Nieuw objectief voor nikon D60

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Ronnie

Nieuw objectief voor nikon D60

Bericht door Ronnie » do mei 28 2009 3:14 pm

Hallo Allemaal

Ik heb een nikon d60 met de kitlenzen 18-55 en 55-200
Ik wil af van het wisselen van de lenzen en ben opzoek naar een goede lichtsterke vr lens
Wie kan mij vertellen wat nou een goede lens is ik fotograveer nauwlijks geen landschappen
Ik gebruik hem meer voor in en om het huis en de kids
Ben dus op zoek naar een goede lens met veel scherpte en goede kleuren

wie kan mij daar goed advies in geven

Mvg
Ronnie

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nieuw objectief voor nikon D60

Bericht door gijs sandberg » do mei 28 2009 3:48 pm

Beste Ronnie,

De meeste lenzen van Nikon geven goede kleuren...

Wat je moet bepalen is
-welke brandpuntafstanden wil je hebben
-welke lichtsterkte moet het zijn
-moet alles in 1 (zoom) lens zitten
-wat mag het kosten, er bestaan prachtige lenzen die EURO 10.000 kosten.

Ik heb zelf lange tijd gefotograeerd met een standaardlens, nu zou je daarvoor op de D60 de 35 1.8 DX-G kopen (zonder VR, maar wel betaalbaar voor vele D60 bezitters).

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do mei 28 2009 4:03 pm

Ronnie als ik het zo lees kan je het beste een 18-200 VR aanschaffen.

Ik ben niet zo te spreken over de 18-200 (vertekening etc.), maar als budget een rol speelt zul je al snel op dit objectief uitkomen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do mei 28 2009 4:25 pm

De 18-200 is niet veel lichtsterker dan de huidige combi die Ronnie heeft en hij wil wel lichtsterker. Met name voor fotografie van de kinderen zal de toevoeging van VR niet veel uitmaken (Ronnie, heb je nu ook al het 55-200 VR-objectief?).
Maar een lens die én het 18-200 bereik bestrijkt (of iets wat daar op lijkt) én lichtsterker is, bestaat volgens mij niet.
Groot voordeel is wel dat je niet meer hoeft te wisselen met de 18-200.
Wil je binnen een beperkt budget toch iets lichtsterkers, dan komen we vanzelf weer bij de Tamron van George (17-50mm), maar dat is qua bereik weer niet waar Ronnie naar op zoek is. Hoewel hij aangeeft in en om het huis te fotograferen. Dan heb je eigenlijk geen 200mm nodig. Misschien dat een iets kortere zoom (18-105 VR) ook uitkomst kan bieden. Toch weer een stuk goedkoper dan de 18-200 (maar nog steeds niet zo lichtserk).
Enfin: lees de berichten in het topic "standaardzoom" nog eens goed door, daarin wordt alles goed op een rij gezet.
Oh ja, en
http://home.kpn.nl/braak117/ObjectiefAdvies.pdf

Ronnie

Bericht door Ronnie » do mei 28 2009 5:55 pm

die 200 zoom komt bij mij toch niet zo vaak voor, ik heb liever iets minder zoom en meer scherpte bv 18-105 of 18-135
het budget maakt op zich niet zoveel uit als ik maar zeker weet dat ik goed materiaal heb.

Ronnie

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do mei 28 2009 7:13 pm

Ronnie,

Wat je wilt bestaat niet.
Je zoekt een lichtsterke VR lens waarbij je minder hoeft te wisselen dan nu.
De enige lichtsterke VR lenzen, die er zijn voor jouw camera, zijn de Nikkor 70-200 F2.8 VR en een stel nog langere lenzen.
Dat betekent dat je nog meer gaat wisselen dan nu.

Bij kortere lichtsterke lenzen zul je tevergeefs naar VR zoeken, omdat het daar niet nodig is.

Als je minder wilt wisselen dan zul je vooral een langere standaardzoom willen hebben, dan is VR wel een optie. Mijn persoonlijke voorkeur zou dan uitgaan naar de 16-85 VR of de 18-200 VR. Die zijn niet lichtsterk, maar voldoen wel aan je andere eisen. Ze zijn allebei kwalitatief beter dan dan de 18-105 en de 18-135 die je zelf noemt.

Dan is er ook nog de optie om voor heel lichtsterk te gaan (en evt voor veel wisselen) door een of meerdere vaste brandpunten te nemen. Je kunt dan beginnen met de AF-S 35 mm DX F1.8 en de AF-S 50 mm F1.4
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Ton1959

Bericht door Ton1959 » do mei 28 2009 7:26 pm

Roelof schreef:
Bij kortere lichtsterke lenzen zul je tevergeefs naar VR zoeken, omdat het daar niet nodig is.

Maar bij niet lichtsterke korte lenzen heb je wel VR en vind ik het weer zeer handig omdat ik 3 stops ermee win. Ik vond het bij de 18-55VR zeer handig om het VR systeem te hebben.
Ik denk ook wel zoals Roelof al zei dat de 16-85VR waarschijnlijk de beste lens is die je kan kopen dan in jou geval. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat je toch altijd meer wil en toch blijft kopen.
Ton

Ronnie

Bericht door Ronnie » do mei 28 2009 10:28 pm

Aan welke lichtsterke lenzen zonder vr geven jullie dan de voorkeur

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 28 2009 11:04 pm

Als je het geld (ervoor over) hebt, dan de Nikon 17-55 f/2.8. Anders is de Tamron 17-50 f/2.8 een prima alternatief. Wel zorgen dat je van de laatste de versie hebt met ingebouwde scherpstelmotor!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ronnie

Bericht door Ronnie » vr mei 29 2009 5:29 pm

Ik denk toch dat ik dan voor de 16-85 gaat daar lees ik zulke goede verhalen over

Wat is jullie mening?

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » vr jun 05 2009 12:09 pm

Ronnie schreef:Ik denk toch dat ik dan voor de 16-85 gaat daar lees ik zulke goede verhalen over

Wat is jullie mening?
Hallo ronnie,
Ik kan niet anders zeggen dan een prima lens, snel en scherp.
Als je voorbeelden wilt zien van de lens in combinatie met de D 60, neem dan maaar eens een kijkje op onze site.

groetjes karin

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”