Stopped down
Stopped down
Bij het lezen van reviews over lenzen op dpreview bv. leest men geregeld dat de kwaliteit beter is 'if stopped down'. Goed die uitdrukking begrijp ik wel maar hoe doet men dit nu in de praktijk? Stel dat ik een foto wil nemen in de A-voorkeur modus of gaat dit enkel in de M modus? Elke reactie van harte welkom.
Re: Stopped down
In de A-stand moet je kiezen voor een hoger diafragmagetal (dus een kleinere opening).
De opmerking wordt vaak gemaakt in de context dat met het diafragma wijd open de scherpte niet optimaal is, of vignettering goed zichtbaar is, terwijl met het diafragma een beetje meer dicht die effecten ongedaan gemaakt kunnen worden. Dus "to stop down" betekent: diafragma wat dichtknijpen.
De opmerking wordt vaak gemaakt in de context dat met het diafragma wijd open de scherpte niet optimaal is, of vignettering goed zichtbaar is, terwijl met het diafragma een beetje meer dicht die effecten ongedaan gemaakt kunnen worden. Dus "to stop down" betekent: diafragma wat dichtknijpen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Meestal (vaak) begint een objectief pas echt goed scherp te worden als je je diafragma 1 stop sluit. Dus bij een f/2.8 objectief kies je dan f/4, bij een f/4 objectief f/5.6, etc. Hoe het precies zit bij jouw objectief kan je vaak prima vinden op de diverse reviewsites.
Waarom moet ik naar andere reviewsites gaan...hier moet toch voldoende info te krijgen zijn? Mijn vraag wordt daarmee niet opgelost, hoe doe je dat in de praktijk...ik kies bv f/4, de sluitertijd zal dan automatisch worden aangepast voor een neutrale belichting... en verder? Hoe knijp ik die dan dicht...met compensatie van de sluitertijd of zonder want anders kan men steeds gaan onderbelichten of niet?Patrick schreef:Meestal (vaak) begint een objectief pas echt goed scherp te worden als je je diafragma 1 stop sluit. Dus bij een f/2.8 objectief kies je dan f/4, bij een f/4 objectief f/5.6, etc. Hoe het precies zit bij jouw objectief kan je vaak prima vinden op de diverse reviewsites.
Die uitdrukking begrijp je dus niet...pata negra schreef:Bij het lezen van reviews over lenzen op dpreview bv. leest men geregeld dat de kwaliteit beter is 'if stopped down'. Goed die uitdrukking begrijp ik wel maar hoe doet men dit nu in de praktijk? Stel dat ik een foto wil nemen in de A-voorkeur modus of gaat dit enkel in de M modus? Elke reactie van harte welkom.
Een stop is de verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht. Dit kun je beïnvloeden via je sluitertijd, diafragma of ISO. (alhoewel je met ND filters, etc ook je licht kunt beïnvloeden) Een twee keer zo hoge sluitertijd geeft de helft minder licht. De ISO verdubbelen geeft een twee keer zo hoge gevoeligheid en je diafragma een stop dichtdraaien geeft de helft minder licht. Het diafragma is echter een oppervlakteverhouding en het verloop is dus gerelateerd aan de wortel van 2. diafragma F4 x wortel twee is dan F5.6...
Als je het over 'stopped down' hebt bedoeld men het één of meerdere stops dichtdraaien van het diafragma van een objectief. De uitertste randen van het glas worden dan niet meer gebruikt en er komt minder licht binnen. Als je daar volledige controle over wil hebben kan dat dus alleen via diafragmavoorkeuze (A) of Manual (M), want in sluitertijdvoorkeuze (S) of Programa (P) kiest de camera het diafragma.
Als je in A of M niet weet hoe je het diafragma veranderd zou ik toch eens de handleiding erbij pakken...
In pricipe zijn de meeste objectieven optisch gezien het best op hun middelste diafragma waarde. Sommige lichtsterke objectieven zijn daarop een uitzondering. Voor het oplossen van vignetering is het één of twee stops dichtdraaien van het diafragma vaak al voldoende.
Laatst gewijzigd door yoyo op wo mei 27 2009 8:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Niet twee dingen door elkaar halen.
Objectieven presteren beter (schepte, contrast, vignettering) als het diafragma meerdere stops gesloten wordt. Dit is een wetmatig gegeven en heeft niets met belichting te maken. De beste prestaties zijn meestal vanaf diafragma 5,6 tot 11. Dat wisselt per objectief en wordt weergegeven bij testrapporten. Die kan je vinden op reviewsites.
Als je de camera instelt op 'A' (aperture/diafragmavoorkeuze) en een diafragma instelt van 5,6-11 zal de camera hierbij een sluitertijd kiezen. Je hoeft dus niet te gaan onderbelichten. Wordt de sluitertijd te lang voor scherpe beelden dan moet je de ISO hoger gaan instellen of het diafragma meer open zetten.
