken van een foto.

Daarnaast zorgt dit dat ik erg onzeker ben van het publiceren van foto's die ik heb gemaakt en te kunnen delen met anderen zodat ik aanwijzingen kan krijgen om te verbeteren.

Willen jullie hierover mij adviseren?

Hartelijke groet,
Marcel Bandel
NCN lid. Nikon D200, Nikon D300, Nikon D3s, Nikon AF VR 105 Micro, AF-S 70-200 VR, Nikon AF-S 24-70. Nikon AF-S 14-24, Nikon Af-s 200-400 F4 VRIISB-800, SU R1C1

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door M.Oorthuis » wo mei 27 2009 12:25 pm

ded 14-24 en de 24-70 zijn top of the bill bij Nikon en daar kan je je geen buil aan vallen, maar wel een behoorlijk uitgave en als het je alleen te doen is om de lichtsterkte vanwege trillingen en daardoor snellere sluitertijden verkrijgen zou ik toch eens goed nadenken over een uitgave van ca. 2700,- voor het fotograferen van o.a. planten etc.

Ik zou eens kijken naar merken als Tokina, Sigma Tamron die hebben meestal in hetzelfde segment objectieven, maar kosten toch de helft to soms wel 1/3 van de Nikons
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcel Bandel
Clublid
Clublid

Bericht door Marcel Bandel » wo mei 27 2009 12:55 pm

Ik weet dat het om veel geld gaat. Heb in het verleden ook een ratje toe van lenzen gehad en heb het voornemen om met gewoon goede en degelijke kwaliteit te werken. Ik doe dit ondermeer voor een eigen bedrijfje (nog verder uit te werken).

In het verleden heb ik met sigma's, tokina's en soligorlenzen gehad, maar dit beviel mij niet zo erg goed. Ik weet dat deze beide lenzen goede kwaliteit bevatten. Het geld kan me dan niet zoveel schelen, dan maar wat langer sparen, vind ik niet zo erg. Het voordeel van deze lenzen is bovendien dat mocht je ooit omschakelen naar full frame, je gelijk een goede set lenzen hebt. Het gaat me niet alleen om lichtsterkte maar ook om een goede investering. Is het zoveel geld waard? Is het verstandig. Welke ervaringen hebben anderen?

Uiteraard weet ik dat ook andere merken mooie lenzen hebben en goedkoper zijn. Maar het is juist het vertrouwen dat ik heb in Nikon als geschreven wordt dat het professionele kwaliteit is. Mijn lat daarbij ligt erg hoog, maar aangezien het op dit ogenblik een van de heel weinige uitdagingen voor mij is, een uitlaatklep om gevoel te vertalen naar beeld ik graag het beste wil. Ik denk hier al een jaar over maar twijfel met name of ik mijn huidige kidlens moet vervangen voor de 24-70. Op het forum heb ik namelijk ook gelezen dat er fotografen zijn die niet zo erg tevreden zijn over die lens. De 14-24 komt er zeker dat is voor mij al vast.

Met vriendeiljke groet,
Marcel
NCN lid. Nikon D200, Nikon D300, Nikon D3s, Nikon AF VR 105 Micro, AF-S 70-200 VR, Nikon AF-S 24-70. Nikon AF-S 14-24, Nikon Af-s 200-400 F4 VRIISB-800, SU R1C1

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo mei 27 2009 1:13 pm

van die 24-70 zijn er inderdaad wat versie die last hebben van front/ backfocus.

yoyo

Bericht door yoyo » wo mei 27 2009 1:16 pm

Is het het waard..? Dat kun je alleen zelf bepalen... Hoeveel fotografeer je en hoe leuk vind je het of hoeveel krijg je er voor terug...?
Je kunt eerst ook tweedehands kijken. Is het dan niets dan verkoop je het weer door voor het zelfde bedrag. Of je huurt eerst...

Maar als je bang bent i.v.m. trillende handen zou ik eerder naar VR gaan kijken...
Bijvoorbeeld een AF-S DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR (5.3x)

Je kunt ook lijken naar betere camera techniek.
Je kunt een hoge body (pro/semipro met b-pack) ook tegen je schouder aandrukken bijvoorbeeld.

sumar
Forumlid
Forumlid

Bericht door sumar » wo mei 27 2009 1:17 pm

redelijk veel last heb van trillen
Misschien een idee om een een-poot statief te proberen?

