Advies gevraagd
- Marcel Bandel
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Advies gevraagd
Met al deze adviezen kan ik denk ik wel een keuze maken. Het advies van Hans daar voel ik veel voor. Ik heb zelf ook altijd de gedachte dat indien een camera met objectief zwaarder is de trillingen beter worden opgevangen. Wat bij mij nu nog resteert is het probleem van de front en backfocussing. Is dit probleem opgelost? Loop ik daar tegen aan? Wat zijn de oorzaken hiervan en krijg ik daar ook mee te maken?
Een aantal reacties ging over de service van Nikon. Dat vind ik verontrustend. Ik dacht dat er gewoon hele goede service wordt gegeven. Zijn dit uitzonderingen?
Ik voel erg veel voor de aanschaf, maar de kritische berichten over dit objectief doen mij nog steeds twijfelen.
Wie kan daar een antwoord op geven?
Dank voor jullie tips en adviezen.
Hartelijke groet,
Marcel
Een aantal reacties ging over de service van Nikon. Dat vind ik verontrustend. Ik dacht dat er gewoon hele goede service wordt gegeven. Zijn dit uitzonderingen?
Ik voel erg veel voor de aanschaf, maar de kritische berichten over dit objectief doen mij nog steeds twijfelen.
Wie kan daar een antwoord op geven?
Dank voor jullie tips en adviezen.
Hartelijke groet,
Marcel
NCN lid. Nikon D200, Nikon D300, Nikon D3s, Nikon AF VR 105 Micro, AF-S 70-200 VR, Nikon AF-S 24-70. Nikon AF-S 14-24, Nikon Af-s 200-400 F4 VRIISB-800, SU R1C1
Léon, je hebt me nu definitief overtuigd. Liep er al een tijd over te denken, maar ik ga er ook een aanschaffen. Of.... ik ben volgende week jarigLéon Obers schreef:Heel verhaal over eenbeenstatief

Marcel , Heb al eerder op dit berichtje gereageerd. Voor mij is fotografie ook een uitlaatklep en hobby en het bevalt me goed. Heb ook de 24-70 en heb totaal geen last van back of frontfocus. Gewoon een goed objectief. Wanneer je bang blijft kan je hem toch altijd in de winkel uitproberen met een testkaartje ( staat wel ergens op deze site)en een pc in de winkel
Gr
Gr
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Laat je het wel weten als je er een hebt wat je bevindingen zijn en hoe het je bevalt?joepert schreef:Léon, je hebt me nu definitief overtuigd. Liep er al een tijd over te denken, maar ik ga er ook een aanschaffen. Of.... ik ben volgende week jarigLéon Obers schreef:Heel verhaal over eenbeenstatief![]()
![]()
Heb ik eindelijk weer eens een goed kado om aan m'n vrouw te vragen!
Keuzes van Manfrotto (klik erna op het icoon "LIST VIEW"):
http://www.manfrotto.com/Jahia/site/man ... n/pid/1799
Leki wandelstok met standaard camera statiefdraad voor bevestiging balhoofd of camera.
(Die draad komt tevoorschijn als je die houten bolle knop aan de bovenkant eraf draait):
http://www.leki.de/14-e_6236,r_23.htm
De standaard lengte voldoet wellicht niet (145 cm), maar je kunt gewoon op bestelling af fabriek langere afmetingen laten maken voor de stangen. Bijv. 8 - 10 cm erbij voor alle secties geeft direct een behoorlijke totaalverlenging.
(Daar heb ik namelijk al eens ooit navraag voor gedaan. Geweldige service).
Het meest simpele kopje voor een eenbeenstatief is dit ding. Veel mensen vinden dat voldoende.
http://www.manfrotto.com/Jahia/site/man ... 17&idx=118
Maar handiger en prettiger is toch echt een balhoofd (maar kost weer een heel stuk extra). Deze gebruik ik:
http://www.manfrotto.com/Jahia/site/man ... e/pid/2306
Het geeft een eenbeenstatief tevens meer hoogte als de lengte van het statief zelf net te kort zou zijn.
Iets lichter zou misschien ook nog kunnen:
http://www.manfrotto.com/Jahia/site/man ... e/pid/2304
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do mei 28 2009 12:01 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon, dat zal ik zeker doen! Ik heb al een Manfrotto driepoot met 486RC2 balhoofd en die is ook redelijk compact, dus vooralsnog ben ik met alleen een monopod al een heel eind verder. Dat Leki systeem spreekt mij enorm aan. Ik ga me er eens in verdiepen. Jij alvast bedankt voor de uitgebreide info.