Objectieven presteren beter (schepte, contrast, vignettering) als het diafragma meerdere stops gesloten wordt. Dit is een wetmatig gegeven en heeft niets met belichting te maken. De beste prestaties zijn meestal vanaf diafragma 5,6 tot 11. Dat wisselt per objectief en wordt weergegeven bij testrapporten. Die kan je vinden op reviewsites.
Als je de camera instelt op 'A' (aperture/diafragmavoorkeuze) en een diafragma instelt van 5,6-11 zal de camera hierbij een sluitertijd kiezen. Je hoeft dus niet te gaan onderbelichten. Wordt de sluitertijd te lang voor scherpe beelden dan moet je de ISO hoger gaan instellen of het diafragma meer open zetten.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Allemaal goed en wel en dank voor de reactie, maar opmerkingen als die "Als je in A of M niet weet...eens de handleiding erbij pakken" heb ik niks aan, want dit weet ik zo goed als U, wees daar van overtuigt. Mijn simpele vraag : hoe doet men dit in de praktijk kunt U echter niet beantwoorden maar dit is voor U misschien een te simpele vraag.yoyo schreef:Die uitdrukking begrijp je dus niet...pata negra schreef:Bij het lezen van reviews over lenzen op dpreview bv. leest men geregeld dat de kwaliteit beter is 'if stopped down'. Goed die uitdrukking begrijp ik wel maar hoe doet men dit nu in de praktijk? Stel dat ik een foto wil nemen in de A-voorkeur modus of gaat dit enkel in de M modus? Elke reactie van harte welkom.
Een stop is de verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht. Dit kun je beïnvloeden via je sluitertijd, diafragma of ISO. (alhoewel je met ND filters, etc ook je licht kunt beïnvloeden) Een twee keer zo hoge sluitertijd geeft de helft minder licht. De ISO verdubbelen geeft een twee keer zo hoge gevoeligheid en je diafragma een stop dichtdraaien geeft de helft minder licht. Het diafragma is echter een oppervlakteverhouding en het verloop is dus gerelateerd aan de wortel van 2. diafragma F4 x wortel twee is dan F5.6...
Als je het over 'stopped down' hebt bedoeld men het één of meerdere stops dichtdraaien van het diafragma van een objectief. De uitertste randen van het glas worden dan niet meer gebruikt en er komt minder licht binnen. Als je daar volledige controle over wil hebben kan dat dus alleen via diafragmavoorkeuze (A) of Manual (M), want in sluitertijdvoorkeuze (S) of Programa (P) kiest de camera het diafragma.
Als je in A of M niet weet hoe je het diafragma veranderd zou ik toch eens de handleiding erbij pakken...
In pricipe zijn de meeste objectieven optisch gezien het best op hun middelste diafragma waarde. Sommige lichtsterke objectieven zijn daarop een uitzondering. Voor het oplossen van vignetering is het één of twee stops dichtdraaien van het diafragma vaak al voldoende.
Ik stel mijn camera in, en regel de belichting ongeacht sluitersnelheid of diafragmaopening - als ik dan het diafragma één stop dichtdraai is dit ten koste van de belichting (nog steeds akkoord?), hoe kan je dan in hemelsnaam de kwaliteit van de opname nog verbeteren indien je met de sluitertijd niet compenseert?
Zou men dan in de reviews niet beter beweren dat men best de maximale diafragma opening niet benut?
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Natuurlijk moet je een veranderd diafragma compenseren met een andere sluitertijd. Anders krijg je een onjuiste belichting. Dat heeft echter niets te maken met de stelling dat een 'stopped down' diafragma betere prestaties geeft van het objectief. Die stelling is een vast gegeven en geldt voor iedere lens. Net zo goed als geldt dat je een verder dichtgedraaid diafragma moet compenseren met een langere sluitertijd. Soms moet je de volle diafragma-opening gebruiken en dat gaat dan in principe ten koste van de kwaliteit. Eén troost; waarchijnlijk valt je dit niet eens op... Lichtsterke lenzen presteren beter bij grotere diafragmaopeningen; ze zijn gebouwd voor slecht-licht omstandigheden.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je in de A-stand een kleiner diafragma kiest, compenseert de camera dat automatisch door een langere sluitertijd te kiezen! Is dat alles wat je wilde weten? De gewenste scherpere beelden kun je dus enkel krijgen als je voldoende licht hebt.pata negra schreef:Allemaal goed en wel en dank voor de reactie, maar opmerkingen als die "Als je in A of M niet weet...eens de handleiding erbij pakken" heb ik niks aan, want dit weet ik zo goed als U, wees daar van overtuigt. Mijn simpele vraag : hoe doet men dit in de praktijk kunt U echter niet beantwoorden maar dit is voor U misschien een te simpele vraag.yoyo schreef:Die uitdrukking begrijp je dus niet...pata negra schreef:Bij het lezen van reviews over lenzen op dpreview bv. leest men geregeld dat de kwaliteit beter is 'if stopped down'. Goed die uitdrukking begrijp ik wel maar hoe doet men dit nu in de praktijk? Stel dat ik een foto wil nemen in de A-voorkeur modus of gaat dit enkel in de M modus? Elke reactie van harte welkom.