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo mei 27 2009 4:14 pm

Bedenk wel dat je bij de 24-70 erg weinig mm's aan de onderkant heeft. Je zult zien dat dit op een DX-camera erg wennen is. Je zou ook kunnen denken aan de 17-35 of 17-55 DX.

Groeten, Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo mei 27 2009 4:30 pm

Melliw schreef:Bedenk wel dat je bij de 24-70 erg weinig mm's aan de onderkant heeft. Je zult zien dat dit op een DX-camera erg wennen is. Je zou ook kunnen denken aan de 17-35 of 17-55 DX.

Groeten, Willem
Uhm lezen is ook een vak :?
Marcel Bandel schreef:....De 14-24 komt er zeker dat is voor mij al vast.....

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo mei 27 2009 4:43 pm

M.Oorthuis schreef:
Melliw schreef:Bedenk wel dat je bij de 24-70 erg weinig mm's aan de onderkant heeft. Je zult zien dat dit op een DX-camera erg wennen is. Je zou ook kunnen denken aan de 17-35 of 17-55 DX.

Groeten, Willem
Het zou kunnen dat je veel moet/wilt wisselen. Het is de vraag of het handig is. Zelf merk ik dat ik 18 tot 30 mm erg veel gebruik. Gewoon even uitproberen zou ik zeggen.

Groeten, Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » wo mei 27 2009 4:46 pm

Marcel,

Als trillen een probleem is dan zal dat met zwaardere lenzen wellicht erger worden en de twee die je opnoemt zijn geen lichtgewichten.
Als je overstapt naar een camera die beter met hoge ISO's om kan gaan, evt met een VR lens als de 16-85, dan zou dat een goede optie zijn.
Ik denk dan aan een D90 of D300 met de 16-85 VR, de Nikon 17-55 of de Tamron 17-50 (laatste twee geen VR, maar wel lichtsterk)

Roelof
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Nikon

Bericht door Nikon » wo mei 27 2009 6:22 pm

Marcel,
Je heb je verschillende vormen van trillen. Trillen doordat het geheel ( body en objectief) te zwaar is of dat je door spierspanning een bepaalde trilling hebt of dat je trilling hebt door een niet controleerbaar zenuwstelsel ( spasmen) etc...
Het is dus wel van belang dat je dus eerst bij jezelf nagaat wat de trilling veroorzaakt.
Kan alleen voor mijzelf praten en aangeven dat ik ook niet makelijk een camera stil kan houden en met moeite kan fotograferen op 1/60 . Dit doordat ik de combinatie van objectief en body met moeite kan dragen. Heb daarom pas geleden een lichtsterk objectief gekocht ( 24-70) met de afspraak bij de verkoop dat ik hem eerst een week wil proberen en anders weer retour doe. Heb hem nu ruim een week en het bevalt me perfect. Dit ondanks dat de 24-70 een zwaar objectief is . Zou dus zeggen.... Leen er ergens een of ga na een winkel en maak daat duidelijke afspraken zodat je het kan proberen

Succes,

Groeten
Nikon

Marcel Bandel
Clublid
Clublid

Bericht door Marcel Bandel » wo mei 27 2009 7:03 pm

Dank jullie wel voor alle reacties. Er zitten zekere hele bruikbare tussen. Met name de laatste. Ik ga er van uit dat het trillen volgend jaar om deze tijd minder zal zijn. Medicijngebruik en spanningen (stress) veroorzaken dit naar mijn gevoel.

De fotografie is voor mij thans heel belangrijk als uitlaatklep. Ik kan nu vastleggen waarvan ik geniet. De vogels, de bloemen, mijn zoon etc. Ik ben onlangs in een mooi bos geweest waar rhodondenderons stonden te bloeien. Thuis gekomen zag ik dat ze niet 100% scherp waren door te lange sluitertijden te gebruiken. Door nu lichtsterker te gaan werken hoop ik ook meer speelruimte te krijgen handmatig te fotograferen. Altijd maar een statief meezeulen, veroorzaakt extra vermoeidheid bij me, hetgeen het trillen versterkt.
Het zijn maar heel beperkte zaken waarin ik nu genieten kan. Ik hoop dan ook dat ik na deze duistere periode kan vasthouden en kan zien waar het voor mij weer begonnen is om te genieten, te leren leven.