En sorry voor het vervuilen van het draadje
.
En sorry voor het vervuilen van het draadje

- Léon Obers
- Forumlid
De TS kan er ook aardig zijn voordeel uithalen voor het trillen met zijn camera/lens combinatie. Het past als antwoord op zijn vraag om dat manco proberen op te lossen. Hoewel het een andere oplossing is, dan waar hijzelf aan dacht. En ik denk eerlijk gezegd een veel betere oplossing dan welke andere lichtsterkere zoomlens ook om aan te schaffen.joepert schreef: En sorry voor het vervuilen van het draadje.
Met name zo'n Leki is voor de persoon die snel vermoeit is door gezondheidsredenen een aangename combinatie van steun bij het wandelen, en het voordeel om als eenbeenstatief bij fotografie te gebruiken. Aangenaam wandelen is bovendien ontspannend en komt het herstel van een ziek persoon ten goede.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do mei 28 2009 12:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- sumar
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik kwam deze tegen op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/254540559. Tech specs: http://www.manfrotto.com/Jahia/cache/offonce/pid/2372. Je kan er ook je SB800 op zetten..
Persoonijk vind ik een monopod bij lichte combinaties niet veel effectiever dan goede cameratechniek.
Pas bij een zware combi zoals een D2 met een 300VR merk ik duidelijk voordeel van een monopod...
Pas bij een zware combi zoals een D2 met een 300VR merk ik duidelijk voordeel van een monopod...
- Léon Obers
- Forumlid
Maar die goede cameratechniek staat nu juist onder druk door de mentale en fysieke gesteldheid van de TS. (De oorzaak van het trillen ligt in het ziek zijn van de TS, vermoeidheid, medicijngebruik, spanningen en stress). Het lijkt mij dat een lichte of zware camera daar weinig toe doet. Overigens ondervind ikzelf wel degelijk voordeel met een monopod ook bij lichte combinaties. (Ik gebruik doorgaans licht materiaal). De grens van lange sluitertijden wordt verlegd.yoyo schreef:Persoonijk vind ik een monopod bij lichte combinaties niet veel effectiever dan goede cameratechniek.
Het probleem is dat een monopod om zijn as kan draaien...
Met lichte combinaties zie je dan ook beweging om de top-as. Ik vind de winst dan marginaal. Met een zware grote combinatie kun je je linkerhand nog op het objectief leggen of in de objectiefvoet om nog meer gewicht toe te voegen en blokkeer je de draaiing om de top-as nog meer. Het is dan de massa die ervoor zorgt dat de hele combi niet of heel sloom in beweging komt om die top-as.
Met lichte combinaties zie je dan ook beweging om de top-as. Ik vind de winst dan marginaal. Met een zware grote combinatie kun je je linkerhand nog op het objectief leggen of in de objectiefvoet om nog meer gewicht toe te voegen en blokkeer je de draaiing om de top-as nog meer. Het is dan de massa die ervoor zorgt dat de hele combi niet of heel sloom in beweging komt om die top-as.
- Léon Obers
- Forumlid
Met dat soort zware combinaties zoals "je hand in de voet leggen" (van de statiefgondel) van een objectief heb ik nog nooit gewerkt en wat de TS opnoemt aan lenzen, hij wellicht ook niet.
Wat ik wel heb ervaren bij theaterfotografie waar ik eens een keer een 70-200mm/VR heb gehuurd (nu ja, daar zit ook zo'n statiefgondel aan waar je je hand in kunt leggen) in combinatie met een D80 beviel mij die combinatie qua handelbaarheid op die eenpoot mij eerlijk gezegd minder dan de veel meer compacte combinatie van D80 met een manueel Nikkor 75-150mm objectief. Het aantal "keepers" was met die 70-200mm/VR dan ook beslist niet hoger dan de met handicap van een niet VR uitgeruste en manueel te bedienen Nikkor.
Maar ja, de grootste handicap was dat ik met de D80 feitelijk niet ver genoeg omhoog kon met de ISO, en de sluitertijd te langzaam was voor de meeste bewegingen van de spelers. Voor de eigen stabiliteit vond ik die compacte manuele zoom Nikkor 75-150mm in ieder geval prettiger / flexibeler om mee te werken dan die 70-200 zoom. Juist vanwege die tegenvallende handelbaarheid van zo'n 70-200mm lens heb ik daarna nimmer meer de behoefte gevoeld zo'n lens te kopen. (Met de huur van zo'n lens wilde ik uitzoeken of het iets voor me was).