Ik stel mijn camera in, en regel de belichting ongeacht sluitersnelheid of diafragmaopening - als ik dan het diafragma één stop dichtdraai is dit ten koste van de belichting (nog steeds akkoord?), hoe kan je dan in hemelsnaam de kwaliteit van de opname nog verbeteren indien je met de sluitertijd niet compenseert?
Zou men dan in de reviews niet beter beweren dat men best de maximale diafragma opening niet benut?
Ik ging er even vanuit dat je alleen de uitdrukking niet snapte, maar je denkt helemaal in de verkeerde richting merk ik. Het gaat hier puur om het compenseren van de nadelen van een objectief. Dat staat los van de belichting op zich.
Die uitleg over stops heb ik erbij gezet om de term 'stopped down' in te leiden...
Misschien had ik het anders moeten formuleren. Zoiets (?) :
Als je het over 'stopped down' hebt bedoeld men het één of meerdere stops dichtdraaien van het diafragma van een objectief. De uitertste randen van het glas worden dan niet meer gebruikt waardoor optische imperfecties minder zichtbaar worden en je minder last hebt van vignetering. Omdat er dan echter minder licht binnen komt moet je compenseren met sluitertijd of ISO. Als je manual (M) werkt moet je dat zelf doen, werk je in aperture (A) mode dan doet de camera dat voor je. Want welk diafragma je zelf ook kiest, je zult gewoon je belichting in orde moeten hebben voor een goede foto. Dat staat los van de keuze die jij maakt voor het meest geschikte diafragma voor jouw situatie.
Overigens is het ook wat optimistisch om te zeggen dat in aperture mode de camera het voor je doet. Je ingebouwde belichtingsmeter ziet alleen het gereflecteerde licht en afhankelijk van de grijswaarde van je onderwerp zul je ook in aperture mode de camera meestal moeten compenseren. Dit laatste valt echter buiten je vraag...
PS
Misschien moet je de volgende keer er niet bij zetten dat je het snapt als dat helemaal niet zo is. Dat zet mensen op het verkeerde been en vergeten het extra stukje uitleg dat je blijkbaar nodig hebt.
Die uitleg over stops heb ik erbij gezet om de term 'stopped down' in te leiden...
Misschien had ik het anders moeten formuleren. Zoiets (?) :
Als je het over 'stopped down' hebt bedoeld men het één of meerdere stops dichtdraaien van het diafragma van een objectief. De uitertste randen van het glas worden dan niet meer gebruikt waardoor optische imperfecties minder zichtbaar worden en je minder last hebt van vignetering. Omdat er dan echter minder licht binnen komt moet je compenseren met sluitertijd of ISO. Als je manual (M) werkt moet je dat zelf doen, werk je in aperture (A) mode dan doet de camera dat voor je. Want welk diafragma je zelf ook kiest, je zult gewoon je belichting in orde moeten hebben voor een goede foto. Dat staat los van de keuze die jij maakt voor het meest geschikte diafragma voor jouw situatie.
Overigens is het ook wat optimistisch om te zeggen dat in aperture mode de camera het voor je doet. Je ingebouwde belichtingsmeter ziet alleen het gereflecteerde licht en afhankelijk van de grijswaarde van je onderwerp zul je ook in aperture mode de camera meestal moeten compenseren. Dit laatste valt echter buiten je vraag...
PS
Misschien moet je de volgende keer er niet bij zetten dat je het snapt als dat helemaal niet zo is. Dat zet mensen op het verkeerde been en vergeten het extra stukje uitleg dat je blijkbaar nodig hebt.
Laatst gewijzigd door yoyo op do mei 28 2009 12:00 am, 2 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
We doen onze best Pata Negra.
Ik zal ook nog een poging doen. Gebruik gewoon je camera zoals je dat altijd zou doen. Zorg er alleen voor dat je niet het grootste diafragma (dat is de kleinste waarde, maar dat wist je natuurlijk al) gebruikt als je maximale scherpte wilt hebben. Ook niet het kleinste trouwens, want dan krijgt elk objectief problemen met de scherpte.

Ik zal ook nog een poging doen. Gebruik gewoon je camera zoals je dat altijd zou doen. Zorg er alleen voor dat je niet het grootste diafragma (dat is de kleinste waarde, maar dat wist je natuurlijk al) gebruikt als je maximale scherpte wilt hebben. Ook niet het kleinste trouwens, want dan krijgt elk objectief problemen met de scherpte.
Bedankt voor de reacties allemaal, ben er een stap verder mee - de uitleg lag in de lijn van wat ik dacht - keep up the good work