Ik gebruikt twee camera's een 200 en 300, waar ik meer dan tevreden over ben. Tuurlijk alles kan beter en ik weet er is mooier. Maar investeren in goede lenzen, lijkt me niet verkeerd. Zeker Nikon heeft toch redelijk waardevaste objectieven. Daarnaast ben ik vorig jaar als ZZP begonnen voor een dag in de week. Ook wil ik leren webdesignen en te photoshoppen, althoewel ik nu de energie niet voor heb.

Ik kan vooruit met jullie tips en wil jullie ontzettend bedanken voor de reacties. Vind het erg fijn!

Groetjes,
Marcel :D

yoyo

Bericht door yoyo » wo mei 27 2009 7:54 pm

M.Oorthuis schreef:

Groeten, Willem
Maar TS kan zich ook blind staren op de 14-24. De 17-35 is een heerlijk allround objectief. Zeker op DX. En ik zie bij TS DX in zijn onderschrift staan. Één tweedehands 17-35 of twee dure nieuwe pro-objectieven scheelt nogal in de prijs.
Je moet alleen wel snel zijn, want de waarde van de 17-35 blijft stijgen en stijgen...
Ik heb mijn 17-35 bijna één op één kunnen wisselen met een nieuwe 14-24. Anders had ik gewoon nog de 17-35 gehad. Ik ben er nog steeds niet uit of ik nu blij moet zijn met de 14-24. Dat gaat pas komen als ik FX ga ben ik bang... En als ik TS dan zie dan zou ik adviseren niet te hard vast te houden aan die 14-24. Niet tot hij FX op zijn pad ziet...
Persoonlijk heb ik helemaal niets met het 24-70 bereik. In ieder geval niet op DX... En 1500 euro is geen kattepis.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do mei 28 2009 8:10 am

Een setje 14-24, 24-70 en de 70-200 vraagt eigenlijk om een FX camera. Ook de 105 macro uit het onderschrift, kan blijven. Daarna geen NAS meer.
Of je er ook betere foto's mee gaat maken ???

Meer gewicht van een camera gaf mij altijd de mogelijkheid om het geheel stiller te houden. Betere balans, en meer trillingsabsorptie.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mei 28 2009 8:57 am

Marcel Bandel schreef:Aangezien ik de laatste tijd redelijk veel last heb van trillen,....
Afgezien van al die nieuwe dure lenzen, wat me inderdaad een hele beslissing lijkt om die te gaan aanschaffen, kun je nu reeds voor een kleine uitgave proberen, van wat evenjes in één regel al door Sumar geopperd is. De aanschaf van een eenbeenstatief.

Daar heb je voor al je lenzen die je nu reeds bezit al direct profijt van. In tegenstelling tot een 3-poot statief heb je daar niet het gevoel bij iets "mee te zeulen". Ingeschoven past het met 2 riempjes onderaan een fototas (tenminste de eenbeenstatieven met 3 en 4 secties).
Als je een wandelingetje maakt, gebruik je hem als "wandelstok", of je pakt het ding in het midden vast gewoon in je hand, want het ding weegt bijna niks. Er bestaat zelfs een Leki wandelstok met camera schroefdraad bovenop, waar je een balhoofd op kunt schroeven. Veel oponthoud "met opstellen" als je iets aardigs ziet om te fotograferen is het ook niet. Met die klipjes de eenpoot uitschuiven, camera met een snelkoppeling erop klikken -kwestie van 3 seconden-, en je bent schietklaar.

Ik neem zelf bijna standaard een eenbeensatief overal mee naar toe, het is mijn meest waardevolle accessoire.
Probeer wel eerst in de winkel uit welke typen je het meest bevallen en hij moet uitgeschoven met balhoofdje en camera erop bovendien lang genoeg zijn om met je eigen lengte de camera op ooghoogte te krijgen.
Zit daar teveel verschil in, moet je te krom staan en krijg je wellicht rugklachten.

Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 15#p158715
en 2 alinea's boven de foto onderaan in het bericht http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 00#p248700
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”