D90 matrixmeting

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
pata negra

D90 matrixmeting

Bericht door pata negra » za mei 23 2009 11:45 am

Ik was eigenlijk behoorlijk ontevreden over mijn JPEG's uit mijn nieuwe Nikon D90 :( .
Nu heb ik in de fijn afstelling voor opt. belichting de matrixmeting op -3/6 EV ingesteld en sedertdien zijn die prachtig - wou dit hier even delen met andere nieuwe gebruikers. :wink:

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D90 matrixmeting

Bericht door gijs sandberg » za mei 23 2009 11:58 am

PN,

De hamvraag (grapje) is natuurlijk: wat fotografeer je, en waarom gebruikje niet gewoon NEF/RAW: dan kan je achteraf een heleboel corrigeren.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mei 23 2009 12:17 pm

Er is, helaas, niet zoiets als een belichtingsinstelling die altijd werkt. Deze werkt waarschijnlijk wat beter als je vaak ietwat uitgebeten luchten hebt, maar binnen is deze instelling waarschijnlijk niet zo'n succes. Je moet "helaas" af en toe de automaat een beetje helpen. Gelukkig biedt je camera daar alle gelegenheid toe.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

pata negra

Bericht door pata negra » za mei 23 2009 2:05 pm

gijs sandberg schreef:PN,

De hamvraag (grapje) is natuurlijk: wat fotografeer je, en waarom gebruikje niet gewoon NEF/RAW: dan kan je achteraf een heleboel corrigeren.

Groeten, Gijs
Ik fotografeer zowat alles met een lichte voorkeur voor natuur- en architectuurfotografie (lijnen en bogen), ik fotografeer altijd in Raw + JPEG fine daardoor vielen die werkelijk tegenvallende JPEG's nog beter op.
Om nu die default ingestelde -1/2 EV voor matrix meting te neutraliseren binnen bv. kan ik die dan gewoon instellen op +1/3 EV - is een stuk eenvoudiger dan steeds opnieuw in te stellen via het menu, bovendien gebruik ik binnen meestal spot- of centrum gerichte meting en zeker met flits.

wil53
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door wil53 » wo mei 27 2009 11:07 am

Is dat niet raar?
Om standaard al een aanpassing te doen?
Overigens wel bedankt voor de info.
Druk zelf alles af in Rad en jpegfine.
En het komt vaak voor dat ik heel erg tevreden over de jpeg ben en daar mee verder ga.

pata negra

Bericht door pata negra » wo mei 27 2009 8:39 pm

wil53 schreef:Is dat niet raar?
Om standaard al een aanpassing te doen?
Overigens wel bedankt voor de info.
Druk zelf alles af in Rad en jpegfine.
En het komt vaak voor dat ik heel erg tevreden over de jpeg ben en daar mee verder ga.
Inderdaad lijkt dit raar, maar aangezien nu die JPEG's soms zodanig goed zijn dat RAW bewerking overbodig geworden is (voor mij althans) loont deze voorinstelling voor mij de moeite, en dit wou ik even delen.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”