D5000 autofocus fout
D5000 autofocus fout
Hallo Nikon kenners.
Net een spiegelreflex en nu al problemen...
26 mei hebben wij een Nikon D5000 gekocht, was in de aanbieding tezamen met een
AF 18-200mm F/3.5-6.3 Di II Aspherical [IF] Macro (Model A14) van Tamron.
Na de camera wat te hebben verkent, tegen een probleem aangelopen.
Als ik helemaal inzoom, dan kan de camera niet scherpstellen als ik via het draaibare scherm kijk.
De lens staat dan helemaal in zijn begin stand. (0.45 meter)
Liveview autofocus ook al veranderd, maar geeft geen betere resultaat.
Als ik hetzelfde doe, maar dan via de zoeker kijk, werkt autofocus wel goed, de lens staat dan op ongeveer 5 meter en dat klopt.
Klinkt dit jullie bekend in de oren, is het een lensfout, camera fout of (wat wel mooi zou zijn, maar ik denk het niet) een bedieningsfout?
Moet de camera weer terug?
Dank voor jullie eventuele antwoord(en)
Net een spiegelreflex en nu al problemen...
26 mei hebben wij een Nikon D5000 gekocht, was in de aanbieding tezamen met een
AF 18-200mm F/3.5-6.3 Di II Aspherical [IF] Macro (Model A14) van Tamron.
Na de camera wat te hebben verkent, tegen een probleem aangelopen.
Als ik helemaal inzoom, dan kan de camera niet scherpstellen als ik via het draaibare scherm kijk.
De lens staat dan helemaal in zijn begin stand. (0.45 meter)
Liveview autofocus ook al veranderd, maar geeft geen betere resultaat.
Als ik hetzelfde doe, maar dan via de zoeker kijk, werkt autofocus wel goed, de lens staat dan op ongeveer 5 meter en dat klopt.
Klinkt dit jullie bekend in de oren, is het een lensfout, camera fout of (wat wel mooi zou zijn, maar ik denk het niet) een bedieningsfout?
Moet de camera weer terug?
Dank voor jullie eventuele antwoord(en)
Re: D5000 autofocus fout
Hoi Harold. Jij bent denk ik de eerste op dit forum met een D5000, dus veel ervaringsdeskundigen zijn er denk ik nog niet. Misschien wel mensen die ervaring hebben met de LV van D300, D700 of D90. Je kunt het probleem zeker voorleggen aan de winkel. Het kan zijn dat er klein compitibaliteitsprobleem is tussen je objectief en de camera: Tamron is geen Nikon...
Verder moet je jezelf maar gaan aanleren om zoveel mogelijk door de zoeker te fotograferen, want dan reageert de camera veel sneller dan in LV en haal je dus veel meer mogelijkheden eruit.
Verder moet je jezelf maar gaan aanleren om zoveel mogelijk door de zoeker te fotograferen, want dan reageert de camera veel sneller dan in LV en haal je dus veel meer mogelijkheden eruit.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Harold,
Ik heb net een ruime week de D5000 gebruikt, maar niet in combinatie met een Tamron lens.
Ik heb geprobeerd jouw verhaal te begrijpen, helaas.
Probeer de diverse opties nog eens uit en zet dat onder elkaar, wat werkt wel, wat niet.
Als je het (hier) niet in een posting of een mailtje kan uitleggen, hoe moet je het dan in de winkel toelichten?
Als de klacht blijft en reproduceerbaar is, zou ik naar de winkel gaan, die is verantwoordelijk voor de goede werking.
Groeten, Gijs
PS waar ik met de D5000 en een kitlens wel tegenaan liep, was een te korte afstand, dan kan de kamera niet scherpstellen en kan je ook geen foto maken (normaal en met live-view)
PPSS Bedenk wel dat Live View altijd wat langzamer is: er moet scherpgesteld worden met de sensor-data, niet met de fraaie AF sensoren onderin de kamera..
Ik heb net een ruime week de D5000 gebruikt, maar niet in combinatie met een Tamron lens.
Ik heb geprobeerd jouw verhaal te begrijpen, helaas.
Probeer de diverse opties nog eens uit en zet dat onder elkaar, wat werkt wel, wat niet.
Als je het (hier) niet in een posting of een mailtje kan uitleggen, hoe moet je het dan in de winkel toelichten?
Als de klacht blijft en reproduceerbaar is, zou ik naar de winkel gaan, die is verantwoordelijk voor de goede werking.
Groeten, Gijs
PS waar ik met de D5000 en een kitlens wel tegenaan liep, was een te korte afstand, dan kan de kamera niet scherpstellen en kan je ook geen foto maken (normaal en met live-view)
PPSS Bedenk wel dat Live View altijd wat langzamer is: er moet scherpgesteld worden met de sensor-data, niet met de fraaie AF sensoren onderin de kamera..
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ja, ik dacht ook aan een lens probleem, morgen na werk zal ik eens proberen of ik een andere lens kan proberen.
Mijn probleem is dat ik gewoon geen autofocus heb via liveview, in alle modus niet, ook automatisch niet.
Maar als ik via de zoekeroculair werk, dus met het display uit, dan werkt alles perfect. (heeft ook eigenlijk mijn voorkeur)
Dus volgens mij is het of een verbindings probleem met de lens, of gaat het in de camera fout als ie schakelt tussen zoekeroculair of display, of de sensor is niet goed.
Morgen weet ik hopelijk meer.
Mijn probleem is dat ik gewoon geen autofocus heb via liveview, in alle modus niet, ook automatisch niet.
Maar als ik via de zoekeroculair werk, dus met het display uit, dan werkt alles perfect. (heeft ook eigenlijk mijn voorkeur)
Dus volgens mij is het of een verbindings probleem met de lens, of gaat het in de camera fout als ie schakelt tussen zoekeroculair of display, of de sensor is niet goed.
Morgen weet ik hopelijk meer.
Je geeft aan dat bij helemaal inzoomen dit probleem optreedt. Mogelijk dat de lichtsterkte van f:6.3 op 200 mm net te weinig is om scherp te stellen. Treedt dit probleem ook op bij andere brandpunten?
groet Hans
groet Hans
Laatst gewijzigd door J.Hoes op wo mei 27 2009 11:44 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Even een toevoeging: met een zo on-lichtsterk objectief is het met name lastig scherpstellen bij minder licht, en als er weinig contrast in het onderwerp zit wordt het vrijwel onmogelijk.
Duidelijk, ik moet nog veel leren 
Ik heb het net geprobeerd, buiten, want vandaag schijnt de zon weer, begonnen een foto te maken in auto mode zonder zoom, ging prima, meer zoom, ook dat ging goed, maximale zoom, ook dit ging goed!
Probleem dus gelocaliseerd
autofocus in LV mode werkt niet in combinatie met mijn Tamron in mindere licht situaties.
In zonnige situaties tot nu toe geen probleem.
Met de zoeker, (deze gebruikt dus een andere sensor?) werkt autofocus wel gewoon goed.
Oplossing hiervoor, koop een goede lens!
Nu het rare, vanmiddag even naar de vakfotograaf geweest en hij zei:" Dit is normaal, autofocus werkt niet in LV mode, hier kwam ik achter bij een D90."
Onzin dus...!???
Valt me wat tegen van die man dan...
Dank voor de support!