Helemaal te vergelijken is het natuurlijk niet, bij een 75-150mm mis je een stuk brandpunt t.o.v. een 70-200mm
Wat ik wel heb ervaren bij theaterfotografie waar ik eens een keer een 70-200mm/VR heb gehuurd (nu ja, daar zit ook zo'n statiefgondel aan waar je je hand in kunt leggen) in combinatie met een D80 beviel mij die combinatie qua handelbaarheid op die eenpoot mij eerlijk gezegd minder dan de veel meer compacte combinatie van D80 met een manueel Nikkor 75-150mm objectief. Het aantal "keepers" was met die 70-200mm/VR dan ook beslist niet hoger dan de met handicap van een niet VR uitgeruste en manueel te bedienen Nikkor.
Maar ja, de grootste handicap was dat ik met de D80 feitelijk niet ver genoeg omhoog kon met de ISO, en de sluitertijd te langzaam was voor de meeste bewegingen van de spelers. Voor de eigen stabiliteit vond ik die compacte manuele zoom Nikkor 75-150mm in ieder geval prettiger / flexibeler om mee te werken dan die 70-200 zoom. Juist vanwege die tegenvallende handelbaarheid van zo'n 70-200mm lens heb ik daarna nimmer meer de behoefte gevoeld zo'n lens te kopen. (Met de huur van zo'n lens wilde ik uitzoeken of het iets voor me was).
Helemaal te vergelijken is het natuurlijk niet, bij een 75-150mm mis je een stuk brandpunt t.o.v. een 70-200mm
Ik vind een D2 met 70-200 onder de lichte combi's vallen (<3kg). En idd, met een 70-200 merk ik niet veel voordeel van een monopod. Wel met een 300/2.8VR (>4kg)...
Het enige voordeel van een monopod onder een 70-200 is dat je even kan rusten...
Het enige voordeel van een monopod onder een 70-200 is dat je even kan rusten...
- Léon Obers
- Forumlid
Ja, dat dacht ik al, vandaar dat ik geen ervaring heb met zware combi's.yoyo schreef:Ik vind een D2 met 70-200 onder de lichte combi's vallen

Maar zelfs alleen met lichte combi's merk ik het voordeel, anders was ik er niet zo enthousiast over.
Dat is voor mij ook heel wat waard als je op middelbare leeftijd zit.yoyo schreef: Het enige voordeel van een monopod onder een 70-200 is dat je even kan rusten...

Zonder steunpunt (in dit geval minimaal een eenbeenstatief) zou het me niet lukken om in het onderstaande voorbeeld mijn onderwerpsafstand zodanig strak in positie te blijven houden dat de scherpte exact op de plek is waar ik hem wil hebben, precies op het oog. Zonder steunpunt zou ik teveel op en neer deinen met een verkeerde focus als gevolg.
http://www.fotograaf.cc/simp_vw_Frans+J ... rans_2.jpg
http://www.fotograaf.cc/ftp/lens/Frans_2.jpg op 100%
Zojuist dan eindelijk de 679B monopod van Manfrotto gekocht. De Leki-wandelstok in de winkel vond ik te kort en op maat laten maken zou naar mijn inschatting wel wat duurder uitvallen. De manfrotto is ook nog wel als wandelstok te gebruiken, maar belangrijker: hij is precies mooi qua lengte voor mij, je kunt ook zonder balhoofd je camera erop schroeven (heel ingenieus dubbel schroefsysteem zit er op zodat je zowel de camera als een balhoofd erop kunt bevestigen) en weegt niet veel. Vrijdag mag-ie mee op vakantie! Zal ik m'n driepoot maar thuislaten?Léon Obers schreef:Laat je het wel weten als je er een hebt wat je bevindingen zijn en hoe het je bevalt?joepert schreef:Léon, je hebt me nu definitief overtuigd. Liep er al een tijd over te denken, maar ik ga er ook een aanschaffen. Of.... ik ben volgende week jarigLéon Obers schreef:Heel verhaal over eenbeenstatief![]()
![]()
Heb ik eindelijk weer eens een goed kado om aan m'n vrouw te vragen!
Joep=blij