Ik heb het net geprobeerd, buiten, want vandaag schijnt de zon weer, begonnen een foto te maken in auto mode zonder zoom, ging prima, meer zoom, ook dat ging goed, maximale zoom, ook dit ging goed!
Probleem dus gelocaliseerd

In zonnige situaties tot nu toe geen probleem.
Met de zoeker, (deze gebruikt dus een andere sensor?) werkt autofocus wel gewoon goed.
Oplossing hiervoor, koop een goede lens!

Nu het rare, vanmiddag even naar de vakfotograaf geweest en hij zei:" Dit is normaal, autofocus werkt niet in LV mode, hier kwam ik achter bij een D90."
Onzin dus...!???
Valt me wat tegen van die man dan...
Dank voor de support!
- gijs sandberg
- Clublid
Harold,
De opmerking van de winkelier laat zich verklaren: vele andere merken bieden geen of amper AF in live-view modus.
Sommige merken zijn voor "gewone" AF werking nog kritischer wat betreft de lichtsterkte van de lens.
Nikon geeft voor de "normale" autofocus aan dat er een lens van f 5.6 gebruikt moet worden als minimale lichtsterkte.
Dat is een "prudente" stellingname.
In de praktijk is met veel licht en contrast AF mogelijk met minder lichtsterkte.
Met Live View werkt eea. anders, het is wat slomer en kritischer, maar onder de goede omstandigheden moet het wel werken.
Groeten, Gijs
De opmerking van de winkelier laat zich verklaren: vele andere merken bieden geen of amper AF in live-view modus.
Sommige merken zijn voor "gewone" AF werking nog kritischer wat betreft de lichtsterkte van de lens.
Nikon geeft voor de "normale" autofocus aan dat er een lens van f 5.6 gebruikt moet worden als minimale lichtsterkte.
Dat is een "prudente" stellingname.
In de praktijk is met veel licht en contrast AF mogelijk met minder lichtsterkte.
Met Live View werkt eea. anders, het is wat slomer en kritischer, maar onder de goede omstandigheden moet het wel werken.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Autofocus werkt niet icm de filmfunctie, althans bij de D90. Misschien dat de winkelier dát bedoelt.
Dank, duidelijk 
Als ik in juli in de USA ben, zal ik misschien even kijken naar ander lenzen.
Voor de rest, een pracht camera.
Een hele vooruitgang ten opzichte van onze Sony H1
En jeanguigui, ja, hij had het ook over filmen in HD, dat kan de D90 ook neem ik aan.
Misschien was hij daardoor wat in de war.
Maar daar heb ik de camera niet voor gekocht

Als ik in juli in de USA ben, zal ik misschien even kijken naar ander lenzen.
Voor de rest, een pracht camera.
Een hele vooruitgang ten opzichte van onze Sony H1

En jeanguigui, ja, hij had het ook over filmen in HD, dat kan de D90 ook neem ik aan.
Misschien was hij daardoor wat in de war.
Maar daar heb ik de camera niet voor gekocht

- gijs sandberg
- Clublid
Harold,
re: even kijken naar ander lenzen.
Ik ken diverse plaatsen in Nederland waar Nikon lenzen te koop zijn.
Groeten, Gijs
re: even kijken naar ander lenzen.
Ik ken diverse plaatsen in Nederland waar Nikon lenzen te koop zijn.
Groeten, Gijs
D5000 heeft geen autofocus fout
re: Ik ken diverse plaatsen in Nederland waar Nikon lenzen te koop zijn.
Ja, zo'n 500 meter hier vandaan
(een Combi fotozaak)
Maar ik weet nog niet wat/waar ik wat koop, eerst oriënteren.
Een lens voor normaal gebruik en een tele/zoom lens, zal ik wel zo'n 1000 euro voor uit moeten trekken.
Ja, zo'n 500 meter hier vandaan

Maar ik weet nog niet wat/waar ik wat koop, eerst oriënteren.
Een lens voor normaal gebruik en een tele/zoom lens, zal ik wel zo'n 1000 euro voor uit moeten trekken.